امکان کاهش زیان اختلال سامانه معاملات

بازار سهام بازار لحظه‌ها است و اینکه مشتریان از طریق سامانه معاملات برخط اقدام به انجام معامله می‌کنند برای به حداکثر رساندن سرعت انجام معامله است. در حال حاضر گاه و بیگاه و به ویژه در زمان‌هایی که به هر علتی حجم معاملات بالا است، این سامانه‌های معاملات بر خط، با فقدان کارکرد صحیح خود فلسفه وجودی خود را نقض می‌کنند.

به بیان دیگر، مشتریی که به قصد به حداکثر رساندن سرعت معاملات خود از این سامانه‌ها متوسل شده است، نه تنها از یک معامله سریع و مطمئن محروم می شود، بلکه گاه امکان انجام معامله را هم از دست می‌دهد.
علت این موضوع ممکن است در ضعف طراحی نرم افزارهای مورد استفاده باشد و یا در پایین بودن استانداردهای سخت افزارهای بستر این سامانه‌ها. به هر حال علت هر چه باشد، مشتری متضرر می شود و در وضعیت موجود هم نمی‌توان چندان به مکانیزم‌های جبرانی طراحی شده در قوانین و مقررات دلخوش کرد. اندک راهکارهایی که در این خصوص وجود دارد ناظر بر جبران خسارت وارده به مشتری است کمتر میتوان از راهکاری که موارد وقوع این مشکلات را کاهش می‌دهد یافت.
در راستای کاهش موارد وقوع نقص و اختلال در سامانه معاملاتی بر خط، چند راهکار در دست اقدام است. راهکار اول، کاهش موارد اختلال در سامانه‌های معاملاتی برخط را، در شکستن انحصار حاکم بر فضای تولید نرم افزارهای مربوطه مي‌داند. به بیان دیگر، اگر بین شرکت‌های عرضه کننده این نرم افزارها رقابت ایجاد شود، این شرکت‌ها برای حفظ مشتریان کنونی و جذب مشتریان احتمالی آینده نسبت به ارتقای محصولات خود اقدام مي‌کنند.
راه حل دوم در تلاش برای پیش بینی مراجع حل اختلاف که سریع تر به اختلافات ناشی از این اختلالات رسیدگی کند خلاصه می شود. به بیان دیگر در صورت تعریف کمیته ها و هیأت‌های داوری تخصصی و تسریع رسیدگی به اختلافات بین کارگزاران و مشتریان و اختلافات بین کارگزاران و شرکت‌های ارائه کننده نرم‌افزارهای مربوط به معاملات برخط، از آنجایی که هزینه اختلالات پیش آمده با دقت و سرعت بیشتری به مسوول اصلی آن منتقل می شود، هزینه‌های جبران خسارت مانند یک نیروی باز دارنده عمل می‌کند.
همچنین ورود شرکت‌های کارگزاری به عرصه طراحی نرم افزارهای جدید و تلاش کانون کارگزاران برای پیش بینی و ایجاد کمیته حل اختلاف در اصلاح مقررات مربوط به معاملات بر خط و نهایتا مقررات ناظر بر SLA) Service Level Agreement) در قراردادهای کارگزاران با شرکت‌های نرم افزاری، اهم تلاش‌هایی است که برای کاستن از موارد وقوع این نقص‌ها در دست اقدام است.
SLA به توافق و یا قرادادی در مورد سطح خدمات مورد انتظار، بین یک سرویس دهنده خدمات فناوری اطلاعات از یک طرف و فرد یا شرکتی که از این خدمات استفاده مي‌کند در طرف دیگر اطلاق مي‌شود. به طور معمول در یک قرارداد SLA سطح کیفیت خدمات و نیز سرعت رفع اشکالات احتمالی درج شده، و سرویس دهنده متعهد به رعایت آنها شده و معمولا جریمه‌هایی نیز برای نقض این مفاد در نظر گرفته مي‌شود.

 

  • هدی توانائی- مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس
  • شماره ۳۱۲ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۵
کد خبر 408285

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =