پرواز فولاد  در بازار‌کامودیتی

به نظر می‌رسد که سهام داران فولادی و سنگ آهنی در میان مدت با انتفاع مواجه شوند

بازیگران بازارهای جهانی در هفته قبل، شاهد اتفاقات مهمی در عرصه جهانی بودند و همین موضوع باعث شد که نوسانات شدیدی در سح بین الملل برای کامودیتی‌ها به طور خاص فلزات اساسی رخ بدهد. اولین و چشم نوازترین خبر را می‌توانیم مربوط به نوسانات قیمت جهانی طلا عنوان کنیم.

طلا در روند صعودی

البته به دنبال انتشار گزارش‌های منفی از اقتصاد جهان و کاهش اشتها برای ریسک پذیری، قیمت طلا که یک روز پس از آتش بس تجاری میان آمریکا و چین بیش از یک درصد کاهش یافته بود، دوباره به روند صعود بازگشت. بر این اساس، قیمت هر اونس طلا با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۳۸۹ دلار و ۴۹ سنت رسید.همچنین حجم دارایی‌های اس پی دی آر گلد تراست، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا روز دوشنبه با ۰.۷۸ درصد افزایش به ۸۰۰.۲۰ تن رسید.

رشد صادرات ورق گرم

از سوی دیگر، اعلام موضع ترامپ مبنی بر عدم افزایش تعرفه بر کالاهای چینی که از آن به صلح تجاری میان چین و آمریکا نیز یاد می‌شود، باعث شد که وضعیت بازارجهانی فلزات اساسی بهبود پیدا کند. به این صورت که اکنون در بازار صادرات ورق گرم چین ۵۰۹ دلار هر تن فوب است که تا ۶ دلار رشد داشته است.همچنین با توجه به جو مثبت بازار، انتظار می‌رود خریداران ورق گرم صادراتی چین حاضر به معامله در ۵۰۵ دلار هر تن فوب باشند. بر این اساس، سنگ آهن عیار ۶۵ درصد با ۱.۷۵ دلار رشد در قیمت ۱۳۰.۷ دلار قرار گرفت.

سبقت فولاد ازروی و زغال سنگ

شمش فولاد در چین نیز ۱۲ دلار رشد کرد و در قیمت ۵۳۹ دلار معامله شد.شمش روی با ۳۴ دلار کاهش ۲۵۴۶ دلار قیمت خورد. زغال‌سنگ با یک دلار کاهش در قیمت ۱۸۶.۷۵ دلار داد و ستد شد.

بازار قراضه صعودی خواهد ماند

از طرف دیگر، بازار قراضه نیز وضعیت به سامانی دارد، پس از آنکه قیمت قراضه از کف ۶ ماه اخیر خود را بالا کشید، حال فعالان بازار اغلب معتقدند که در کوتاه مدت بازار قراضه صعودی خواهد ماند و از ۳۰۰ دلار هر تن سی اف آر ترکیه نیز بیشتر خواهد شد.در آخرین معاملات قراضه سنگین ۲۰-۸۰ حوزه دریای بالتیک در ۲۹۷.۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که حمل جولای بوده و برای حمل ماه آگوست تا ۳۰۷ دلار هر تن سی اف آر نیز قیمت داده شده است. همچنین متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ در ترکیه ۵ تا ۶ دلار بالا رفته و ۲۹۸ تا ۲۹۹ دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است.

دلایل افزایش قیمت فلزات

در این اوضاع که چین و آمریکا هرچند به آتش بس رسیده اند، اما هنوز صلح متقن میان آنها صورت نگرفته، چند دلیل برای افزایش قیمت فلزات اساسی به خصوص در حوزه آهن و فولاد مطرح می‌شود. در ابتدا توجه به این موضوع، حایز اهمیت است که کاهش ذخایر سنگ آهن در بنادر چین ادامه دارد و همین امر موجب افزایش قیمت‌ها شده و اگرچه تولید کنسانتره داخل چین افزایش داشته اما کمک زیادی به قیمت‌های سنگ آهن در چین نکرده است.
از سوی دیگر، با کاهش تولید و صادرات سنگ آهن توسط استرالیا نیز پیش بینی سنگ آهن در سال ۲۰۱۹ به متوسط ۸۰ دلار افزایش یافته است و فعالان بازار انتظار دارند قیمت‌های سنگ آهن عیار ۶۲، تا ماه بعد در بالای عدد ۱۰۰ دلار باقی بماند. فولادسازان تانگشان از اول آگوست ۵۰ درصد کاهش تولید فولاد و گندله خواهند داشت که انتظار می‌رود افزایش تقاضای گندله و سنگ آهن لامپ و نیز بهبود قیمت فولاد را در چین به همراه داشته باشد.

تحولات فولادی در هند و مسایل پیرامون

موضوع دیگر این است در حالیکه مصرف فولاد در هند در ماه‌های آوریل تا می، ۶.۵ درصد افزایش داشته اما هندی‌ها انتظار دارند نیمه دوم سال و بعد از پدیده مانسون و بادهای موسمی، مصرف فولاد در هند مجددا افزایش یابد. برخی پیش بینی‌ها حاکی از تبدیل شدن هند در سال ۲۰۲۰ به یک وارد کننده خالص سنگ آهن و توقف صادرات سنگ آهن و گندله از هند دارد، چراکه برنامه‌های افزایش تولید فولاد در هند به طور جدی دنبال می‌شود.
اگرچه هند ۱۰ درصد عوارض واردات برای محصولات طویل و ۱۲.۵ درصد عوارض برای واردات محصولات تخت اعمال کرده است اما ژاپن و کره از این قاعده معاف بوده و یک محموله ورق گرم HRC به بهای ۵۳۰ دلار CFR از ژاپن تحویل مومبای هند فروخته شده است. همچنین مشاهده می‌شود که مالزی هم محموله بیلت ۴۵۵ تا ۴۶۰ دلار CFR شرق آسیا فروخته است. ویتنام هم بیلت را ۴۶۰ دلار CFR جنوب شرق آسیا پیشنهاد می‌دهد.

رشد 12 درصدی تولید آهن اسفنجی

با توجه به وضعیت قیمت‌های جهانی که روند رو به رشد دارد، فروش داخلی محصولات فولادی و سنگ آهنی که متاثر از قیمت جهانی در فرمول نرخ گذاری است و همچنین فروش صادراتی آنها، با افزایش درآمد و به تبع افزایش سود واحدهای تولیدی این بخش، همراه است. حال که آمار تولیدات آن‌ها نیز با افزایش همراه شده، به نظر می‌رسد که سهام داران این شرکت‌ها، در میان مدت با انتفاع مواجه شدند. البته در 2 ماه ابتدایی سال جاری، چهار میلیون و 847 هزار و 123 تن آهن اسفنجی توسط شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور تولید شد که رشد 12 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد .

رکورد داری مبارکه در جمع فولاد سازان

بررسی آمارها مبنی بر این است که فولاد مبارکه با یک میلیون و 393 هزار و 309 تن، رکورد دار تولید آهن اسفنجی در این مدت بود و رشد سه درصدی در مقایسه با دو ماهه نخست پارسال به ثبت رسانید. در این مدت فولاد سفید دشت با تولید 131 هزار و 703 تنی، رشد 21 درصدی؛ سبا با تولید 225 هزار و 654 تنی، رشد 12 درصدی؛ فولاد هرمزگان با تولید 278 هزار و 815 تنی، افت پنج درصدی؛ فولاد کاوه جنوب با تولید 258 هزار و 410 تنی، رشد 15 درصدی؛ آهن و فولاد غدیر با تولید 110 هزار و 946 تنی، افت 20 درصدی و شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با تولید 126 هزار و 428 تنی، افت 17 درصدی به ثبت رساندند.

افت و خیزهای تولید کنندگان کوچک

 همچنین در 2 ماهه نخست امسال، فولاد خوزستان با رشد 19 درصدی در تولید آهن اسفنجی به رکورد 724 هزار و 817 تن رسید. همچنین فولاد خراسان با 241 هزار و 725 تن (رشد پنج درصدی)،‌ ذوب آهن اصفهان با تولید 14 هزار و 863 تنی (افت 59 درصدی)، فولاد میانه با تولید 56 هزار و 624 تنی (افت 57 درصدی)، فولاد سبزوار با تولید 119 هزار و 236 تنی (افت 11 درصدی) و فولاد شادگان با تولید 65 هزار و 810 تنی (افت 46 درصدی)‌ ثبت کردند.
برپایه این آمارها، تولید آهن اسفنجی در فروردین و اردیبهشت امسال در صبا فولاد با 9 درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 6 هزار و 336 تن رسید.
صبا فولاد (بریکت گرم) با 76 هزار و 314 تن تولید و رشد 87 درصدی، بیشترین رکود رشد تولید را در بین شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی ثبت کرد.
فولاد نی ریز با تولید 113 هزار و 808 تنی، رشد سه درصدی؛ آهن و فولاد ارفع با 145 هزار و 735 تن تولید، افت یک درصدی و آهن و فولاد گل گهر (طرح گوهر) با 254 هزار و 829 تن تولید، افت پنج درصدی در همسنجی پارسال ثبت کردند. همچنین در این مدت، آهن و فولاد گل گهر (طرح کوثر)‌ 261 هزار و 36 تن و چادرملو 240 هزار و 725 تن آهن اسفنجی تولید کردند.

 

  • سمیرا ابراهیمی- خبرنگار
  • شماره ۳۱۲ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۶
کد خبر 408290

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =