حفظ حقوق سهامداران و شفافیت، دو رکن اصلی

بازارسرمایه و نوع مشخص آن بازار سهام از حدود ابتدای تابستان سال گذشته با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه شد که آن رشد در بازدهی و در رشد حجم و ارزش معاملات به صورت توامان قابل مشاهده است

بازارسرمایه و نوع مشخص آن بازار سهام از حدود ابتدای تابستان سال گذشته با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه شد که آن رشد در بازدهی و در رشد حجم و ارزش معاملات به صورت توامان قابل مشاهده است. باوجود آنچه انتظار می‌رفت و با توجه به رخوت و سکون سایر بازارهای موازی، بازار سهام در سال جاری همچنان با قدرت به رشد خود ادامه داد و توانست مرزهای جدیدی را در شکستن برخی آیتم‌ها به همراه داشته باشد؛ به گونه‌ای که شاخص توانست با قدرت عدد۲۵۰ هزار واحد را شکسته و درصدر اخبار اقتصادی قرار گیرد. این شکست‌ها و در هم نوردیدن‌ها قطعا بازتاب عمومی گسترده‌ای خواهد داشت به گونه‌ای که صحبت از بورس و عملکرد آن نقل مباحث و اجتماعات فامیلی، محیط کاری، بازاری و... شده است. 
در این مقطع اگر بتوانیم افراد بیشتری را به سوی بورس روانه کرده و تلاش کنیم پس اندازهای خود را در خرید سهام خرج کنند، تعداد سهامداران فعلی و فعال به اعداد قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد، اما چگونه می‌شود این مهم را انجام داد؟. قطعا اولین راه افزایش شفافیت است که این امر ذات بازار سهام است و در طول سال‌های گذشته نیز به شیوه مناسبی افزایش داشته است؛ هر چقدر گزارشات ماهانه، ۳،۶،۹ و ۱۲ ماهه از سوی شرکت‌ها با سرعت و دقت بیشتری روانه بازار شود و دلسوزی بیشتری در ارائه این گزارشات به عموم باشد، اقبال و اعتماد عمومی به این بازار را افزایش خواهد داد. مورد دیگری که قطعا بر شفافیت و حقوق سهامداران اثرگذار است، جلوگیری از بسته نگه داشتن نمادهای بازار است. ببینید فرق عمده‌ای که این بازار با سایر رقبا دارد، این است که محدودیت زمان معاملاتی دارد. یعنی این که شما در طی ۲۴ ساعت شاید بتوانید ماشین، طلا، ملک و... را معامله کنید ولی سهام فقط در ۵ روز هفته، آن هم در ساعات ۹ تا ۱۲:۳۰ قابلیت معامله دارد.
حال شما فکر کنید بخواهید این امر را برای سهامدارانی که قرار است تازه به بازار وارد شوند، جا بیندازید؛ باید گفت که این مورد بسیار سخت است و یک محدودیت و مشکل بسیار مهم محسوب می‌شود و اینجاست که اگر بخواهید در گیر و دار محدودیت تایم معاملاتی، به مشتری تازه وارد بگویید سهم شما که تازه برایتان خریداری شده، به دلیل افشای اطلاعات و یا هر عامل دیگر ممکن است مدتی بسته باشد، به نظر شما سهامدار چه می‌گوید؟ آیا اعتماد او را در ابتدای ورود به بورس خدشه دار نکرده ایم؟ آیا دیگر به ما و عملکردمان اعتماد خواهد داشت؟ این مشکل زمانی حادتر می‌شود که نماد مدت طولانی تری بسته بماند! بنابراین به این گونه موارد باید به جد فکر کرد و اقدامات لازم جهت جلوگیری از این موارد را باید با برنامه ریزی دقیق رفع کرد. از این روبه نظر، افزایش شفافیت که در نهایت حفظ و ارتقای حقوق سهامداران را به همراه خواهد داشت منجر به ثبات هر چه بیشتر بازار سرمایه خواهد بود.

  • معصومه ترکمان احمدی-کارشناس بازار
  • شماره۳۲۴ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 409589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =