۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
حال ناخوش «روی»

هم اکنون مشکلاتی که صادرکنندگان روی، بر سر راه خود برای توسعه صادرات دارند، مشکلی نیست که بخواهیم ریشه آن را در خارج از مرزهای کشور جست و جو کنیم.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: هم اکنون مشکلاتی که صادرکنندگان روی بر سر راه خود برای توسعه صادرات دارند، مشکلی نیست که بخواهیم ریشه آن را در خارج از مرزهای کشور جست و جو کنیم. بلکه مشکلی داخلی است. زیرا روی یکی از محصولاتی است که 70 درصد آن، باید صادر شود زیرا مصرف داخلی کمتر از 30 درصد است و دولت باید تسهیلاتی را داشته باشد که صادرات بیشتر انجام شود.

وی افزود: این محصول معدنی، مشکلاتی مانند نرخ گذاری  دارد که قانونگذار مانند مس و فولاد با این محصول نیز برخورد می کند و در واقع مشکلاتی همگن برای تمام کالاهای معدنی با روش غلط قیمت گذاری ایجاد کرده است.

شکوری گفت: همچنین اخیرا گفته شده است که تمام تولید داخلی باید در بورس عرضه شود، اما بازار این محصول، کمی متفاوت از سایر محصولات است. در واقع تولیدکنندگان پایین دستی روی، توان مالی خرید از بورس کالا را ندارند.  بنابراین معمولا همیشه واسطه ها، محصول را از تولیدکنندگان خریداری می کردند و در هنگام نیاز در اختیار تولید کنندگان قرار می دادند.  البته تا قبل از این که دولت برای قیمت گذاری وارد این بازار شود، هیچ مشکلی در بازار وجود نداشت.اما ورود دولت و اجبار ورود به بورس، مشکلاتی برای صنایع پایین دستی و بالادستی ایجاد کرده است. همچنین خواسته مشخص تولیدکنندگان سرب و روی این است که از بورس کالا خارج شوند. رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در بخش صادراتی ،تاکنون استفاده از رینگ صادراتی بورس کالا برای صادرات روی صورت نگرفته ، اظهار داشت : بورس کالای ایران، مانند بورس سنگاپور نیست که بتوان به راحتی محصول را عرضه کرد و از همه دنیا بتوانند وارد این بورس شوند و خرید انجام دهند. البته اگر چنین بورسی را داشتیم، شرایط بهتر بود. همچنین در شرایط فعلی تحریم که نقل و انتقال پول با سختی انجام می شود و صادرات نیز از طریق واسطه ها صورت می گیرد، استفاده ازخدمات رینگ صادراتی بورس  کالا شدنی نیست.

 

  • شماره ۳۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۶
کد خبر 407892

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =