گره شفافیت در دستان ناظر

شفافیت در بورس پیش‌نیاز امنیت و آرامش سرمایه‌گذاران و حضور فعال آنهاست. سرمایه‌گذاران زمانی به بازارسرمایه کشور ورود می‌کنند که خیالشان از بابت صحت اطلاعات منتشره توسط ناشران و نیز جدیت ارکان بازار بر نظارت دقیق نسبت به عملکرد مالی و اخلاقی شرکت‌ها آسوده باشد.

شفافیت در بورس پیش‌نیاز امنیت و آرامش سرمایه‌گذاران و حضور فعال آنهاست. سرمایه‌گذاران زمانی به بازارسرمایه کشور ورود می‌کنند که خیالشان از بابت صحت اطلاعات منتشره توسط ناشران و نیز جدیت ارکان بازار بر نظارت دقیق نسبت به عملکرد مالی و اخلاقی شرکت‌ها آسوده باشد. نتیجه تحقق این موضوع گسترش،توسعه بازارسرمایه،ورود نقدینگی‌های سرگردان،پس‌اندازهای مردم به بورس و در نتیجه منتفع شدن اقتصاد و تولیدکننده‌ها از این جریان خواهد بود.
شفافیت شرکت‌ها در ارائه اطلاعات مالی دقیق، منجر به هدایت مناسب نقدینگی به سمت شرکت‌هایی می‌شود که پتانسیل سودآوری مناسبی دارند و در نهایت منجر به افزایش ثروت سهامداران می‌شوند. همچنین عدم شفافیت، شکل‌گیری حباب‌های قیمتی در سهام برخی شرکت‌ها و متضرر شدن سهامداران خرد را به همراه دارد . بنابراین برای حفظ حقوق سهامداران و ثبات بازارسرمایه باید نهادهای ناظر و ناشران، شفافیت را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند تا در بورس زمینه جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، ورود نقدینگی به اقتصاد کشور و دوری از فعالیت‌های دلالی و مخرب فراهم شود. 
بر این اساس سازمان‌بورس، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مناسبی از بابت شفافیت ناشران تدوین کرده است. همچنین آئین‌نامه انضباطی که اخیرا با تصویب هیأت‌ وزیران در خصوص جریمه ناشران متخلف دست سازمان‌بورس را باز گذاشته، قابل توجه است. با توجه به موارد مذکور می‌توان انتظار داشت تا شفافیت بازارسرمایه بیش از پیش اتفاق افتد؛ هرچند انتظار می‌رود سازمان‌بورس نسبت به سر و سامان دادن به برخی کانال‌های تلگرامی که منجر به ایجاد جو روانی، فروش سیگنال‌های سهام و جهت‌دهی به بازار می‌شوند، اقدام مناسبی انجام دهد.

  • کامل ابراهیمیان-تحلیلگر بازار
  • شماره324 هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه15
     
کد خبر 409593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =