بازندگان آنلاین

با توجه به اختلال سامانه معاملات آنلاین در عرضه اولیه‌های اخیر و زیان سهامداران ناظربه سادگی از کنار آن گذشت

با رشد تکنولوژی و نوآوری در خدمات معاملات، انتظار می‌رود که مشکلات در سامانه‌های معاملاتی به حداقل برسد. اما در بازار سرمایه همواره با عرضه اولیه سهام شرکتی به خصوص زمانی که شرکت بورسی و بزرگ بوده و نیاز به نقدینگی بیشتر باشد سرمایه‌گذاران این مشکلات را بیشتر از قبل احساس می‌کنند، حتی به دلیل بروز خطا در سامانه معاملات آنلاین قادر به خریداری سهم مورد نظر نمی‌شوند.

سهامدار در تیر رس زیان

 این مسئله به خودی خود،عاملی برای دلسرد شدن برخی سهامداران و فرار سرمایه‌گذاران از بازار سهام می‌شود چرا که برخی از این افراد با فروش دیگر سهام خود و یا نقدینگی جدید و به امید کسب سودآوری بیشتر اقدام به خرید سهام شرکت عرضه اولیه شده می‌کنند.
بر این اساس زمانی‌که با مشکل سامانه معاملات آنلاین مواجه می‌شوند از سرمایه‌گذاری در این بازار پشیمان می‌شوند. البته باید گفت این اختلالات در برخی موارد نیز منجر به زیان برخی سهامدارن خواهد شد که نمی‌توانند از سود این عرضه‌ها منتفع شوند و یا سهام دیگر خود را در قیمت مورد نظر به فروش برسانند یا خریداری کنند و در آن شرایط نیز بازهم زیان آن برای سهامدار است.

تمرکز برتدبیر تمدید زمان ثبت سفارش

به عنوان نمونه در هفته‌های گذشته شاهد عرضه اولیه شرکت‌هایی نظیر پلی پروپیلن جم و سیمرغ در بورس بودیم. البته بورس تهران برای جلب نظر سهامداران در اقدامی قابل تامل، فقط زمان سفارش خرید ۲۰۰ میلیون سهم شرکت پروپیلن جم(جم پیلن) را به دلیل اختلال در سامانه برخط برخی کارگزاری‌ها نیم ساعت تمدید کرد. همچنین در عرضه «سیمرغ» نیز با اختلال در سامانه معاملات همراه بود، عنوان شد این اختلال منحصرا به سامانه معاملات سه کارگزاری ارتباط داشته است.
همین امر موجب شد که برخی سهامداران این کارگزاری در فضای مجازی از ثبت نشدن سفارشات خود شکایت کنند. البته با گذشتن ساعاتی از ثبت سفارش سامانه‌ مشکل خود را برطرف و سهامداران ‌توانستند سفارش خود را ثبت کنند. با این وجود شرکت بورس تهران، به تمدید زمان ثبت سفارش عرضه اولیه سیمرغ پرداخت. همچنین کارگزاری مد نظر هم در اقدامی با ارسال پیامک به مشتریان خود از اختلالات پیش آمده در سامانه معاملات آنلاین عذرخواهی کرد.

 چالش و باگ قابل توجه

این مسئله در حالی مطرح است زمانی که اختلال و قطعی در سامانه معاملات آنلاین ایجاد مي‌شود سهامداری که در ابتدای صف خرید قرار دارد، بعد از رفع مشکل سامانه، مجدد باید فرآیند قرار گرفتن در صف خرید را انجام دهد. این وقفه او را در انتهای صف خرید قرار خواهد داد. البته در بیشتر مواقع، سهامدار موفق به خرید نشده که در این شرایط، دچار زیان مي‌شود. بر این اساس، به هم خوردن صف خرید و عدم ثبت اولیه سفارش قبل از قطعی سامانه،چالش و باگ قابل توجه به شمار مي‌آید که باید برای ساماندهی آن، مسئولان مرتبط باید چاره اندیشی کنند. در مجموع تنها تمدید زمان ثبت سفارش چاره جبران زیان سهامداربه شمار نمی‌آید.

 

  • راضیه عموزاد خلیلی-خبرنگار
  • شماره ۳۱۲ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۵
کد خبر 408271

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =