نرخ رشد اقتصادی کشور منهای ۴.۹درصد شده است

بر اساس  نتایج حساب‎های ملی فصلی ‌مرکز آمار ایران برمبنای ‌سال ‌پایه ‌۱۳۹۰، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی‌ (به قیمت بازار) در سال ۱۳۹۷،‌ منهای ۴.۹ درصد بوده است.

به گزارش صدای بورس به نقل از مرکز آمار ایران، بر اساس نتایج حساب‎های ملی فصلی ‌مرکز آمار ایران برمبنای ‌سال ‌پایه ‌۱۳۹۰، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی‌ (به قیمت بازار) در سال ۱۳۹۷،‌ منهای ۴.۹درصد بوده است.

نتایج مذکور حاکی از آن است که رشته فعالیت‎های گروه کشاورزی را ۱.۵-درصد، گروه صنعت ۹.۶-درصد (که این گروه شامل:‌ استخراج‌ نفت‌خام ‌و ‌گازطبیعی، ‌سایر ‌معادن، ‌صنعت، ‌انرژی ‌و ‌ساختمان است) و ‌فعالیت‌های گروه خدمات نیز ۰.۰۲ درصد رشد داشته است.

تولید ناخالص داخلی (به قیمت بازار) ۴.۹- درصد و  تولید ناخالص داخلی بدون نفت (به قیمت بازار) ۲.۴- درصد رشد داشته است.

ضریب جینی در سال ۱۳۹۰ معادل ۰.۳۷۰۰ بوده است و در سال ۱۳۹۷ این عدد  به ۰.۴۰۹۳ رسیده است.

نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۰ منهای ۴.۹ درصد و بدون نفت این عدد منهای ۲.۴ درصد است.

 همچنین نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ۱۳۹۸ در مقایسه با ماه قبل ۶.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

  نرخ تورم نقطه‎ای گروه‌های عمده خوراکی‎ها، آشامیدنی‎ها و دخانیات و به علاوه کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ترتیب ۴۵.۲ و ۳۰.۷ درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور افزایش داشته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

 نرخ تورم سالانه شهریور ماه ۱۳۹۸ برای خانوارهای کشور به ۴۲.۷ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۵ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۴۱.۹ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۵ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴۷.۴ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۸ واحد درصد افزایش داشته است.

بالاترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریورماه ۱۳۹۸ مربوط به چهار استان ایلام با ۵۱.۹ درصد، کردستان با ۵۱.۱ درصد، خراسان جنوبی با ۵۰.۳ درصد و چهارمحال و بختیاری با ۵۰.۳ درصد بوده است.

کد خبر 409595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =