صندوق‌ها حد نصاب را رعایت نمی‌کنند

اگر رشد و توسعه و دارایی تحت مدیریت را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ۱۰ ساله اخیر بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که رشد صندوق‌های بادرآمد ثابت نسبت به سایر صندوق‌ها بسیار بیشتر و ناهمگون است تا جایی‌که اکنون بالای ۹۵ درصد ارزش کل صندوق‌ها در این طبقه قرار گرفته است.

مهدی علی بیگی، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق بانک کارآفرین با اشاره به تاریخچه صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: اگر رشد و توسعه و دارایی تحت مدیریت را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ۱۰ ساله اخیر بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که رشد صندوق‌های بادرآمد ثابت نسبت به سایر صندوق‌ها بسیار بیشتر و ناهمگون است تا جایی‌که اکنون بالای ۹۵ درصد ارزش کل صندوق‌ها در این طبقه قرار گرفته است.
وی افزود: صندوق‌های با درآمد ثابت برای پاسخگویی به نیاز سرمایه‌گذاران با ریسک پذیری کم شکل می‌گیرند، کارکرد اصلی و جایی که باید سرمایه‌گذاری شوند، اوراق بهادار با درآمد ثابت تعریف شده است. علی‌بیگی با تاکید بر رشد صندوق‌ها در سال‌ ۹۵ بیان کرد: در سال ۹۵ و ۹۶ با توجه به رکودی که وجود داشت و از یک سو نرخ تورم کم و از سوی دیگر بانک‌ها محدودیتی در پرداخت سود به سپرده‌گذاران داشتند، صندوق‌ها به شدت مورد استقبال قرار گرفتند، چرا که با تورم ۱۰ درصدی این صندوق‌ها بیش از ۲۰ درصد به سهامداران خود سود پرداخت می‌کردند، به همین دلیل صندوق‌ها به خصوص صندوق‌هایی که به بانکی وابسته بودند، رشد بالایی داشتند و منابع بسیاری را جذب کردند، اما اکثر منابع در توسعه بازار بدهی و بازار سرمایه سرمایه‌گذاری نشده و بیشتر به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌های عامل صندوق‌ها هدایت شد. 
مدیر سرمایه‌گذاری صندوق بانک کارآفرین ادامه داد: همین تخلفات باعث شد که سال ۹۶ سازمان بورس به این نتیجه رسید که باید کنترل بیشتری داشته باشد و همین محدویت‌ها تاثیر منفی بالایی روی صندوق‌ها داشت. البته نکته تلخ اینجاست که صندوق‌های شفاف بیشتر از صندوق‌های متخلف آسیب دیدند. 
علی بیگی تاکید کرد: البته ایجاد محدودیت در شرایط فعلی کار درستی است، چراکه اکثر صندوق‌ها در حال حاضر حد نصاب‌ها را رعایت نمی‌کنند و منابع در بانک‌ها پارک می‌شوند. وی افزود: تا این مشکلات حل نشود نمی‌توان به رشد صندوق‌ها امیدوار بود.

  • مهدی علی بیگی-مدیر سرمایه‌گذاری صندوق بانک کارآفرین
  • شماره325 هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه5
کد خبر 409629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =