عاملی برای کاهش  نقد شوندگی

بازار پایه، مطابق ماده۴ دستورالعمل پذیرش، به منظور عرضه و نقل ‌و انتقال اوراق‌بهادار در فرابورس راه‌اندازی شد. در راستای دستورالعمل جدید این بازار، طبقه‌بندی شرکت‌های درج شده در بازار پایه فرابورس در تابلوهای «پایه زرد» «پایه نارنجی» و «پایه قرمز» پیشنهاد شده است. در شرایط جدید تابلوی «الف» حذف شده و از سوی دیگر تابلوهای «قرمز»،«زرد » و «نارنجی» جایگزین تابلوی «ب» و «ج» می‌شوند. از نظر برخی فعالان بازار، مکانیسم جدید معاملات بازار پایه با رنگ‌بندی نمادهای فعال در فرابورس با هدف بهبود سطح کارایی بازار و گامی به سوی هموارسازی تقارن اطلاعاتی برای سهامداران و سرمایه‌گذاران جدید است. البته دیگر کارشناسان معتقدند؛ اگر این دستورالعمل هم نتواند به خوبی اجرا شود، می‌تواند حال این بازار را وخیم تر کند. نکته ای که وجود دارد این است که طبق این دستورالعمل مدیران تشویق و تنبیه می‌شوند، همچنین در مجموع نهاد ناظر باید بداند با این محدودیت‌ها، چالش‌های بازار پایه بهبود پیدا نمی کند.

در بحث بازار پایه سه مقوله جداگانه داریم؛ یکی زمان معاملات آنها، دیگری دامنه نوسانات و سوم درجه بندی آنها مثل رنگ‌بندی و یا الف و ب و ج بودن است. معتقدم که این شرکت‌ها به دلیل وضعیت خاص خود، ریسک بالاتری دارند. کم کردن زمان معاملاتی آن‌ها به‌ نظر توجیه چندانی ندارد؛ یعنی دلیلی وجود ندارد که فقط روزهای خاصی معامله شوند و این کار باعث کاهش قابلیت نقد شوندگی آنها خواهد شد. در مورد دامنه نوسان موجود به نظردر حال حاضر دامنه یک مقداری زیاد است. در این خصوص هم می‌توان تجدید نظر کرد و حداکثر برای 50 درصد بالاتر از سهام بازارهای اصلی دامنه در نظر گرفت. بیشتر کردن این دامنه باتوجه به کوچک بودن این سهام، قابلیت دستکاری را افزایش خواهد داد. همچنین رنگ‌بندی نمادها طرح جدیدی است که از درجه‌بندی الف و ب و ج بهتر است، ولی در مجموع رنگ و گروه آن‌ها از درجه اهمیت پایین‌تری نسبت به زمان معاملاتی و دامنه نوسان برخوردار است.

 

  • ابوالقاسم آقادوست-مدیرعامل کارگزاری سهم‌آشنا
  • شماره ۳۱۱ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۵
     
کد خبر 408176

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =