آیین آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی سنقر برگزار شد

ربیعی، در جنگ اقتصادی، سربازان آبرو می‌دهند قصد نداریم جای بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی در پایین‌دست را تنگ کنیم.مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح پتروشیمی سنقر، گفت: در جنگ اقتصادی، سربازان، آبرو می‌دهند و گمنام باقی می‌مانند.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، آیین آغاز عملیات اجرایی طرح پتروشیمی با حضور مقامات استانی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد. در این مراسم جعفر ربیعی ، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند ما در حال حاضر با همه ابعادش، در جنگ اقتصادی هستیم، افزود: خیلی از شما جنگ و دفاع نظامی را در هشت سال دفاع مقدس و در دفاع از حریم اهل بیت تجربه کردید.
وی ادامه داد: در جنگ نظامی، دشمن در برابر شما وجود دارد و با ابزار نظامی با آن روبرو می‌شوید اما جنگ اقتصادی بسیار پیچیده‌تر از جنگ نظامی است و تا کوچه پس کوچه های تهران و مراکز اقتصادی، دولتی و غیردولتی در جریان است.
 ربیعی با اشاره به اینکه در جنگ اقتصادی از پشت سر هم گلوله به شما اصابت می‌کند و تهدید می‌شوید، اظهار کرد: سربازان جنگ اقتصادی بسیار گمنام‌تر هستند؛ در جنگ نظامی سرداران را به خوبی می‌شناسیم اما در جنگ اقتصادی سربازان گمنام باقی می‌مانند و همین گمنامی باعث می‌شود که عده‌ای فکر کنند سربازی وجود ندارد و بگویند چرا در بخش اقتصاد آرایش جنگی گرفته نمی‌شود!
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، با تاکید بر اینکه اینجا می‌گویم افتخار دارم در گوشه‌ای از لشکر اقتصادی قرار دارم و به عنوان یک سرباز اقتصادی می‌جنگم، اضافه کرد: کشور در حوزه اقتصاد به شدت در حال جنگ با دشمن بویژه در راس آن، آمریکا است و تحریم‌های امروز بسیار شدیدتر از تحریم‌های قبل از برجام است.
وی عنوان کرد: در این جنگ سربازان و افسران در کارخانه‌ها، در بخش‌های اقتصادی، در واحدهای سازمانی دولتی و غیر دولتی در حال برنامه‌ریزی برای مقابله با این تحریم‌ها هستند.

ربیعی با اشاره به اینکه کشور اگر امروز روی پا است و صادرات نفت و پتروشیمی همچنان برقرار است به خاطر تلاش‌های سربازان و افسرانی است که نمی‌توانند بیایند پشت بلندگو بگویند چه می‌کنند، چرا که هرچه می‌گویند مورد سوء استفاده دشمنان قرار می‌گیرد، تاکید کرد: سربازان جنگ نظامی خون می‌دهند اما سربازان جنگ اقتصادی، آبرو می‌دهند برای اینکه کشور را از دست دشمن مصون نگه دارند و کار اقتصادی کشور پیش برود.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس افزود: خوشحالم در صنعت پتروشیمی کشور، در جایی هستم که در جنگ اقتصادی با تولید، صادرات، بازگشت ارز به کشور و ایجاد رونق در کشور حضور دارد.
وی با اشاره به نامگذاری سال 98 به نام رونق تولید توسط مقام معظم رهبری، بیان کرد: ما به عنوان شرکتی که در صنعت پتروشیمی حضور داریم و به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی کشور، وظیفه خود می‌دانیم که در جاهایی که امکان ایجاد تاسیسات و واحدهای پتروشیمی با توجیه اقتصادی وجود دارد سرمایه‌گذاری کنیم، البته سرمایه گذاری پایان ناپذیر نیست و حتماً باید سرمایه‌گذاران و مردم هم وارد کار بشوند.
ربیعی اضافه کرد: در پروژه سنقر اعلام کردیم هر کس که آماده سرمایه‌گذاری باشد ما آماده‌ایم که به گرمی دست او را بفشاریم.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، با بیان اینکه پروژه پتروشیمی سنقر در سطح پایین دستی و مناطقی مانند ماهشهر و عسلویه طرح‌های بالا دستی صنعت پتروشیمی کشور هستند، گفت: از چند سال پیش با تاکید وزیر محترم نفت و برنامه‌ریزی صورت گرفته در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ما به پایین دست پتروشیمی هم پرداخته‌ایم.
وی ادامه داد: خوشبختانه صنایع پتروشیمی پایین‌دست تنوع بسیار خوبی دارد و بخش های مختلف می‌توانند در آن فعالیت داشته باشند و حجم کمتر از سرمایه‌گذاری را نیاز دارند و امکانات طبیعی مانند آب کمتر استفاده می‌کنند.
ربیعی با بیان اینکه طرحی که در سنقر و کلیایی در نظر گرفته‌ شد، می‌تواند خوراک بسیاری از کارگاه‌های کوچک پایین دست خود را برای تولید نهایی محصولات ایجاد کند، خاطرنشان کرد: ما هیچ وقت قصد نداریم جای بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی در پایین‌دست را تنگ کنیم؛ حضور ما در این بخش پیام جذب بخش خصوصی است، ما در کنار آنها حضور داریم و آنها را تشویق به سرمایه‌گذاری و حضور در پروژه داریم.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در پایان تصریح کرد: این پروژه در عرض ۱۲ تا ۱۵ ماه با سرمایه‌گذاری ۳۵ تا ۴۰ میلیون دلار انجام می‌شود؛ البته در هر جا اگر مسئولین منطقه کمک نکنند یک پروژه کوچک ممکن است چند سال طول بکشد.
در این مراسم بهزاد محمدی معاون وزیر نفت، نیز با بیان اینکه یکی از برنامه های مهم ما در
می کشور توجه به صنایع پایین دستی است، گفت: ایده ایجاد صنایع پایین دستی در این منطقه از تاکیدات وزیر محترم نفت بود.
وی با بیان اینکه این طرح برای این منطقه متناسب و متداول است، افزود: در صنعت پتروشیمی کشور دو صنعت بالادستی و پایین دستی داریم. طرح‌های بالادستی از پالایشگاه‌ها تامین می شوند و صنایع پایین دستی از بالادستی تامین می شوند و قابلیت ایجاد در جغرافیاهای مختلف را دارند و باعث اشتغال می‌شوند.
محمدی با اشاره به اینکه پتروشیمی در دنیا صنعتی مولد و رو به رشد است، تصریح کرد: هر آن چیز ی که در اطراف ما وجود دارد، ناشی از تعدد صنعت پتروشیمی است. این صنعت به شدت در حال اوج گیری است.معاون وزیر نفت با بیان اینکه سود پتروشیمی 9 برابر نفت خام در جهان رشد دارد، تاکید کرد: در سال 3800 میلیارد دلار در دنیا تجارت پتروشیمی اتفاق می افتد. در کشور ما این پتانسیل وجود دارد که در این صنعت به صورت جهشی رشد کنیم.
وی با اشاره به اینکه  کشور ما در مخازن گاز رتبه اول و در نفت چهارم است، گفت: برای ایجاد یک طرح چهار عنصر خوراک، دانش و فناوری، سرمایه و بازار نیاز است. ما مورد اول را داریم و برنامه ریزی انجام دادیم که وضعیت خودمان را به صورت جهشی جلو ببریم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: 55 مجتمع پترشیمی در کشور وجود دارد و 65 میلیون تن ظرفیت سالانه این صنعت است که بخش عمده ای در خود صنعت پتروشیمی مصرف می شود و ظرفیت قابل مصرف ما 31 میلیون تن است. از این رقم 22 میلیون صادر و 9 میلیون در داخل مصرف می‌شود. همچنین  17 میلیارد دلار درآمد دارد که 12 میلیارد دلار سهم صادرات است. اگر این را با رقم جهانی مقایسه کنیم چقدر باید کار کنیم که این صنعت را رشد داده و به جلو ببریم؟
محمدی اضافه کرد: به همین منظور در صنعت پتروشیمی 64 پروژه زنده در حال اجرا داریم که پیشرفت های بین 20 تا 99 درصدی دارند. از این 64 پروژه 6 پروژه تامین خوراک دارند و 15 میلیون تن خوراک می دهند. باقی پروژه ها نیز در دستور کار شرکت صنایع پتروشیمی قرار دارد. امیدوارم در سال 1403 با فرض اینکه پروژه ای تعریف نشود و 40 پروژه را هم محاسبه نکنیم، 130 میلیون تن ظرفیت صنعت پتروشیمی ما خواهد بود.
حسینی کیا نماینده مردم شهرستان‌های سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی نیز، با تقدیر از وزیر نفت، گفت: آقای زنگنه برای این طرح سنگ تمام گذاشته و آبرویشان را برای این طرح گذاشتند.
وی ادامه داد: شهرستان سنقر به دلیل موقعیت استراتژیک که سه استان کردستان، کرمانشا و همدان را به هم وصل می‌کند و با قابلیت‌هایی که دارد، وجود منابع آبی با دو سد با تخصیص آب صنعتی، عبور خط گاز از این منطقه و ظرفیت ایجاد خوراک برای پتروشیمی، ظرفیت تاسیس واحدهای پلیمری و کامپاندها و صنایع پایین دست پتروشیمی را اینجاد کرده است.
حسینی کیا با اشاره به ایتکه این شهرستان ظرفیت صنایع بالادستی را هم دارد که باید برای آن چاره اندیشی شود، تصریح کرد: همگان بهتر می دانند حمایت از تامین سرمایه گذاری نیاز اولیه ما است و بهتر می‌دانید که سرمایه گذاری که صورت گرفت، باید امنیت اقتصادی وجود داشته باشد که از سرمایه گذاری حمایت کند.
نماینده مردم شهرستان‌های سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی گفت: این استان دین خود را در جنگ ادا کرده است. بخشی از این استان با خاک یکسان شده و بخشی درگیر مسایل امنیتی بوده است. این استان دروازه‌بان خوبی بوده و امنیت کشو را تامین کرده و این دولت است که امروز باید دین خود را به این استان ادا کند.
وی با تاکید بر ایتکه اگر بخواهید 10 واحد دیگر تاسیس کنید همه مردم استان، در کنار مسئولان خواهند بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم این طرح بتواند در این شهر ایجاد اشتغال کرده و مایه رونق هر چه بهتر و بیشتر آن شود. امروز جنگ، جنگ اقتصادی است و جنگ آن است که بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم.
محمدناصر معصومی‌زاده فرماندار سنقر نیز در آیین آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی این شهر با بیان اینکه این شهرستان بیش از 82 هزار نفر جمعیت را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی نظام و رئیس جمهور، مشکلات اشتغال و رفع بیکاری است.
وی ادامه داد: نرخ بیکاری ازسال 92 تا 96 غیر قابل کنترل و 2/21 رسیده بود؛ در سال 97 سند اشتغال تهیه و ابلاغ شد و سیر نزولی به خود گرفت و به 7/18 رسید که این عدد در سال 97 به 12 درصد کاهش یافت.
فرماندار سنقر تصریح کرد: این استان نشان داد مدیریت ارشد استان نتیجه بخش بود. امروز بامدیریت استاندار و مدیران آن، امید در دل مردم این استان زنده شده و اکنون که در حضور شما هستیم مردم استان به یمن حضور شما و مراسم کلنگ زنی، زمینه های پیشرفت را در این شهرستان فراهم خواهند کرد.
معصومی زاده گفت: از آفای ربیعی درخواست دارم برای زیرساخت های پایین دست این مجتمع دستورات ویژه‌ای را ابلاغ کنند. چرا که مردم این
حق‌شان بیش از اینها است.
در بخش پایانی این مراسم حاتمی معاون استاندار کرمانشاه در سخنانی با بیان اینکه دشمن سعی دارد عرصه اقتصادی را تنگ کند اما دانشی که در کشور وجود دارد خط بطلانی بر این دسیسه می‌کشد، عنوان کرد: صنعت پتروشیمی، صنعتی بسیار مهم است و در کرمانشاه زیرساخت‌های خوبی وجود دارد.
وی با بیان اینکه چند شهرستان ما موقعیت جغرافیایی مناسبی در برابر برخی اتفاقات و رویدادهای اقتصادی ندارند، تاکید کرد: شهرستان سنقر چنین وضعیتی دارد که توجه به سرمایه گذاری در آن کمتر است. دوست داشتیم همیشه اتفاقات ویژه‌ای در آن بیفتد. شاید سطح سرمایه گذاری در این طرح عددی برای این هلدینگ نباشد اما می تواند برای این شهرستان بسیار مفید باشد.

کد خبر 407502

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =