۱۶۰۰میلیارد ریال سود برای سهامداران «حتاید»

اولین کنفرانس خبری مدیرعامل تایدواترخاورمیانه پس از واگذاری مالکیت این شرکت به بخش خصوصی در سالن کنفرانس این مجموعه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

حسین زارعی، مدیرعامل تایدواتر در این نشست با اشاره به سابقه بیش از 50 ساله شرکت اظهار کرد در سال گذشته بلوک ۶۳ درصدی سهام تایدواتر به بخش خصوصی واگذار شد. به گفته وی  شرکت سیما مارین بندرعباس به عنوان یکی از شرکت های فعال و خوش نام در حوزه دریایی و بندری با خرید سهام شرکت فراز انرژی دنا به عنوان سهامدار عمده تایدواتر نام گرفت و پس از این رویداد، تغییر رویکرد قابل ملاحظه ای در دستورکار مدیریت جدید قرار گرفت.

جهش سودآوری شرکت و انتظار برای تداوم این روند

وی در خصوص سودآوری شرکت تاید واتر گفت: در سال 96 حدود 60 میلیارد تومان سودآوری در مجموعه حاصل شد و در سال 97 سود شرکت به رقم 160 میلیارد تومان رسید . همچنین  انتظار داریم در سال جاری نیز این رقم افزایش یابد.زارعی یکی از  علل افزایش سودآوری شرکت را سالم سازی مالی شرکت دانست و افزود: بسیاری از قراردادهای پیمانکاری شرکت به جای برون سپاری، درون سپاری شده که همین موضوع کاهش هزینه‌ها را در پی داشته است. وی افزود با وجود اعتقادی که به برون سپاری دارد اما به نظر می رسد که درون سپاری در شرایط فعلی بهتر جواب می دهد. ذکر این نکته ضروری است که در اطلاعات و صورت های مالی حسابرسی نشده ۱۲ماهه منتهی به ۲۹ اسفند۱۳۹۷ تایدواتر خاورمیانه سود هر سهم یک هزار و ۶۰۶ ریال شناسایی شده است که این رقم در مقایسه با سال 96 نشان دهنده افزایشی 147 درصدی است.

 روند افزایش سرمایه تایدواتر

مدیرعامل «حتاید» همچنین اعلام کرد افزایش سرمایه 100 درصدی این شرکت از محل آورده نقدی سهامداران در دستور کار قرار گرفته است. به گفته زارعی سهامداران جزء شرکت بارها این درخواست را مطرح کرده بودند  و با موافقت سهامدار عمده، این روند در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس بخشی از سود سال جاری «حتاید»  به این افزایش سرمایه اختصاص خواهد یافت. وی در عین حال افزود اگر قانون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نیز شامل حال شرکت شود، افزایش سرمایه از این ناحیه را نیز در نظر خواهیم گرفت اما در این راه باید دقت شایانی به تاثیر هزینه استهلاک پس از تجدید ارزیابی  و کاهش سودآوری شرکت باید شود. زارعی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که تایدواتر دارایی های گسترده و ارزشمندی را در اختیار دارد و مدیریت این دارایی ها می تواند ثمرات قابل ملاحظه ای برای شرکت به ارمغان آورد. به گفته وی با توجه به قدمت تایدواتر، روز به روز بر حجم دارایی های شرکت افزوده شده است.

صرفه جویی  در هزینه‌ها و حل مشکلات مالیاتی  

زارعی با بیان اینکه مشکلات مالیات و بیمه شرکت تا پایان سال 96 حل شده است گفت: مدیریت هزینه‌ها در شرکت مدنظر قرار گرفته است و در بسیاری از بخش ها مانند خریدهای داخلی و خارجی صرفه جویی انجام شده است. بر این اساس خریدهای خارجی به شدت کاهش یافته و شرکت بخش عمده ای از نیاز خود را از طریق مهندسی معکوس برطرف می سازد.

حضور در بنادر جدید

به گفته زارعی با توجه به تحریم نبودن بندر چابهار، تایدواتر به سمت فعالیت در این بندر سوق پیدا کرده است. با توجه به اهمیت این بندر برای افغانستان، توسعه فعالیت ها در چابهار می تواند تاثیر ملموسی در سودآوری شرکت داشته باشد.

افزایش درآمدزایی در حوزه دریایی

به گفته زارعی تایدواتر مالکیت ۸ شناور در حال عملیات و یک شناور در حال ساخت را در اختیار دارد.  به گفته وی پیش تر این شناورها کارایی و درآمدزایی قابل ملاحظه ای  برای شرکت نداشتند اما عملیات آن ها را هم اکنون در شرکت خلیج فارس خط کیش متمرکز کرده‌ایم تا از این حوزه درآمدزایی قابل ملاحظه ای را نصیب شرکت کنیم. مدیرعامل «حتاید» یکی دیگر از فعالیت‌های این شرکت را مدیریت امور یخچالی و تجهیزات مرتبط با آن دانست. به گفته زارعی این بخش به ویژه در فصل گرم سال، از قابلیت سودآوری مناسبی برخوردار است.مدیرعامل حتاید تصریح کرد: شرکت نیروی انسانی محور است و در بسیاری از بنادر نیروهای متخصص این شرکت حضور دارند. البته پس از تغییر مدیریتی تغییراتی در ساختار نیروی انسانی صورت گرفته و به صورت موردی با برخی از نیروها قطع همکاری شده اما تعدیل نیرویی در شرکت رخ نداده است.

 تسریع روند وصول مطالبات

همچنین در این نشست معاون مالی شرکت اعلام کرد از میزان 200 میلیارد تومان مطالبات شرکت،  نزدیک به 85 میلیارد تومان آن وصول شده است و شرکت در تلاش است تا باقی مطالبات را وصل کند.

 بزودی؛ ورود زیرمجموعه حتاید به بورس

زارعی در خصوص یکی از شرکت های دانش بنیان زیرمجموعه تایدواتر گفت: شرکت رهیاب رایانه گستر از پتاسیل درآمدزایی بالایی برخوردار است. در اختیار داشتن پیش شماره پیامکی 1000 برای این شرکت، توان خلق درآمد شایانی را ایجاد می کند به گونه ای که امید است در سال های پیش رو 20 درصد از سودآوری تایدواتر از سوی این زیرمجموعه حاصل شود.وی افزود: برای شرکت رهیاب برنامه بلندمدت در نظر گرفته شده است و امیدواریم سهام این شرکت در سال  آینده در بازار سرمایه عرضه شود.

تلاش برای گرفتن خسارت شناور توقیف شده

زارعی در پایان سخنان خود به اعلام آخرین وضعیت شناور اروند تاید 1000 اشاره کرد. به گفته مدیرعامل تایدواتر در سال گذشته این بارج در اختیار یک شرکت کره‌ای برای نصب یک پل دریایی در کویت قرار گرفته بود.  پس از اتمام کار  شناور مذکور اقدام به خارج شدن از آب‌های کویت و حرکت به سمت ایران می‌کند. اسناد خروج نیز تایید شده اما زمانی که شناور از آب‌های کویت خارج می‌شود گارد دریایی کویت این شناور را به بندر باز می‌گرداند. براین اساس تاکنون حتی یک مدرک رسمی در زمینه علت توقیف این شناور به تایدواتر ارائه نشده و حتی مسئولین شرکت نیز موفق به دریافت ویزا برای عزیمت به کویت و بررسی ابعاد این ماجرا نشده اند.مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه تصریح کرد: درحال حاضر برای آزادسازی شناور این شرکت در کویت  وکیل گرفته شده است و هفته آتی جلسه با وزارت امور خارجه و سازمان بنادر و دریانوری در این خصوص داریم که بتوانیم هرچه سریعتر مشکل را مرتفع کنیم. وی افزود: یکی از دلایلی که قصد داریم از طریق قانون مشکل حل شود بحث خسارت وارده به شرکت تاید واتر است که اگر ادعای کویت مبنی بر تغییر پرچم و یا آلوده سازی دریا توسط این شناور تایید نشود، طبق قوانین بین المللی کویت باید خسارت بالایی را برای این توقیف شناور به تایدواتر پرداخت کند.

 

  • شماره ۳۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۰
کد خبر 407917

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =