حلقه مفقوده در بازار سیاه تایر

صنعت تایر متاثر از نوسانات ارزی و تحریم های آمریکا، سال ۹۷ را با چالش های مختلفی پشت سر گذاشت و به همین سبب بسیاری از رانندگان خودروهای سبک و سنگین با افزایش قیمت و کمبود محصولات در بازار مواجه شدند.

صنعت تایر متاثر از نوسانات ارزی و تحریم های آمریکا، سال 97 را با چالش های مختلفی پشت سر گذاشت و به همین سبب بسیاری از رانندگان خودروهای سبک و سنگین با افزایش قیمت و کمبود محصولات در بازار مواجه شدند. حال به نظر می رسد این چالش ها در سال 98 نیز تداوم یافته به طوری که اکنون در بازار  تایرهای سنگین شاهد افزایش قیمت ها هستیم. شنیده ها حاکی از ان است رد پای واسطه گران و دلالان در بازار محصولات لاستیک و تایر همانند سایر محصولات وجود دارد.
البته به گفته مدیران صنعت  تایر مشکل این است که قیمت محصولات تحت کنترل بوده و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نظارت بر آن دارد.  اما در زنجیره تأمین تایر کنترلی بر قیمت نیست. در نتیجه کسانی که مواد اولیه را تأمین می‌کنند دست‌شان باز است که با هر قیمتی که می‌خواهند مواد اولیه را به تایرسازان بفروشند. در این بین نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی به شرکت های تولیدکننده برای خرید برخی از مواد اولیه موجب نابسامانی وضعیت این صنعت استراتژیک شده است.

 تداوم چالش ها

در حال حاضر مهم‌ترین چالش پیش‌روی صنعت تایر، نحوه برخورداری از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و مشکلات مربوط به تخصیص این ارز به تولیدکنندگان است. مشکلات بانکی ، انتقال ارز از طریق صرافی ها به فروشندگان مواد اولیه تایر و دیرهنگامی رسیدن ارز 4200 تومانی به تایرسازان موجب شده برخی از این شرکت ها برای جوگیری از وقفه تولید به خرید ارز از بازار آزاد روی آورند . همین امر باعث افزایش هزینه های تولید این صنعت شده است. اصلی‌ترین مشکل کارخانه‌ها تأمین به موقع مواد اولیه مورد نیازشان است که البته منحصر به مواد اولیه خارجی هم نیست؛ تولیدکنندگان ما در تأمین مواد اولیه داخلی هم مشکلات کم ندارند.

سکوت  قابل تامل مدیران

در این راستا، برای بررسی مشکلات تخصیص ارز به این صنعت و چالش های ایجاد شده  به سراغ چند تن از فعالان این حوزه رفتیم تا جزییات بیشتر این موضوع را شفاف تر کنیم، اما مدیران شرکت های تولیدکننده تایر حاضر به پاسخگویی در خصوص مشکلات این صنعت و بازار سیاهی که در نحوه توزیع محصولات به مصرف کننده نهایی شکل گرفته، نبودند.

 

  • شماره ۳۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۱
کد خبر 407925

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =