۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
سبزه بهار در شاخص

تغییرات حاصل از شاخص بورس اوراق‌بهادار تهران در سه ماه نخست سال سبب معطوف شدن نگاه‌های بسیاری از تحلیلگران به دلایل رشد ۳۱ درصدی شاخص در این بازه از زمان شده است.

در طول این مدت، بازارسرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران کرد. این در حالی است که بازار مسیر خود را بدون توجه بر انبوهی از اخبار منفی ادامه داده و مسیر حرکتی را از ۱۷۹ هزار و ۱۹۴ واحد در ۵ فروردین به ۲۳۴ هزار و ۸۷۹ واحد ثبت کرد. شاخص هم‌وزن نیز از کانال ۳۳ هزار واحدی به کانال ۵۶ هزار واحد رشد یافت که نشان‌دهنده بازدهی خیره‌کننده این بازار و دستیابی به ارزش 9830 هزار میلیارد ریال است.
البته تحلیلگران بازارهای مالی اولین دلیل رشد بازارسرمایه را افزایش نقدینگی کل کشور با اثرات وقفه زمانی بیان می‌کنند. به عبارت دیگر رشد مزبور را صرفا سود اسمی می‌دانند و تفاوت قابل تاملی نسبت به بازده اقتصادی تلقی می‌کنند. با این حال ارزش معاملات روزانه بازار بیش از 15000 میلیارد ریال بوده و به نظر می‌رسد حجم قابل‌توجهی از نقدینگی به دلیل عدم جذابیت نرخ سود سپرده به سمت بازارسرمایه سوق داده شده است.
همچنین کاهش محدودیت‌ها برای برخی از شرکت‌های صادراتی و ایجاد بستری مناسب جهت عرضه ارز با قیمت بازار آزاد از دیگر عوامل موثر بر تغییرات شاخص در سه ماهه نخست سال است. توصیف تثبیت بهای ارز در کانال 130 هزار ریال و تشریح ساز و کار بازار متشکل ارزی از سوی بانک مرکزی در راستای تاسیس بازار ثانویه ارزی و فراهم کردن محیط تبادل ارزی به ثبات در این بخش با حذف انگیزه سفته‌بازان ارز به عنوان فعالان بازار موازی نسبت به بازارسرمایه کمک کرده است. از سوی دیگر روند مذکور به رشد سهام شرکت‌های صادرات‌ محور پذیرفته شده در بازارسرمایه جهت داده است. شرکت‌هایی که از فرصت رشد سودآوری برخوردار نبوده‌اند، به واسطه تورم در بازارهای کالایی و املاک در کنار معافیت مالیاتی از محل تجدید ارزیابی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت و سبب رشد قیمت‌ آنها در بازه زمانی بهار شد. همچنین رشد ارزش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازارسرمایه به دلیل حضور تحلیلگران حرفه‌ای و متخصص نسبت به سایر بازارهای موازی دارای توجیه اقتصادی بیشتری است. از سوی دیگر عمق بازار و نقدشوندگی اوراق بهادار در بازار سرمایه قابل ملاحظه است. البته افزایش قیمت در بازارهای موازی و واکنش بازار سرمایه با وقفه سبب ورود نقدینگی زیاد به این بازار و جهش شاخص متناسب با آن شده است. ارائه گزارش‌های ماهانه مناسب از لحاظ حجم و نرخ فروش در بهار نیز به رشد بازار کمک کرده است. همچنین دریافت مجوز افزایش‌بها برای گروه‌های مواد غذایی، روغن، شوینده و روان‌کار و پیگیری صنایع لبنی و سیمانی برای دریافت مجوز افزایش نرخ، در کنار شفاف‌سازی قیمت شیر خام و اثر آن بر گروه‌های مرتبط از رویدادهای تجربه شده در بهار بود که بر قیمت سهام شرکت‌ها تاثیر گذاشت.

 

  • مجید شکرالهی- مدیرعامل شرکت مشاورسرمایه‌گذاری دیدگاهان نوین
  • شماره ۳۱۳ هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه ۲
کد خبر 408442

اخبار مرتبط

  • چشم انداز بهار ۱۴۰۰

    یادداشت

    چشم انداز بهار ۱۴۰۰

    مصوبه سازمان برای صندوق های درآمد ثابت، جهت اضافه کردن ۳درصد به سرمایه گذاری در بخش سهام تا آخر اسفند، موجب ورود پول به صنایع با سود تقسیمی بالا و نسبت پی به ای پایین نظیر پتروشیمی ها، فلزی ها و معدنی ها شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =