رشد سود هرسهم در «سنیر»،«سخاش» و «ساروم»

رقابت با بزرگ‌ترین مزیت رقابتی سیمان ایران یعنی قیمت، با وجود همه محدودیت‌های ناشی از تحریم، همچنان ایران را به عنوان جذاب ترین تأمین کننده سیمان منطقه معرفی می‌کند.

رقابت با بزرگ‌ترین مزیت رقابتی سیمان ایران یعنی قیمت، با وجود همه محدودیت‌های ناشی از تحریم، همچنان ایران را به عنوان جذاب ترین تأمین کننده سیمان منطقه معرفی می‌کند.
یکی از صنایع تولیدی که در روزهای پایانی سال گذشته مورد اقبال سرمایه‌گذاران واقع شده بود، صنعت سیمان است. اگر چه مازاد تولید این محصول استراتژیک، چند سالی است که بازار سیمانی‌ها را کساد کرده؛ ولی به نظر می‌رسد مواردی همچون ارزش جایگزینی بالا، احتمال افزایش نرخ ۲۰ تا ۴۰ درصدی سیمان، نیاز به سیمان جهت بازسازی مناطق سیل زده و نیز آغاز بازسازی سوریه و تعامل مثبت ایران با این کشور، چشم انداز سال ۹۸ صنعت سیمان را مثبت تر از سال گذشته ساخته است. براین اساس مرور برخی از رویداد‌های شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین( شستا ) مدنظر قرار می‌گیرد.

رشد ۹۶ درصدی سود هر سهم سیمان سفید نی ریز
مجمع عمومی‌عادی سالانه شرکت سیمان سفيد ني ريز از شرکت‌های زير مجموعه سیمان تأمین، با حضور بيش از ۹۵ درصد سهامداران برگزار و در این رویداد اعلام شد که سود هر سهم این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۹۶ درصد رشد داشت. بر اساس این گزارش، مبلغ سود خالص در مجمع دوره قبل ۴۶.۷۰۲ میلیون ریال بود که امسال به مبلغ ۹۱.۷۸۱ میلیون ریال رسید.

42 درصد تولید در مسیر صادرات
داود اكبري مدير عامل شركت سيمان سفيد ني ريز،د ر این مجمع با ارائه گزارش عملکرد هیأت مدیره گفت: در سال گذشته،۴۲ درصد سیمان تولیدی این شرکت به قطر، ۲۳ درصد به امارات، ۱۵ درصد به عراق، ۸ درصد به کره جنوبی و مابقی به ۱۲ کشور دیگر صادر شد.

پرداخت 3 سال سود سهامداران عمده
وی ادامه داد: سال گذشته علاوه بر پرداخت سود سهام مصوب مجمع ۹۶ به سهامداران جزء، ۸۰ درصد مبلغ سود سهامداران عمده که از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ پرداخت نشده بود، از طریق افزایش سرمایه و آورده نقدی توسط شرکت پرداخت شد. به گفته او، مابقی سود سهامداران نیز تا اواخر خرداد ماه ۹۸ پرداخت خواهد شد.


رشد درآمد ۲ درصدی
 اكبري با اشاره به ۲۳ سال فعالیت شرکت سیمان سفید نی ریز افزود: با وجود کاهش ۱۷ درصدی تحویل سیمان و کلینکر و با وجود شرایط بازار نسبت به سال گذشته، این شرکت رشد درآمد ۲ درصدی را نسبت به سال۹۶ تجربه کرد و نیروهای جدید نیز در این شرکت مشغول به کار شدند. او همچنين با اشاره به افزایش ۶۲ درصدی نرخ حمل و نقل در ۳ مرحله در سال گذشته گفت :در سال ۹۸ بهینه سازی و مديريت اثر بخش هزينه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

تحقق 50 میلیارد ریال افزایش سرمایه
 مدیر عامل سيمان سفيد ني‌ريز افزایش سرمایه از ۵۰ میلیارد ریال به ۱۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی را جزء مهم ترین اقدام انجام شده در سال ۹۷ دانست و خاطرنشان کرد: در زمینه فروش صادراتی و داخلی علی رغم حضور رقبا و تولیدکنندگان جدید و همچنین مشکلات موجود در بخش حمل و نقل، در سال ۹۷ صادرات سیمان و کلینکر به ۱۶ کشور انجام شد.

۴۶ میلیارد ریال تصویب سود
همچنین در این مجمع موسسه حسابرسي و خدمات مديريت نو انديشان به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی و موسسه حسابرسي فراز مشاور به عنوان بازرس علی البدل معرفی و سود تقسیمی‌به ازای هر سهم "سنیر"،۹۲۰ ریال، معادل ۴۶ میلیارد ریال مصوب شد. البته براساس تصمیمات مجمع، شرکت‌های سيمان فارس نو، توسعه سرمايه و صنعت غدير، سيمان غرب، سيمان فارس و خوزستان و سرمايه‌گذاري خوارزمي به عنوان اعضای حقوقي هیأت مدیره جدید به مدت ۲ سال انتخاب شدند.

رشد ۲۶ درصدی سود خالص هر سهم سیمان خاش
سود خالص هر سهم شرکت سیمان خاش نسبت به مجمع پیشین 26 درصد رشد داشته است. به گزارش روابط عمومی‌سرمایه‌گذاری سیمان تأمین،مبلغ سود خالص در مجمع دوره قبل 180.877 میلیون ریال بود که امسال به مبلغ 227.768 میلیون ریال رسیده است. همچنین درمجمع "سخاش " سود تقسیمی‌به ازای هر سهم ۱۴۰۰ ریال معادل ۱۷۵ میلیارد ریال مصوب شد.


رشد 40 درصدی سود هرسهم سیمان ساروم
شرکت سیمان ارومیه از شرکت‌های تحت پوشش هلدینگ سیمان تأمین شستا در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۹۷/۱۲/۲۹ (حسابرسی شده) به ازای هر سهم ۶۵۸ ریال سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد رشد داشته که عمدتا به خاطر افزایش ۲۴درصد فروش و ازطرفی کاهش ۹۲درصد سایر هزینه‌های عملیاتی است. بر اساس این گزارش، سود محقق شده نسبت به گزارش ۱۲ ماهه حسابرسی نشده تغییری نداشته است. همچنین شرکت سیمان ارومیه براساس عملکرد واقعی ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۴۶۰,۷۰۶ میلیون ریال سود خالص محقق کرد.

افزایش ۲۳درصدی سود عملیاتی
این شرکت با سرمایه ۷۰۰میلیارد ریالی توانسته با افزایش ۲۳درصدی سود عملیاتی خود در این دوره را نسبت به دوره مالی مشابه سال گذشته به رقم ۵۰۹میلیارد ریال، سود خالص با افزایش ۴۰درصدی به رقم ۴۶۰میلیارد ریال و سود انباشته پایان دوره با افزایش ۳۷درصدی به رقم ۵۷۲میلیارد ریال برساند. «ساروم» در برآوردی که از تغییرات نرخ فروش محصولات و نرخ خرید مواد اولیه طی دوره ۱۲ماهه منتهی به ۲۹اسفند۱۳۹۸ پیش رو دارد اعلام کرد انتظار می‌رود میانگین نرخ فروش سیمان نسبت به متوسط نرخ سال۱۳۹۷ حدود ۲۳درصد افزایش یابد. همچنین در این دوره پیش‌بینی می‌شود نرخ خرید، استخراج، حمل و دپو مواد اولیه در سال ۱۳۹۸ حدود۲۰درصد نسبت به آخرین نرخ‌های خرید سال ۱۳۹۷ افزایش یابد.

گسترش بازار داخلی و صادراتی
این شرکت طی برنامه‌های سال مالی جاری در نظر دارد بازار داخلی و صادراتی را گسترش دهد و فروش محصولات شرکت را از طریق شناسایی بازارهای جدید خارج از کشور با توجه به مازاد تولید سیمان در کشور و منطقه حفظ کند و در سرلوحه برنامه کاری برای سال ۹۸ قرار دهد.

تولید محصول با قیمت تمام شده پایین
«ساروم» همچنین بنا دارد هزینه‌های محصول و کالای درجریان ساخت را با توجه به افزایش هزینه‌ها از طریق کنترل و کاهش انرژی مصرفی در خطوط تولید به‌خصوص آسیاب‌های سیمان و موادخام که بر روی آسیاب‌‌ها اقداماتی اساسی انجام شده است، کاهش دهد و محصولات جدید با قیمت تمام‌شده پایین تولید کند.

 

  • شماره ۳۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۲
کد خبر 407262

اخبار مرتبط

  • «سنیر» افزایش نرخ داد

    «سنیر» افزایش نرخ داد

    شرکت سیمان سفید نی ریز از دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش فروش داخلی سیمان سفید فله خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =