محدودیت‌های بورس کالا درصادرات فلزات

در سال جاری، مازاد بر تولید مصرف خواهد شد. به دلیل این که امسال در استان‌های متعدد، باید بازسازی انجام شود و در شهرهای بزرگ نیز برای مقاومت در مقابل زلزله و سیل باید بازسازی بافت فرسوده صورت بگیرد.

نگاه ظاهری به وضع تحریم فلزات ایران، نشانگر آن است که تحریم‌ها جلوی صادرات را گرفته است. البته باید توجه داشت که صادرات قطع نشده، تنها به کشورهای دورتر و نقاطی که به لحاظ مبادله پولی مشکلاتی نظیر عدم امکان سوییفت بانکی وجود دارد، تحریم‌ها مزید بر علت می‌شود و سختی‌های بیشتری مانند راه اندازی کشتی برای صادرات و بیمه حمل و نقل کشتی‌ها مطرح می‌شود. اما برای صادرات فلزی به همسایه‌هایی مانند عراق و افغانستان هیچ مشکلی وجود ندارد زیرا حتی می‌توانیم فروش با ارزهای محلی را هم داشته باشیم.
باید توجه داشت که تولیدات فلزی خود را کاهش نداده ایم. همچنین در سال جاری، مازاد بر تولید مصرف خواهد شد. به دلیل این که امسال در استان‌های متعدد، باید بازسازی انجام شود و در شهرهای بزرگ نیز برای مقاومت در مقابل زلزله و سیل باید بازسازی بافت فرسوده صورت بگیرد. بنابراین دولت و وزارت مسکن موج بازسازی‌ها را آغاز کنند و مازاد فلزات اساسی که صادر نمی‌شود، زمینه مصرف آن را در داخل فراهم کنند. البته می‌توان مازاد تولید فلزات را صرف بازسازی مناطق سیل‌زده کرد.
مسئله دیگری که در این حوزه مطرح است، نقش بورس کالا در توسعه صادرات فلزات است. ما از ابتدا معتقد بودیم که صادرات فلزات اساسی هم باید از طریق بورس کالا انجام شود، اما ساز و کار مناسب ایجاد نشده است. اگر سازو کارها درست ایجاد می‌شد و ارتباطات بین المللی از طریق بورس کالا انجام می‌گرفت، تولیدکنندگان ترجیح می‌دادند که صادرات خود را از این مسیر داشته باشند. کما این که اکنون فروش نفت از طریق بورس در حال انجام است و برق صادراتی به همسایگان را نیز در بستر بورس انجام می‌دهیم. بنابراین چنانچه ساز و کار مناسب صادرات فلزات از بورس‌کالا نیز فراهم بود، می‌توانست به بهبود این شرایط کمک کند.

 

  •  محمد آزاد- رئیس اتحادیه فروشندگان فولاد و آهن
  • شماره ۳۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۶
کد خبر 407409

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =