۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
چالش های ارزی گریبان گیر شد

نحوه توزیع لاستیک های باری و سواری با یکدیگر متفاوت است. تایرهای باری با نظارت سازمان تنظیم بازار توزیع می شود.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر گفت:  نحوه توزیع لاستیک های باری و سواری با یکدیگر متفاوت است. تایرهای باری با نظارت سازمان تنظیم بازار توزیع می شود. ولی تایرهای سواری با قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف کننده  توسط نمایندگان کارخانجات تولیدی و بخشی نیز از طریق سایت های شرکت ها به صورت مستقیم به دست مصرف کننده نهایی می رسد. البته در این شیوه توزیع قیمت ها پایین تر از نرخ های معمول در بازار است.

وی با اشاره به این که نحوه توزیع شرکت ها به گونه ای است که قیمت ها در بازار شکسته شود، اظهار داشت: بازار قواعدی به خود گرفته که مشخص نیست چرا دچار این تلاطم شده است.البته تولیدکنندگان با نرخ مصوب سازمان حمایت محصولات خود را عرضه می کنند. این مقام مسئول در خصوص تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی تایرسازان برای خرید مواد اولیه بیان کرد: ارز ۴۲۰۰تومانی تایرسازان نیز مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد.وی گفت: در حال حاضر همه مواد اولیه شرکت های تایرساز شامل ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی شود‌.  برای برخی اقلام ارز نیمایی تعلق می گیرد که برای دریافت این ارز نیز باید با صادرکنندگان وارد مذاکره شویم‌ تا در یک قیمت مشخص به تفاهم برسیم. که چندان تفاوتی با ارز آزاد ندارد. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر بیان داشت: موضوع دیگری که در این بین وجود دارد انتقال ارز است که تایرسازان بتوانند ارز را به فروشنده موارد اولیه برسانند. از سوی دیگر تامین ارز شرکت ها به موقع انجام نمی شود‌. که این امر موجب می شود تولیدکننده مجبور به تامین ارز از بازار آزاد شود. تنها با اشاره به مسایل بین المللی بانکی و صرافی ها، افزود: همه این زنجیره دچار مشکل است و زمان زیادی صرف می شود تا ماده اولیه به دست تایرساز برسد.  از طرفی آن بخش از مواد اولیه که در داخل کشور تامین می شود، هرروز یک قیمت متفاوت دارد. در حال حاضر اصلی ترین ماده اولیه وارداتی تایرسازان کائوچو است.

 

  • شماره ۳۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه - صفحه ۱۱
کد خبر 407928

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =