رونق سود سهام «ساروم»،«سفانو»،«سفارس» و «سخزر»

با وجود رکود حاکم در ساخت‌وساز مسکن و پروژه‌های عمرانی، شرکت‌های سیمان، توانسته‌اند در حد امکان سود آوری را برای سهامداران خود به ارمغان بیاورند.

با وجود رکود حاکم در ساخت‌وساز مسکن و پروژه‌های عمرانی، شرکت‌های سیمان، توانسته‌اند در حد امکان سود آوری را برای سهامداران خود به ارمغان بیاورند.این مسئله در حالی مطرح است که به باور کارشناسان قیمت‌ها به حدی پایین آمده که واحدهای تولیدی برای ادامه حیات خود یا باید حجم تولید خود را کاهش داده و یا ارزان فروشی ‌کنند. البته در این روند کاهش و یا توقف صادرات صنعت سیمان هم ازچالش‌های قابل تامل این حوزه به شمار می‌آید. با توجه به این موارد مرورگزارش مجمع چند شرکت سیمانی مد نظر قرار می‌گیرد. مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان ارومیه از شرکت‌های زیرمجموعه سیمان تأمین شستا،با حضور 56/82 درصد از سهامداران و نمایندگان صاحبان سهام ،اواخراردیبهشت ماه جاری برگزار شد.همچنین سیمان ارومیه توانست با مدیریت هزینه‌ها و ارتقای شاخص‌های فروش داخلی و خارجی در سال مالی منتهی به 29اسفند97 با افزایش 40 درصدی نسبت به سال قبل مبلغ 460706 میلیون ریال سود خالص را محقق کند. سود تقسیمی به ازای هر سهم به میزان 500 ریال تعیین شد.

هیچ كالایی با نرخ كیلویی 150 تومان فروخته نمی‌شود!
عبدالمجید نیکنام جهرمی، مدیرعامل سیمان ارومیه با ارائه گزارش عملکرد هیأت مدیره در این مجمع گفت: سود سهامداران طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته پرداخت خواهد شد.
 مدیرعامل سیمان ارومیه در تشریح وضعیت کنونی افزود: در شرایط فعلی و بارگرانی‌ها، شاهدکاهش ظرفیت‌‌های تولید به حدود 60درصد ظرفیت اسمی کارخانه‌ها هستیم زیرا افزایش بی رویه هزینه‌های تولید، اعم از افزایش 40درصدی دستمزد، تأمین قطعات، هزینه حمل و نقل و مواد اولیه را شاهد هستیم. ازهمین رو برای حفظ اشتغال موجود و بقاء کارخانه‌های سیمان، افزایش نرخ فروش در اولویت رویدادهای این حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد. نیکنام جهرمی تاکید کرد: امروزهیچ کالای فرآوری شده صنعتی در کشور وجود ندارد که به قیمت باورنکردنی حدود 1500 ریال در هر کیلو به فروش برسد؛ این فاجعه‌ای است که علاوه بر هدر رفتن منابع کشور، منجر به ورشکستگی و توقف صنعت مظلوم سیمان در آینده خواهد شد.

افزایش 24 درصدی فروش صادراتی و رشد 40 درصدی سود سهام
 مدیرعامل شرکت سیمان ارومیه با اشاره به تحولات بازار سیمان کشور خاطر نشان کرد: اقدامات انجام گرفته در سال 1397،از جمله مدیریت هزینه‌ها، فعال نمودن کمیته‌های فنی و تخصصی ( بهای تمام شده، مدیریت ریسک و...)، مدیریت انرژی مصرفی خطوط تولید و همچنین کاهش هزینه‌های عملیاتی؛ منتج به موفقیت در زمینه تثبیت و گسترش فعالیت‌ها در بازارهای داخلی و خارجی شد که در نتیجه شاهد افزایش 24 درصدی فروش صادراتی و رشد 40 درصدی سود سهام بوده‌ایم.

کسب عنوان واحد برگزیده صنعت سبز کشور
نیکنام جهرمی، با اشاره به سابقه درخشان شرکت سیمان ارومیه افزود: شرکت سیمان ارومیه با بهره‌گیری از نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده ،حمایت‌های سهامداران و ذینفعان،توانسته با پوشش حداکثری بودجه پیش‌بینی شده، ارتقای دانش را ساماندهی و از آخرین متدهای فنی و تخصصی بهره گیرد تا محصولی منطبق با استانداردهای روز دنیا تولید و به بازار عرضه کند. وی توضیح داد: کسب عنوان واحد برگزیده صنعت سبز کشوری و دریافت تندیس زرین از سازمان حفاظت محیط زیست،کسب عنوان صادرکننده نمونه کشوری و توانایی دست یابی به دانش بومی تولید دوربین‌های گریت کولر جهت خودکفایی و کاهش وابستگی به قطعات، تنها گوشه‌ای از موفقیت‌های سیمان ارومیه در سال گذشته بود.

 160 درصد رشد سود هرسهم سیمان فارس نو
در مجمع سیمان فارس نو سود تقسیمی به ازای هر سهم ۱۳۰۰ ریال (معادل ۴۵۵ میلیارد ریال) مصوب شد که نسبت به سال قبل افزایش ۱۶۰ درصدی را ثبت کرد.
 احمد شریفی مدیرعامل سیمان فارس نو با قرائت گزارش عملکرد شرکت گفت: تولید کلینکر سیمان فارس‌نو در سال مالی ۹۷ معادل ۱،۱۰۸،۶۹۶ تن بود که در مقایسه با سال مالی ۹۶ رشد ۳/۱ درصدی راثبت کرده است.

۳۲۰ درصد افزایش صادرات کلینکر
مدیرعامل سیمان فارس نو با اشاره به اینکه تحویل کلینکر و سیمان در این شرکت هر کدام به ترتیب معادل ۲۸۲،۰۲۳ و ۸۷۱،۵۲۱ تن بوده و میزان تحویل سیمان صادراتی شرکت در سال ۹۷ با ۱۷ درصد افزایش نسبت به سال ۹۶ معادل ۹۸،۵۵۵ تن شد، بیان داشت :همچنین کلینکر صادراتی نیز ۲۸۲،۰۲۳ تن تولید شد که درمقایسه با سال مالی ۹۶ حدود ۵۳ درصد کاهش یافت ؛ این در حالی است که کلینکر صادراتی شرکت در مقایسه با سال مالی ۹۵ معادل ۳۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اهداف کلان برای سال جاری
شریفی در حوزه تحلیل وضعیت صنعت نیز تصریح کرد: صنعت سیمان به دلیل افزایش هزینه‌ها، دشواری فضای کسب و کار، کاهش تقاضای بازار و ورود تولیدکنندگان جدید و قیمت‌شکنی بعضی از رقبا، سودآوری کمتری خواهد داشت اما این سود به دلیل عدم تکیه بر مواد اولیه وارداتی در مقایسه با سایر صنایع صنعتی با ثبات و تضمین شده‌تر خواهد بود. مدیرعامل شرکت سیمان فارس نو افزود: رضایت مشتریان، توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی، حفظ ظرفیت عملی تولید و فروش محصول، مدیریت هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت، بهبود مستمر سازمان و افزایش بهره‌وری عوامل تولید و پشتیبانی و رعایت الزامات زیست‌محیطی از اهداف کلان شرکت برای سال جاری است. وی گفت: اگرچه سود خالص سیمان فارس نو نسبت به سال مالی پیشین ۳۱۶/۹ درصد رشد داشت، اما مبلغ سود خالص در سال مالی منتهی به ۹۶/۱۲/۲۹، مبلغ ۲۰۷،۵۱۶ میلیون ریال بود. البته این در حالیست که در سال مالی منتهی به 29 اسفند 97 سود خالص سفانو به ۸۶۵،۳۰۵ میلیون ريال رسید.

رشد 97 درصدی سود سهام سیمان فارس
 همزمان با برگزاری مجمع سیمان فارس با حضور اکثریت سهامداران در سالن شرکت بازرسی کالای تجاری در تهران، سود تقسیمی به ازای هر سهم ۴۱۲ ریال معادل ۹۵۹۹۶ میلیاردریال مصوب شد. علیرضا بستانیان مدیرعامل سیمان فارس با اشاره به ارائه گزارش عملکرد هیأت مدیره گفت: در سال 1397بهینه سازی و مدیریت اثر بخش هزینه‌ها در دستور کار واحدهای مختلف شرکت قرار گرفت و کاهش هزینه‌ها به صورت جدی عملیاتی شد.همچنین کاهش 35 درصدی هزینه نسوز و تعمیر و نگهداری و توجه ویژه به بازار و رقبا و مشتریان و افزایش قیمت سیمان و مسایل محیط زیست،توفیق‌های مهمی بود که در این دوره به دست آمد. مدیرعامل سیمان فارس تصریح کرد: رشد 97 درصدی سود سهام شرکت ،دریافت تندیس زرین جشنواره حقوق مصرف کنندگان ،تندیس صنعت سبز کشور ،انتخاب شرکت به عنوان واحد نمونه استان فارس و اخذ گواهینامه‌های استاندارد بین المللی یکپارچه IMS از جمله مهم ترین دستاوردهای یک سال گذشته است.
بستانیان افزود: در سال جاری مهم ترین برنامه‌های شرکت پیگیری طرح انتقال سیمان فارس به شهرستان خرامه، تولید و تحویل 600 هزار تن سیمان و صادرات کلینکر خواهد بود.

رشد 145درصد سود سهام سیمان خزر
مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۷ سیمان خزر با حضور بیش از ۷۵درصد سهامداران اواخر اردیبهشت ماه برگزارشد.
 سیدهوشنگ خلفوندی مدیرعامل سیمان خزر گفت: تولید سیمان خزر طی سال مالی ۹۷معادل 723302 تن و تحویل کلینکر و سیمان در این شرکت هر کدام به ترتیب معادل 764720 و 766164 تن بود.همچنین میزان تحویل سیمان صادراتی شرکت در سال ۹۷ معادل 28669تن و کلینکر صادراتی نیز11268 تن محقق شد. خلفوندی تاکید کرد: شرکت در سال ۹۷ صرفه جویی بیش از 20 میلیاردی ریالی مالیاتی و رشد 50 درصدی فروش نسبت به سال قبل داشت. وی با بیان برخی از مشکلات صنعت سیمان افزود: چالش‌ها دراین بخش همانند سال گذشته است. به عنوان نمونه دربخش حمل‌ونقل در زمینه بازار داخلی شاهد افزایش هزینه‌ها خواهیم بود که با دشواری فضای کسب و کار، کاهش تقاضای بازار و ورود تولیدکنندگان جدید همراه است و وضعیت بازار داخلی سیمان را در سال ۹۸ همانند سال گذشته پیش خواهد برد.
مدیرعامل شرکت سیمان خزر بیان داشت: رضایت مشتریان، توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی، حفظ ظرفیت عملی تولید و فروش محصول، مدیریت هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت، بهبود مستمر سازمان و افزایش بهره‌وری عوامل تولید و پشتیبانی و رعایت الزامات زیست محیطی از اهداف کلان شرکت برای سال جاری است.بر پایه این گزارش،سود خالص سیمان خزر نسبت به سال مالی پیشین 145 درصد رشد داشت ومبلغ سود خالص در سال مالی ۹۷ به میزان ۱۸۱،۰۰۰میلیون ریال بود. همچنین سود تقسیمی به ازای هر سهم نیز 390 ریال معادل ۸۹،۷۰۰ میلیون ریال مصوب شد.

 

  • شماره ۳۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۲
کد خبر 407413

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =