«سخوز» و «سبهان» روی خط سودآوری

شرکت های سیمانی باوجود تمام مشکلات پیش رو از جمله محدودیت بازارداخلی ،رکود صادرات ، فروش و غیره ، سعی بر آن داشته بتوانند شرایط مطلوبی را برای تامین منافع سهامداران خود فراهم کنند . بر این اساس مرور برخی رویداد های این صنعت استراتژیک مد نظر قرار می گیرد .

شرکت های سیمانی باوجود تمام مشکلات پیش رو از جمله محدودیت بازارداخلی ،رکود صادرات ، فروش و غیره ، سعی بر آن داشته بتوانند شرایط مطلوبی را برای تامین منافع سهامداران خود فراهم کنند . بر این اساس مرور برخی رویداد های این صنعت استراتژیک  مد نظر قرار می گیرد .  

رشد153 درصدی سود سهام «سخوز »

مجمع عمومی عادی سالانه سیمان خوزستان از شرکت‌های تابعه سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) مربوط به سال مالی 97 با حضور ۷۲ درصد سهامداران برگزارشد. در این مجمع گزارش حسابرسی به استماع سهامداران رسید و سود تقسیمی به ازای هرسهم ۸۰۰ ریال  و معادل ۵۲۰ میلیاردریال مصوب شد. همچنین رشد 153 درصدی سود سهام این شرکت نسبت به مدت مشابه  درسال ۹۶ از دستاوردهای مجمع مذکور بود .
 خسرو جامعی مدیرعامل سیمان خوزستان از  افزایش ۱۱ درصدی فروش 97 نسبت به سال 96 خبر داد و گفت:  تولید سیمان یک میلیون و353 هزار و532 تن و تحویل سیمان هم یک میلیون و 334 هزار و539 تن بود.وی افزود:  اگرچه تولید کلینکرهم 2میلیون و 172 هزار و794 تن بود اما با  668هزار و956تن تحویل همراه شد .البته درخصوص صادرات سیمان خوزستان نیز،تحویل صادراتی سیمان 213 هزار و 275 تن و تحویل صادراتی کلینکر هم 207هزار و 845  تن عملکرد ثبت شد.

شفافیت اطلاعات در سرلوحه

جامعی درخصوص برنامه های آتی برای کنترل و بهبود شرایط نیز گفت: یکی از مباحث مد نظر، کنترل سطح تولید کارخانجات است که پیرو جلساتی که با انجمن صنفی سیمان برگزارشده نگه داشتن سطح تولید ۶۵ درصدی در دستور کار است.
وی تاکید کرد: در راستای مقابله با رقابت منفی که دربین کارخانجات سیمان وجود دارد، کارگروه هایی تشکیل شده است که سیمان خوزستان به عنوان یکی از شرکت های کارگروه جنوب غرب و یک شرکت پیشرو درمنطقه جنوب همواره سعی کرده نرخ های فروش را تا جای ممکن بالا نگه دارد . همچنین با توجه به اینکه  سیمان خوزستان یک شرکت بورسی است شفافیت اطلاعات را سرلوحه کار خود قرار داده  و صورت‌های مالی گویای این موضوع است.جامعی درباره حضور برخی شرکت ها در بازار منطقه ای این شرکت افزود: ما یک شرکت بورسی هستیم و اطلاعات فروش و درآمدی به صورت شفاف در اختیار همگان قرار خواهد گرفت اما در این میان تعداد زیادی کارخانه تولیدی سیمان حضور دارند که در عمل اطلاعات شفافی ارائه نمی‌کنند؛ به عنوان مثال با حضور در بازار منطقه ای ما، سیمان خود را تا 3۰-2۰ هزار تومان ارزان تر به فروش می رسانند که این مسئله امر فروش را با مشکل روبرو خواهد کرد.

مقابله با ارزان فروشی و افت صادرات

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان در پاسخ به پرسشی در مورد علت کاهش سیمان صادراتی نسبت به سال قبل نیز گفت: از آنجایی که سیاست سیمان خوزستان حفظ قیمت ها و مقابله با ارزان فروشی است با افت صادرات مواجه شدیم.
وی افزود: افزایش قیمت سیمان زمانی عملیاتی خواهد شد که بتوانیم سیمان را به قیمت های مصوب به فروش رسانیم و این موضوع نیازمند همکاری و تعامل کارخانجات سیمان و کارگروه های کنترل بازار است.
جامعی درخصوص وضعیت بازارسال گذشته نیز به برخی مشکلات پیش روی تولید کنندگان اشاره و بیان داشت : درسال ۱۳۹۷مواردی مانند رکود بازارمسکن، تحریم، چالش‌های پیش رو حمل ونقل دریایی و زمینی برای حمل سیمان، افزایش هزینه بیمه کشتی‌ها و همچنین خدمات بندری عواملی بودند که موجب شدند تا راه تولیدکنندگان سیمان پر مانع شود .

تمدید گواهینامه استاندارد سیمان بهبهان

سیمان بهبهان با رویکرد مدیریت سیستمی، در ممیزی خارجی توسط نمایندهIMQ موفق به کسب تاییدیه برای تمدید گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) برای سه استاندارد ISO 9001 مدیریت کیفیت، ISO 14001 مدیریت محیط زیست و OHSAH18001 مدیریت ایمنی و بهداشت شد .
محمد حاج نائب مدیرعامل سیمان بهبهان با بیان این مطلب گفت: هدف دستیابی به شاخص های مناسب تولید و فروش با تکیه بر دانش پرسنل و بهینه سازی سیستم تولید بوده ، چرا که تکنولوژی شرکت قدیمی است. وی افزود: اهمیت و تامین محیط کار ایمن، از طریق آموزش، تامین وسایل حفاظت فردی، شناسایی و رفع شرایط ناایمن، و بطور کلی تامین محیطی سالم و مناسب برای کارگران از اولویت های شرکت به شمار می آید.حاج نائب بیان داشت : سیمان بهبهان بر اساس برنامه‌ریزی راهبردی در راستای تحقق چشم انداز تعیین شده خود و با رویکرد مدیریت مبتنی بر فرآیند و با اعتقاد به تاثیرات استانداردهای مدیریتی بر کسب نتایج و اهداف سازمانی به بکارگیری این استانداردها  را مد نظر قرار داد .

«سبهان» همچنان در سود آوری

 این مسائل در حالی مطرح است  که سبهان «سیمان بهبهان» سال‌ها بود که با ۵۵ میلیون سهم معادل ۵.۵ میلیارد تومان کمترین میزان سرمایه را بین شرکت‌های سیمانی دارا بود. علاقه‌مندان به این سهم گاهی علت سهامداری خود را هزینه استهلاک پایین این کارخانه می‌دانستند که فقط در حال تولید و سودآوری با تجهیزاتی بود که سال‌هاست تمام هزینه استهلاک خود را پوشش داده است. البته این نگرش شاید از نظر اقتصادی و مالی جامع نباشد اما بیانگر اهرمی قوی برای سودآوری و در نتیجه قیمت سهام شرکت است، طوری‌که در حدود ۱۵ سال اخیر با وجود سرمایه ثابت، قیمت‌های ۶۷۰ تا ۶۱۰۰ تومان را به خود دیده است.
 بر اساس این گزارش ، سبهان در مجمع سالانه خود (اول خرداد امسال )۵۹۰ تومان برای هر سهم سود نقدی داد و پس از آن در مجمع فوق‌العاده، افزایش سرمایه حدود ۲۶۴ درصدی را تصویب کرد تا سرمایه شرکت به ۲۰ میلیارد تومان برسد. با این حساب سهامداران علاقه‌مند کمتر از نصف سود نقدی خود را صرف شرکت در افزایش سرمایه خواهند کرد. یکی از اهداف این افزایش سرمایه، ماندن «سبهان» در بازار دوم بورس است که از شرایط آن این است که نباید سرمایه شرکت از ۲۰ میلیارد تومان کمتر باشد.هدف دیگر سیمان بهبهان از افزایش سرمایه مزبور، جبران بخشی از سرمایه‌گذاری شرکت در نصب فیلترهای جدید برای مطابقت با استانداردهای محیط زیستی است. همچنین منابع حاصل از سرمایه جدید می‌تواند میزان تسهیلات بانکی شرکت را هم کاهش داده و بر سودآوری آن بیفزاید.

برنامه جامع روابط‌عمومی‌ در سیمان‌تامین

 ‎در نخستین نشست شورای هماهنگی روابط عمومی‌های شرکت‌های تابعه سیمان تامین شستا با حضور مدیران شرکت تابعه، برنامه جامع روابط عمومی‌های این هلدینگ رونمایی شد.
حمیدرضا طهماسبی‌پور مدیر روابط عمومی سیمان تامین (شستا )با تشریح ابعاد این برنامه جامع و تاکید بر تطبیق با اهداف وزارت کار و شستا گفت:وحدت رویه در اجرای برنامه های اطلاع رسانی مد نظر خواهد بود.او با تحلیل جایگاه ویژه روابط عمومی در دوره  مدیریت جوانگرای شستا و هلدینگ سیمان تامین افزود:با تدوین و تعیین خط مشی در این برنامه جامع، اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت روابط عمومی مشخص شد و شفاف سازی فعالیت‌ها به عنوان یک اصل مد نظر خواهد بود.طهماسبی پور در تبیین برنامه جامع روابط عمومی سرمایه گذاری سیمان تامین و شرکت های تابعه بیان داشت  :در  این برنامه با بهره‌گیری از مدل swot  فرصت‌ها ، تهدیدها ، ضعف و قوت‌ها  روشن شد تا با کمک علم ارتباطات  فرآیندهایی مدرن برای اطلاع رسانی شفاف تعریف شود.
مدیر روابط عمومی سیمان تامین تاکید کرد: در شرکت های زیر مجموعه سیمان تامین از مسیر ارتباطات نسبت به ایجاد هم افزایی و انتقال دانش و تجربیات اقدام خواهد شد تا علاوه بر نفع اقتصادی شرکت‌ها، منافع عمومی صاحبان اصلی شرکت‌ها که همان بیمه شدگان تامین اجتماعی هستند بیش از گذشته حفظ شود. همچنین تغییر نگرش و فرهنگ روابط عمومی ها از توجیه‌گری به تحلیلگری یک اصل است که باید موضوعات سازمان را جهت دهی مناسب محتوایی کند و در نهایت هماهنگ نشر داده شود.

 

  • شماره ۳۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۲
کد خبر 407936

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =