افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌ها

با فرض ثبات شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد و مناسبات سیاسی، انتظار افزایش ارزش بازار نیز وجود دارد

حدود 10 سال از تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران می‌گذرد؛ صندوق‌هایی که به افراد ناآشنا به بازار سرمایه این امکان را می‌دهد تا با خیالی آسوده به صورت غیر مستقیم وارد بورس شوند و در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. از سویی به باور کارشناسان، سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌ها در میان عموم جا باز نکرده است. چراکه همچنان شاهد این هستیم که افرادی ناآگاه به بازار، مستقیم وارد بورس شده و اقدام به خرید سهام می‌کنند. به طوری که این اقدام علاوه براین که تنش زیادی را بر فرد وارد می‌کند به هیجانی شدن بازار هم دامن می‌زند. درحالی که به نظر می‌رسد یکی از اقدامات در این خصوص آگاهی بخشی از سوی رسانه‌ها و سازمان‌های بالادستی همچون سازمان بورس و اوراق بهادار است که باید بیش از پیش صورت گیرد. در همین راستا برای آشنایی با برخی ظرفیت‌های یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نظرات مصطفی بختیاری، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان (آیکو) را جویا شدیم.

 چه زمانی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان تاسیس شد؟
اولین صندوق سرمایه‌گذاری شرکت ارزش پرداز آریان به نام اندیشه فردا با نوع صندوق با درآمد ثابت در تاریخ 1392/05/23 تاسیس شد. صندوق نیکوکاری میراث ماندگار پاسارگاد در سال 1394 و در نهایت صندوق سرمایه‌گذاری اندیشه زرین پاسارگاد با نوع صندوق با درآمد ثابت درسال 1395 تاسیس شده است.

 ارزش هرکدام از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان چه میزان است؟
در حال حاضر ارزش دو صندوق سرمایه‌گذاری اندیشه فردا و اندیشه زرین به ترتیب 200 و 110 میلیارد ریال است و ارزش صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری میراث ماندگار پاسارگاد، در حدود 450 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

 بازدهی هر کدام از صندوق‌ها درچند ماه گذشته چقدر بوده است؟
بازدهی دو صندوق اندیشه فردا و اندیشه زرین طی سه ماه گذشته به ترتیب 14 و 21 درصد و بازدهی سه ماهه صندوق نیکوکاری میراث ماندگار در حدود 26 درصد بود.

 چه برنامه برای توسعه صندوق‌ها دارید؟
شرکت ارزش پرداز آریان دارای تمامی مجوزهای مورد نیاز برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مشاوره پذیرش در بورس، سبدگردانی و غیره است . همچنین جذب منابع جدید در حوزه سبدگردانی و تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک جزو اولویت‌های این شرکت در سال 1398 به شمار می‌آید.

 در چند وقت اخیر اقبال عمومی به ویژه حقیقی‌ها، از صندوق‌های ارزش پردازآریان چگونه بوده است؟
معمولا استقبال سرمایه‌گذاران حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خدمات سبدگردانی با وضعیت بازار رابطه یک به یک دارد. بدین ترتیب که در شرایط رونق معمولا تقاضا برای سرمایه‌گذاری در سهام و واحدهای صندوق‌های مختلف افزایش می‌یابد. درخواست برای استفاده از خدمات سبدگردانی نیز به همین ترتیب متاثر از شرایط بازاراست. البته در شرایط کنونی نیز با توجه به رونق بازار سرمایه، ورود منابع جدید از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی و درخواست برای استفاده از این نوع خدمات افزایش یافته است.

 چشم اندازپیش رو از شرایط بازار سرمایه و گرایش افراد به صندوق‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مقایسه بازدهی بازارهای موازی با بازدهی بازار سهام طی ماه‌های اخیر، نشان می‌دهد که بازار سهام در مقایسه با بازار طلا،مسکن و غیره از رشد مطلوبی برخوردار بوده است. بنابراین و با فرض ثبات شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد و مناسبات سیاسی کنونی، انتظار افزایش ارزش بازار نیز وجود دارد. بنابراین افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌ها و استفاده از خدمات مالی تخصصی در بازار سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی کاملا قابل پیش بینی است.

 با توجه به اینکه صندوق نیکوکاری آریان در نمایشگاه فاینکس 2019 جزو برترین‌ها شناخته شد، علت آن را چه می‌دانید؟
صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری میراث ماندگار از نوع مختلط و بزرگ‌ترین صندوق نیکوکاری از منظر ارزش بازار به شمار می‌آید. بالاتر بودن حجم سرمایه در مقایسه با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیکوکاری در ایران، اختصاص منافع نیکوکارانه بیشتر نسبت به سایر صندوق‌ها در کنار گزارشگری دقیق و رعایت کامل قوانین ومقررات سازمان و در نهایت کسب بازدهی مناسب به ویژه در سه ماه گذشته در مقایسه با شاخص و سایر صندوق‌ها با توجه به ماهیت این صندوق را می‌توان عمده‌ترین دلایل این انتخاب دانست.

 

  • فرحناز سپهری- خبرنگار
  • شماره ۳۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۰
کد خبر 407260

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =