جای خالی تعاونی ها در توزیع بازار

مشکلات صنعت تایر به شکل ریشه ای و به درستی حل نشده است. همچنین با توجه به تجارت گذشته در خصوص توزیع تایر، تعاونی ها نقش قابل توجهی در این بخش داشته اند اما در شرایط کنونی این موضوع به طور کل نادیده گرفته شده است.

محمدرضا آل سارا نایب رییس کمیسیون تخصصی حمل و نقل اتاق تعاون ایران در خصوص معضلات توزیع تایر و شکل گیری بازار سیاه گفت: مشکلات صنعت تایر به شکل ریشه ای و به درستی حل نشده است. همچنین با توجه به تجارت گذشته در خصوص توزیع تایر، تعاونی ها نقش قابل توجهی در این بخش داشته اند اما در شرایط کنونی  این موضوع به طور کل نادیده گرفته شده است.

 نایب رئیس کمیسیون تخصصی حمل و نقل اتاق تعاون ایران بیان داشت : در توزیع لاستیک باید نمایندگان کارخانجات تولیدی در این فرآیند دخیل باشند که در شرایط کنونی به این شکل نیست و آنها تنها انباردار محصولات هستند. یعنی لاستیک را از تولیدکننده خریداری می کنند در واحد صنفی نگهداری می کنند و حواله لاستیک توسط راهداری صادر می شود.

 آل سارا  افزود :در این مسیر راننده لاستیکی دریافت می کند که مطابق با نیازش نیست یا از برند محصول مورد تاییدش نیست‌ که این امر موجب خرید و فروش کاذب در بازار می شود. همچنین در فرآیند گفته شده فروشندگان تایر و لاستیک در آن دخیل نیستند و رانندگان این شرایط را به وجود می آورند که چندان مناسب نیست.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به فشارهایی که وجود دارد باید از وجود تولیدکنندگان و بخش تعاون در توزیع لاستیک و تایر بهره ببریم تا هم نیاز به واردات کاهش یابد و هم توزیع صحیح مناسب با نیاز بازار انجام شود. تعاونی ها قطعا می توانند در کاهش بازار سیاه لاستیک و حمایت از تولیدکننده نقش موثری داشته باشند. البته در این روند کمبود و کاهش توزیع لاستیک دولتی در بازار موجب ایجاد بازار سیاه و فروش لاستیک با چند برابر قیمت شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اتحادیه های صنفی حواله لاستیک واحد‌های صنفی را صادر می کنند. درصورتی که تعاونی اتحادیه های صنفی شغلشان این نیست.

 

  • شماره ۳۱۰ هفته  نامه اطلاعات بورس- صفحه ۱۱
کد خبر 407932

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =