رونق کامودیتی در انتظار توافق دو غول

جمعیت جهان در حال پیر شدن است و این موضوع ممکن است چالش‌های جدی برای بسیاری کشورهای توسعه یافته و حتی اقتصادهای نوظهور پدید آورد.

این امر رشد احتمالی میان مدت این کشورها را تحت تأثیر قرار داده و بر سیاست پولی آنها بشدت اثرگذار است. سیاست فدرال رزرو در سال گذشته به گونه‌ای بود که نرخ بهره را با چهار مرتبه افزایش به 2.25 درصد رساند که این افزایش موجبات اثر منفی شدیدی بر بازارهای مالی و نه تنها بورس وال استریت، بلکه بر بازارهای مالی جهانی نیز اثرگذار بود. حال به علت گستردگی اقتصاد آمریکا، اگر این کشور سیاست انبساطی پولی را به اجرا درآورد (کاهش نرخ بهره) منجر به افزایش قدرت خرید و در نتیجه افزایش تقاضا برای خرید طلا و کامودیتی‌ها خواهد شد . این امر منوط به آن است که با توجه به شرایط حال حاضر اثرات دو عنصر به عنوان مهمترین عناصر موجود دیده شود.

* این افزایش قیمت ممکن است باعث کاهش رشد اقتصادی کشورهای اروپایی شود.

* اگر توافقی میان دو کشور چین و آمریکا انجام گیرد، قیمت کامودیتی‌ها بواسطه افزایش تقاضا افزایش خواهد یافت و موجبات افزایش رشد اقتصادی دو کشور و علی الخصوص چین می‌شود. همچنین در حاشیه اجلاس G20 که اخیرا در کشور ژاپن برگزار شد ، خوش بینی‌هایی از توافق دو کشور آمریکا و چین برای از سر گیری مذاکرات شکل گرفت که اثرات مثبتی بر قیمت کامودیتی‌ها، خصوصا فلزات که نقش تعیین کننده‌ای در بورس‌های کشورها دارند داشت. بررسی برخی از اهم کامودیتی‌ها در این خصوص مد نظر قرار می‌گیرد.

سنگ آهن: به طور کلی بررسی بازار سنگ آهن در طی چند هفته اخیر نشان می‌دهد که در ابتدا به علت اعمال محدودیت برای کارخانجات فولادی منطقه تانگشان در کشور چین به منظور کاهش آلودگی و انتظار کاهش تقاضا برای سنگ آهن، قیمت‌ها تا حدی کاهش یافته است، ولی با توجه به برگزاری اجلاس G20 در کشور ژاپن و جو مثبت ایجاد شده به دلیل ملاقات روسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه این اجلاس و نیز تقویت قیمت فولاد و سنگ آهن در قالب قراردادهای آتی و بازار فیزیکی چین، و تداوم افت موجودی در بنادر اصلی این کشور، موجبات روند صعودی این کالا را فراهم آورده است.
فولاد: قیمت بیلت در بازارهای جهانی از روند متفاوتی برخوردار بوده است و با توجه به نحولات اخیر احتیاج به زمان بیشتری دارد تا شرایط شفافتری برای بازار فراهم شود. اما می‌توان چنین عنوان کرد که از یک طرف رشد قیمت آهن قراضه باعث تقویت مثبت قیمت برای آن و از طرف دیگر ضعف موجود در تقاضا برای بیلت در بسیاری از کشورها موجب ایجاد جو منفی بر علیه آن می‌شود.
مس: با بررسی بورس فلزات لندن( به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای دنیا) مشاهده می‌کنیم که قیمت مس در این بازار هرچند که طی برخی روزهای نوساناتی داشته است، اما در مجموع افزایش را برای خود ثبت کرده است. ملاقات روسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه اجلاس G20 و توافق در مورد ادامه مذاکرات، تغییرات قیمت نفت، نوسانات ارزش دلار، کاهش موجودی مس در انبار بورس فلزات لندن از عوامل مثبت اثرگذار در تقویت قیمت مس می‌باشند.
طلا: به علت افزایش تقاضای برخی کشورها برای افزایش ذخایر طلای خود، قیمت هر اونس طلا روندی افزایشی داشته است و از سابقه تاریخی خود نیز فراتر رفته است.
در مجموع می‌توان گفت که اگر دو کشور آمریکا و چین به توافق بر سر تعرفه‌ها دست یابند، تقاضا برای کامودیتی‌ها در دنیا افزایش یافته و این امر قیمت آنها را بواسطه کمبود در بازارها، افزایش خواهد داد.

 

  • بهروز شریعت-کارشناس بازارهای جهانی
  • شماره ۳۱۲ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۶
کد خبر 408293

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =