افزایش تولید «کسرام» تا شهریور

یکی از شرکتهای نام آشنا در زمینه تولید چینی بهداشتی شرکت پارس سرام است که در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد و کارخانه آن در قرچک ورامین قراردارد. از جمله افتخارات پارس سرام تولید عمده محصولات به شیوه بومی و استفاده از حداقل مواد وارداتی است.

 یکی از شرکتهای نام آشنا در زمینه تولید چینی بهداشتی شرکت پارس سرام است که در سال 1346 تاسیس شد و کارخانه آن در قرچک ورامین قراردارد. از جمله افتخارات پارس سرام تولید عمده محصولات به شیوه بومی و استفاده از حداقل مواد وارداتی است. همچنین برخی اقدامات موثر این شرکت طی چند ماه اخیر، در زمینه مسائل زیست محیطی بود به طوری که توانسته ضایعات را از 45 درصد به 15 درصد کاهش دهد. از سوی دیگر به گفته مدیر عامل این واحد تولیدی، پارس سرام تنها شرکت تولید کننده چینی بهداشتی در بازار سرمایه به شمار می آید. فرصتی پیش آمد  گفت وگویی با محسن عالی خانی، مدیرعامل شرکت پارس سرام داشته  تا بیشتر با فعالیت ها وبرنامه های آینده شرکت  یاد شده آشنا شویم.

 پارس سرام در بازار سرمایه چه وضعیتی داشته و میزان سهم بازار در زمینه چینی بهداشتی چقدر است؟
فعالیت پارس سرام در بورس در زمینه کانی های غیر فلزی است و محصول تولیدی عمده شرکت، چینی بهداشتی است. از طرفی تنها شرکت تولید کننده چینی بهداشتی در بورس است.  البته پیشتر چینی کُرد هم در فرابورس بود که با برگزاری مجمع فوق العاده از سهامی عام به سهای خاص تبدیل و از بورس خارج شد.همچنین 5 شرکت بزرگ در حوزه چینی بهداشتی در ایران وجود دارند که هر یک بیش از 10 درصد سهم بازار را در   اختیار دارند که می توان به چینی مروارید، گلسار فارس، پارس سرام، چینی کُرد و آرمیتاژ اشاره کرد. در عین حال شرکتهای کوچکی فعالیت می کنند که داده اطلاعات زیادی از آنها دردسترس نیست. البته این موارد که گفته شد براساس اطلاعات انجمن صنفی چینی بهداشتی است. باید اشاره کنم در این مورد البته مرجع رسمی برای راستی آزمایی وجود ندارد .

   تولید پارس سرام چه میزان است؟
مجوز تولید پارس سرام 14هزار و 200 تن در سال بوده  که این14هزار و 200 تن ظرفیت اسمی تولید شرکت است. این مجوز که سال 84 صادر شده براساس سه شیفت کاری و با تمام ظرفیت بودکه با توجه به وضعیت موجود این کار غیر ممکن است. این در حالی است که ظرفیت واقعی شرکت در سال های گذشته مثل 95، 96 و97 حدود 4 تا 5 هزار تن در سال و به عبارتی حدود 40 درصد ظرفیت اسمی بود که طی دو شیفت انجام گرفته است. البته با برنامه ریزی که داریم قرار است این میزان را تا پایان شهریور(31 شهریور برابر با سال مالی شرکت) به 7500 تن در سال برسانیم. همچنین در نظر داریم تا محصولات پارس سرام در دیجی کالا عرضه شود.

   میزان مواد اولیه وارداتی چقدر است و مزیتی که پارس سرام نسبت به سایر  رقبا دارد، چیست ؟
از نظر مواد اولیه نسبت به رقبا، کمترین مقدار مواد اولیه وارداتی را داریم به طوری که از نظر ریالی، 10درصد مواد اولیه وارداتی است که عمده واردات از اسپانیا، چین، هند و ایتالیاست. دومین مزیت این است که دارای زنجیره تولید کامل هستیم. برای نمونه آسیاب گچ کارخانه، گچ مورد نیاز قالب های چینی بهداشتی را تولید کرده و حتی این محصول را به سایر شرکت ها می فروشیم. سومین مزیت، تولید تمام مواد فرآوری شده توسط شرکت پارس سرام است.

   سوددهی و مطالبات شرکت چه قدر است؟
در زمانی که بنده عهده دار این سمت شدم، شرکت حدود 6-5 ماه هزینه های اداری و مطالبات معوقه داشت. براساس اعلام حسابرس، حساب ها راکد و سنواتی بوده و باید برای آن ها ذخیره می گرفتیم. در نتیجه 500 میلیون تومان ذخیره مطالبات گرفتیم که این موضوع باعث شد تا به زیان دهی بیشتری منجر شود.
 از سویی سرمایه اسمی شرکت مبلغ 6 میلیارد تومان است که در حال حاضر با زیان انباشته 4/5 میلیارد تومانی معادل 90 درصد سرمایه اسمی
روبه رو هستیم. میزان 5/1 میلیارد تومان مطالبات سنواتی داریم که از این مقدار، یک میلیارد تومان آن حقوقی است. از این رو نمی توان به آسانی اعلام کرد چقدر از این مبلغ وصول می شود. ولی طبق برآورد، امکان وصول نیمی ازآن معادل 500 میلیون تومان وجود دارد.

   افزایش سرمایه را در دستورکار دارید و  از چه منابعی خواهد بود؟
افزایش سرمایه را در دستورکار داریم و چنانچه با معافیت مالیاتی موافقت شود، از محل تجدید ارزیابی دارایی افزایش سرمایه خواهد بود؛ از طرفی افزایش سرمایه حدود 20 میلیارد تومان است.همچنین با توجه به شمول ماده 141 ،عدم استفاده از تسهیلات و مشکل نقدینگی که داریم ، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی را به طور یقین در دستور کار داریم. قبلا مصوبه افزایش سرمایه 100 درصدی داشتیم، ولی در تلاش برای قانع کردن هیات مدیره هستیم تا حتی بیشتر از 20 میلیارد تومان از این محل افزایش سرمایه دهیم. از طرفی با وجود  طرح توسعه ای که داریم، از این رو باید مشکل نقدینگی را حل کنیم.

 میزان افزایش هزینه های شرکت مربوط به چه مواردی است؟
هزینه های شرکت مربوط به هزینه سربار است. ساختار کارخانه به گونه ای بوده است که 750 پرسنل تولیدی در آن به فعالیت مشغول بوده اند اما در حال حاضر 250 پرسنل در بخش تولیدی و بقیه در بخش غیرتولیدی و در واحدهای ستادی مشغول هستند که باعث افزایش این هزینه ها شده است.

  تعداد سهامداران حقیقی شرکت چقدر هستند؟
6366 سهامدار داریم به طوری که شمار سهامدارانی که 50 هزار سهم دارند زیر 300 سهامدار هستند.

  فروش درچند ماه اخیر چگونه بود ؟
شرکت در فروردین سال گذشته 200 میلیون تومان فروش داشت اما در فروردین ماه 98 در عین حال که افزایش ظرفیت داشته ایم، این میزان به  یک میلیارد تومان رسید، که 90 درصد آن نقدی بوده است. همچنین براساس اطلاعات  انجمن صنفی، سهم بازار پارس سرام  از 11 درصد به 25 درصد رسیده و اکنون سومین شرکت در این زمینه هستیم. هدف گذاری این است که رتبه نخست را به دست آوریم. البته برای رسیدن به جایگاه نخست باید  به  ظرفیت 9500  تن در سال برسیم.

  چند درصد بازار چینی بهداشتی، وارداتی است؟
در حال حاضر این میزان بسیار کم شده است. چرا که با نوسانات ارزی، از فروردین 97 واردات چینی بهداشتی ممنوع شد و آن مقداری هم که در بازار وجود دارد از قبل وارد شده است که حدود 1 تا 2 درصد سهم بازار است. از طرفی با سخت گیری هایی که در زمینه واردات روی داده ، فرصتی برای توسعه فعالیت شرکتها رقم خورده است.

  افزایش نرخ دلار روی نرخ فروش محصولات تاثیر داشت ؟
در فروردین افزایش نرخ نداشتیم، چرا که در سال گذشته سه بار افزایش نرخ انجام شد که آخرین مربوط به مهر 97 بود. در عین حال حجم فروش با 350 درصد رشد همراه شد.

  در حوزه صادرات چه برنامه ای دارید؟
با اخذ کارت بازرگانی که تا چند وقت دیگر دریافت می کنیم،  صادرات را به صورت مستقیم انجام می دهیم. به طوری که با این کار می توانیم بخشی از هزینه های مان را هم جبران کنیم.

  از لحاظ کیفیت و ضایعات با نمونه مشابه خارجی در چه جایگاهی قرار دارید؟
در ایران این صنعت بیشتر کپی برداری است و پارس سرام طی این 5 سال محصول جدیدی به بازار عرضه نداشته است. اما درحال حاضر توانسته سه محصول جدید تولید کند که کپی از برند یک دنیاست. باید اشاره کنم یکی از دلایل سن بالای تجهیزات است ،چراکه میانگین سن ماشین آلات 35 سال است از طرفی پیشتر میانگین ضایعات 45 درصد بود که توانستیم آن را به 15 درصد برسانیم.
این ضایعات بیشتر مربوط به کوره بود که با بازسازی کوره و ارتقای دانش فنی ، از میزان ضایعات کاسته شد. پیش از این اقدام، ضایعات در دشت ورامین رها می شد که مشکلات زیست محیطی ایجاد می کرد. اما اکنون با فضایی که ایجاد کردیم ضایعات در آنجا دپو و فرآیند کوبش انجام و پس از آن به پودر شاموت تبدیل می شود. نمونه محصولاتی از این طریق تولید کرده ایم عبارتند از بلوک نما (با 40 درصد پودر شاموت ) و پلاستر سازه های سبک (با حدود 50 درصد پودر شاموت ). البته در حال بررسی بر روی این نمونه ها هستیم تا پس از بررسی های لازم  به تولید انبوه برسانیم.

  مشکل بارگیری داشته اید و در چه زمینه ای بوده است؟
بارگیری محصولات در دو نوع با کارتن و بدون کارتن است که البته محصولات بدون کارتن مشکلی را ایجاد
نمی کنند. مشکل اصلی در بارگیری محصولات با کارتن، وجود تست تخلیه قبل ازبسته بندی بود که از سرعت بسته بندی می کاست. اما در حال حاضر با فرآیند جدیدی که اجرا کردیم و همچنین با انجام کنترل کیفیت، تست مکش حذف شده و سرعت و میزان بارگیری محصول بالا رفت.

  بازار های هدف تان چه کشورهایی هستند؟
بازارهای فعال شامل عراق، افغانستان، گرجستان ، آذربایجان و ارمنستان و بازارهای کمتر فعال ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان هستند. از طرفی چون در کشورهای همسایه و منطقه توان تولیدی وجود ندارد از این رو خریدار این نوع محصولات هستند مثلا در آذربایجان طرحی در حوزه ساخت مسکن است که حدود 150 هزار تن در سال در این زمینه (چینی بهداشتی) اعلام نیاز کرده اند به طوریکه می تواند برای صنعت موقعیت خوبی محسوب شود.

   مصرف چینی بهداشتی در بازار داخلی چقدر بر آورد می شود ؟
مجور صادر شده برای تولید چینی بهداشتی ،حدود 300 هزار تن در سال است که 180 هزار تن آن فعال است. سهم پارس سرام از این بازار 14 هزار و 200 تن بوده  که در حال حاضر بازار داخلی به دلیل رکود در زمینه ساختمانی کششی ندارد. در حالی که اگر بازار در حال رکود نباشد، این میزان به 120 هزارتن می رسد . این عدد در حالت رکود 70 هزار تن در سال بوده که البته این میزان هم فصلی است. البته بیشتر مصرف در پاییز و زمستان است؛ چرا که در این فصول کارهای مربوط به  داخل ساختمان و نازک کاری انجام  می شود. از این رو مصرف چینی بهداشتی افزایش می یابد.

  در حوزه قیمت گذاری و تنوع محصول چه برنامه ای دارید؟
استراتژی ما با توجه به جلسه ای که با هیات مدیره داشتیم ارزان فروشی بوده است و در بخش متنوع سازی هم با توجه به طبقه بندی محصولات ،  قرار است 150 محصول را به 160 تا 170 محصول برسانیم. به طوری که هر فصل در هر گروه محصولات یک مدل محصول جدید داشته باشیم. از طرفی باید اشاره کنم پارس سرام تنها شرکت تولیدی در این صنعت است که گریدینگ محصولات آن علاوه بر شماره گذاری به صورت (یک ، دو ، سه)، از طریق رنگ آبی، سبز و قرمز انجام می گیرد.

  ارزش دارایی شرکت چه میزان است؟
با توجه به تورم که داشتیم شرکت هایی همچون پارس سرام با اقبال در بورس روبرو شده اند. از طرفی سهامدارانی که سهام چنین شرکت هایی را می خرند در اندیشه eps یا p/eنیستند؛ بلکه دنبال بهای جایگزینی هستند. البته باید اشاره کنم به دلیل بالا بودن میانگین سن ماشین آلات (حدودا 35 سال )، نمی توان ارزشی برای آنها قائل شد و تنها ارزش زمین این شرکت بوده که حدود 73500 مترمربع است. درحال حاضر برای کاربری صنعتی متری حدود 2 میلیون تا 2 و500 میلیون تومان ، برای مسکونی 5 تا 7 میلیون تومان و برای تجاری بالای 15 میلیون تومان قیمت گذاری کرده اند.

  به طور مشخص نوسانات  ارزی چه آثار مثبت و یا منفی در روند فعالیت های پارس سرام داشته است ؟
با توجه به رشد بیش از 300 درصدی نرخ ارز، افزایش نرخ مواد اولیه تاثیر مستقیم بر تولید خواهد گذاشت. برنامه شرکت جهت مقابله با تغییرات نرخ ارز، افزایش میزان صادرات و دریافت مستقیم ارز از مشتریان است که اقدامات لازم جهت اخذ کارت بازرگانی و تولید محصولات مورد تقاضای بازارهای صادراتی، در دست اقدام است.

 

  • فرحناز سپهری- خبرنگار
  • شماره ۳۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۹ و ۱۴
کد خبر 407907

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =