خودتحریمی مانع از فروش قیر

با توجه به شرایط تحریم‌های آمریکا، شرکت‌ها و تجار خارجی هیچ تمایلی به حضور در بورس کالای ایران و ثبت مشخصات خود جهت خرید قیر ندارند .

مسعود جبرئیلی، مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد می گوید:  با توجه به شرایط تحریم‌های آمریکا، شرکت‌ها و تجار خارجی هیچ تمایلی به حضور در بورس کالای ایران و ثبت مشخصات خود جهت خرید قیر ندارند .
به گفته مدیرعامل نفت پاسارگاد، پیشنهادی که در این حوزه اکنون از سوی تولیدکنندگان مطرح می شود، این است که معاونت برنامه‌ریزی نفت در راستای مصوبه هیات وزیران جهت تسهیل و رفع موانع داخلی تا اطلاع ثانوی الزام معامله قیر صادراتی را در بورس کالا تعلیق و مجوز صادرات مستقیم به تولیدکنندگان استاندارد قیر را ارائه کند.جبرئیلی خاطرنشان کرد: اگرچه  بهترین ساز و کار معاملات محصولات، بورس کالا است اما در شرایط فعلی که با تحریم‌های آمریکا مواجه هستیم به ناچار باید از این روش رقابتی در بورس کالا برای صادرات محصول چشم‌پوشی کنیم.
جبرئیلی بورس کالای ایران را برای معاملات محصولات و رقابت سالم خریداران در شرایط عادی صادرات و دور از تحریم، مناسب و دارای ویژگی‌های مثبت و ممتاز در منطقه خاورمیانه معرفی کرداما گفت: در شرایط تحریمی فعلی، ساز و کار صادراتی از بورس کالا، موجب نصف شدن صادرات قیر شده است. مدیر عامل نفت پاسارگاد اظهار کرد: با این حال به نظر می آید  با موافقت و دستور معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت هر چه زودتر شرایط مناسب برای مدیریت بهتر صادرات قیر کشور ایجاد و مشکل ایجادشده در صادرات این محصول تا حدودی برطرف شود.
جبرئیلی ادامه داد: شرکت‌های تولیدکننده قیر بدلیل ترکیب سهامداران غیر دولتی، بصورت مستقیم مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند اما موضوعات حمل دریایی و مراودات بانکی خارجی صادرات این محصول را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین صادرات مستقیم قیر در شرایط فعلی می تواند به پویایی بازار کمک کند و خود تحریمی های داخلی را از بین ببرد.

 

  • شماره ۳۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۶

 

کد خبر 407889

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =