مشاوره غیر قانونی به «دیوار» رسید

پس از رد شدن از پدیده‌هایی مانند «مریم بورس» در شبکه مجازی اینستاگرام، این‌بار پای سودجویان به اپلیکیشن‌های موبایلی باز شده است. این‌روزها اگر در قسمت جستجوی نرم‌افزارهای «دیوار» و «شیپور» واژه «سبدگردانی» یا « بورس» را وارد کنید، تعداد بالایی از ارائه‌کنندگان این خدمات با پیشنهادهای جذاب نمایان می‌شوند.

هرجایی که نقدینگی باشد، سودجویان نیز هستند. پس از رد شدن از پدیده‌هایی مانند «مریم بورس» در شبکه مجازی اینستاگرام، این‌بار پای سودجویان به اپلیکیشن‌های موبایلی باز شده است. 
این‌روزها اگر در قسمت جستجوی نرم‌افزارهای «دیوار» و «شیپور» واژه «سبدگردانی» یا « بورس» را وارد کنید، تعداد بالایی از ارائه‌کنندگان این خدمات با پیشنهادهای جذاب نمایان می‌شوند. پیشنهادهایی که حتی من خبرنگار بورسی که می‌دانم از واقعیت بازار به دور است را هم وسوسه می‌کند، چه رسد به مردمی که به صورت تاریخی از بازار سرمایه اطلاعات کمی دارند. البته وعده به دست آوردن سودهای بالای ۲۰ تا ۱۰۰ درصد در ماه در شرایط کنونی تورم به حدی جذاب است که امکان دارد هرکسی را به سمت این خدمات راهی کند.
 از سوی دیگر در این تبلیغات ضمن تاکید بر اینکه تمامی سرمایه در اختیار مشتری است و این افراد هیچگونه دسترسی به حساب مشتری ندارند، سعی در جلب اعتماد سرمایه‌داران و کمرنگ کردن احتمال کلاهبرداری‌های مالی شده است.  نکته جالب دیگر در این آگهی‌های سبدگردانی، انعطاف پذیری در میزان سرمایه‌ای است که می‌توان در سبد آنها جا داد که از ۱۰۰ هزار تومان تا بالای ۵ میلیارد تومان متغیر است. درحقیقت برخی از آنها خدمات خود را تنها به سرمایه های بالا محدود و برخی دیگر برای جلب اعتماد مشتری حتی سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار تومانی را پیشنهاد می‌دهند.
 با این حال سوال اصلی اینجاست که با توجه به حضور تعداد بالایی سبدگردان مجاز در بازار سرمایه، چرا سرمایه‌گذاران به سمت بازار غیرشفاف حرکت می‌کنند؟ سبدگردان‌ها اعتقاد دارند که میزان کارمزدهای آنها به حدی پایین است که نیازی به کاهش هزینه‌ها از طریق سرمایه‌گذاری در سبدگردانی‌های غیرمجاز در این صنعت حس نمی‌شود. با این حال هرروز به تعداد آگهی‌های «دیوار» ، «شیپور» و .... اضافه می‌شود. 

امکان وقوع آکنتوری دیگر 
نکته مهم دیگر اینجاست که تبعات چنین بازارهای غیرمجازی چیست. آیا راه به دست آوردن سودهای بالای ۱۰۰ درصد در ماه غیر از سفته‌بازی است؟ می‌توان منبع تشکیل صف‌های خرید و فروش‌های طولانی و بالا رفتن‌های غیرمنطقی برخی سهم‌های بدون پایه را همین سفته‌بازانی دانست که می‌خواهند به هر نحوی از این بازار سود کسب کنند. نگرانی اینجاست که برای به راه افتادن داستانی مانند «آکنتور» همین سفته‌بازی‌ها کافی‌است. البته در این میان نباید از نقش کانال‌های سیگنال‌دهی تلگرامی غافل شد. کانال‌هایی که با عضوهای چندهزار نفری می‌توانند روند بازار را در خصوص یک سهم جابه‌جا کنند.

ناظر  همچنان در انتظار گزارش‌های مردمی 
با این اوصاف باید از کدام ارگان انتظار داشته‌ باشیم که با این غیرمجازها برخورد کند. سازمان بورس که برای اعطای مجوز به سبدگردان‌ها، انتظار عبور از هفت خوان رستم را دارد، برای برخورد با سبدگردان‌های غیرمجاز که در مقابل مجازها قدعلم کرده و سهم بازار آنها را می‌گیرند، چه واکنشی دارد؟ برخی اعتقاد دارند باتوجه به اهمیت ورود نقدینگی به بازار سرمایه، سازمان بورس از ورود نقدینگی جلوگیری نمی‌کند، حتی اگر این نقدینگی از طریق بازارهای غیرشفاف باشد؛ اما مسئولان سازمان در این خصوص گفتند که « درصورت گزارش‌های مردمی، با این تخلفات برخورد می‌کنند، هرچند این روند زمان‌بر باشد. » بنابراین می‌توان گفت که مقام ناظر برای ساماندهی این آشفته بازار مجازی  چشم   انتظار گزارش‌های مردمی است. 

  • گلاره کحالی-خبرنگار
  • شماره۳۲۶ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۵
     
کد خبر 409730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =