مروری بر عملکرد و فروش «به‌پرداخت ملت»

شرکت به‌پرداخت ملت با انتشار گزارش‌های فعالیت ماهانه اخیر نشانه‌هایی از رشد قابل توجه درآمدهای خود نشان داده است.

به گزارش صدای بورس، این شرکت در گزارش فعالیت مرداد ماه سال مالی منتهی به 29 اسفند 98 که متناسب با ماه قبل از آن (تیرماه) و متفاوت از سه ماهه نخست سال است، درآمد حاصل از فعالیت‌های خود را بالغ‌بر یک هزار و 718 میلیارد ریال اعلام کرده است.

به همین سبب و به منظور بررسی آخرین وضعیت شرکت و سهام آن، مصاحبه‌ای با شهریار خلیلی، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت و هادی بحرالعلوم، مدیر بازارگردانی و امور شرکت‌های هلدینگ بهسازان ملت ترتیب داده‌ایم.

  • ابتدا توضیح دهید چه تغییری در روند درآمدزایی شرکت به وقوع پیوسته است؟

همانطور که در گزارش‌های ماهانه شرکت قابل مشاهده است، مجموع درآمد «پرداخت» از ابتدای امسال تا پایان خردادماه حدود چهار هزار و 162 میلیارد ریال بوده است که به‌طور تقریبی میانگین ماهانه یک هزار و 419 میلیارد ریال را نشان می‌دهد، اما این مجموعه از ابتدای سال مالی جاری تا پایان مرداد ماه توانسته است بیش از هفت هزار و 640 میلیارد ریال درآمد شناسایی کند. بر این اساس می‌توان گفت درآمد «پرداخت» طی دو ماه متوالی اخیر نسبت به ماه‌های پیش از آن بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

 
  • آیا تداوم این روند ممکن است تفاوتی قابل ملاحظه در پایان دوره عملکرد یک ساله شرکت بر جای بگذارد؟

مطابق صورت‌های مالی برای دوره عملکرد سال مالی 97، تحقق درآمد معادل 16 هزار و 376 میلیارد ریال توسط شرکت به‌پرداخت ملت ثبت شد؛ در سال پیش از آن نیز 12 هزار و 878 میلیارد ریال محقق شده بود که با این حجم فروش توانستیم رتبه 88 را در رتبه‌بندی 100 شرکت برتر سازمان مدیریت صنعتی به دست آوریم. بدیهی است در صورت تداوم روند فروش کنونی، امکان رسیدن به ارقام فروش بیش از دو هزار میلیارد تومان و رتبه‌ای بالاتر در جایگاه شرکت‌های برتر ایران دور از دسترس نیست.

  • درخصوص رشد درآمدها و توسعه بازار شرکت، چه هدف‌گذاری و اقدامات جدیدی صورت گرفته است؟

تمرکز به‌پرداخت از ابتدا بر روی تصاحب سهم اصلی بازار پایانه‌های فروشگاهی بوده که کماکان رهبر این بازار است اما در سنوات اخیر ورود به پرداخت‌های موبایلی، فروش شارژ، خدمات مرتبط با ارزش افزوده و ارائه خدمات به سایر بانک‌ها و پرداخت یاران در دستور کار قرار گرفت و همچنین تثبیت و توسعه سهم بازار پرداخت‌های اینترنتی نیز در ردیف‌های درآمدی شرکت تقویت شد که اقدامات خوبی در این چارچوب در حال اجرا و برنامه‌ریزی است. همچنین اندازه شرکت و ظرفیت‌های ویژه و زیرساخت توانمند که مزیت رقابتی پرداخت را شکل داده است، موجب شده تا گزینه نخست سازمان‌های بزرگ در همکاری و مشارکت باشیم.

  • آیا این مطلب صرفا به حفظ عملیات کنونی کمک می‌کند یا عاملی در توسعه بازار به‌پرداخت در آینده نزدیک خواهد بود؟

خوشبختانه به دلیل مزیت رقابتی یاد شده، برای اجرای پروژه‌های بزرگ از جمله هوشمندسازی و ارائه راهکارهای تخصصی به شهرداری کلانشهرها در حوزه‌هایی مثل حوزه خدمات شهری و حمل و نقل، معرفی و توسعه کیف پول الکترونیک و پرداخت هوشمند و سایر خدمات مرتبط، طرف مذاکره سازمان‌های بزرگ از جمله شهرداری‌ها و برخی سازمان‌های دیگر قرار گرفته‌ایم که در صورت قطعیت و حصول نتیجه، اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد پذیرفت.

  • رشد تورم و هزینه‌های ارزی چه تاثیری در عملیات شما داشته است؟

با توجه به پیش‌بینی که درخصوص رشد هزینه‌ها می‌شد، کمیته‌ای با هدف مدیریت هزینه و انضباط مالی تشکیل شد و پیش‌بینی‌های لازم به منظور خریدهای ارزی مانند تامین و دپوی پایانه‌های فروش و رول کاغذ قبل از اوج‌گیری نوسانات صورت گرفت که در نتیجه آن صرفه‌جویی ارزی قریب به 25 میلیارد تومان متناسب با توسعه عملیات صورت گرفت.

  • آقای بحرالعلوم، با توجه به جایگاه هلدینگ هوشمند بهسازان فردا به‌عنوان شرکت مادر و سهامدار عمده سهم «پرداخت»، درخصوص برنامه‌هایتان در زمینه مدیریت و بازارگردانی سهم، توضیحاتی ارائه دهید و بفرمایید وضعیت فعلی سهم و معاملات آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

درخصوص مطلوبیت معاملات و روند سهم شاید مناسب است به سابقه سهم مراجعه کنیم و نظر سهامداران و فعالان بازار را جویا شویم اما هدف و ماموریت تعریف شده ما در یک سال اخیر، حفظ معاملات روان و رو به رشد سهم متناسب با ارزش ذاتی بوده و با این معیار به نظر می‌رسد معاملات سهم در شرایط قابل قبولی قرار داشته باشد؛ پیش‌تر هم در این خصوص اشاره شده بود که به‌عنوان بازارگردان، متعهد به بهبود شناوری، همراه با پایش نوسانات سهم پیرامون ارزش ذاتی آن هستیم؛ بنابراین می‌بینید که هرگاه بر اثر هیجانات نامناسب بازار، فشار نامتعارف بر سهم وارد شده است، ورود پیدا کرده‌ایم و هرگاه پیشرفتی در عملیات شرکت و رشد سود و درآمدهای آن رخ داده است، بالطبع رشد ارزش سهم نیز به‌وقوع پیوسته و رصد شده است و امیدواریم این مسیر همانند سال گذشته که بازده سهم بیش از بازده شاخص رقم خورد، همچنان تداوم داشته باشد.

  • به شناوری سهم اشاره کردید؛ آیا درخصوص شناوری بیشتر و تنوع سهامداران برنامه‌ای در دستور کار دارید؟

این موضوع هم تا حد زیادی به ارزیابی خود سرمایه‌گذاران از ظرفیت‌های شرکت برمی‌گردد. نکته اساسی اینکه به‌پرداخت ملت یکی از شرکت‌های ممتاز بانک ملت به شمار می‌رود و مسیر طی شده توسط آن نشان‌دهنده قوت و استحکام مناسبی است که ناشی از تمرکز آن بر روی عملیات و بازار توسط مدیران و سیاستگذاران بوده؛ بنابراین درخصوص پرسش شما ضمن اینکه بورسی بودن شرکت موجب شده تا هر سرمایه‌گذار بالقوه‌ای متناسب با تحلیل خود بتواند سهم را خریداری کند اما از دیدگاه کلان‌تر، بالطبع از سرمایه‌گذارانی که حضورشان در ترکیب سهامداری شرکت موجب هم‌افزایی بیشتر فنی و توسعه بازار شرکت شود، به‌طور مضاعف استقبال می‌کنیم. در همین چارچوب هم اخیرا طیفی از سرمایه‌گذاران خوشنام به جمع سهامدارن ما اضافه شده‌اند و مذاکراتی نیز برای تقویت این روند و واگذاری‌های بلوکی در جریان است.

  • آیا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه پرداخت در دستور کار قرار دارد؟

بله؛ خوشبختانه در این خصوص برنامه‌ریزی هایی در دست انجام است و گزارش توجیهی افزایش سرمایه نیز با مطالعه و در نظر گرفتن هر چهار شیوه در دسترس برای شرکت در حال تنظیم و بررسی است.

  • در پایان، بفرمایید چه میزان بازده برای سهم پرداخت متصور هستید؟

قیمت و بازده تابع ارزشگذاری بازار است. از دید ما سهم پرداخت، هم از منظر ارزش جایگزینی هم از منظر پتانسیل درآمدزایی و سودسازی خود هنوز زیر ارزش ذاتی قرار دارد. در سال مالی گذشته بازده سهم بیش از 100 درصد بود. امیدواریم بازده امسال نیز مطلوب سهامداران واقع شود. خوشبختانه سهامداران «پرداخت» عموما حرفه‌ای و تحلیلگر هستند و مزد تحلیل خود را دریافت می‌کنند.

کد خبر 409513

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =