محرک‌های قابل تامل در رشد شاخص

رشد شاخص کل در روزهای مرداد ماه مرهون سه مولفه اصلی است. اولین عامل، عدم افزایش التهابات سیاسی بین‌الملل و به تبع آن ثبات و رکود (فقدان هیجان در تقاضای سرمایه‌گذاری) در بازارهای موازی همانند طلا، ارز، مسکن و خودرو است.

رشد شاخص کل در روزهای مرداد ماه مرهون سه مولفه اصلی است. اولین عامل، عدم افزایش التهابات سیاسی بین‌الملل و به تبع آن ثبات و رکود (فقدان هیجان در تقاضای سرمایه‌گذاری) در بازارهای موازی همانند طلا، ارز، مسکن و خودرو است. دومین مولفه، عامل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و توجه فعالان حقیقی بازار به این عامل به عنوان محرک مبهم و هیجان‌انگیز در ایجاد تحول در حساب‌ها و بعضا فعالیت برخی از شرکت‌هاست. سومین عامل هم به تعویق اجرای دستورالعمل معاملاتی سهام شرکت‌های موجود در بازار پایه بر می‌گردد.

دلیل اقبال به سهام بازار پایه‌ای را می‌توان در کم‌تر بودن محدودیت در دامنه نوسان و همچنین فعال نبودن حقوقی‌های بازار همانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بازار پایه‌ای دانست. مجموع این عوامل باعث شده است جریان نقدینگی سفته‌بازانه همچنان در بورس ماندگار شود و بازاری بهتر از بازار سهام را برنگزیند. اگرچه عوامل فوق، آبستن ریسک‌های بالا و قمارگونه‌ای هستند،‌ ولی به دلیل ایجاد بازده‌های فوق‌العاده، توانسته نقدینگی قابل‌توجهی را جذب معاملات این بازار کند و به نوعی سطوح ریسک‌پذیری اشخاص فعال در این بازار را از ریسک‌پذیر به عاشق ریسک ارتقا دهد که این نکته بدون آگاهی و از روی هیجان، جای نگرانی دارد.

  • حمید میرمعینی-استاد دانشگاه
  • شماره۳۲۴ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 409588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =