سودهای قابل ملاحظه‌ای نصیب سهامداران خواهد شد

منتظر تصویب قانون معافیت مالیاتی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هستیم

سرمایه گذاری شاهد، یک شرکت فعال در حوزه ساختمان بوده که با توجه به سیاست‌های اعضای جدید هیأت مدیره، فعالیت‌ها در حوزه ساختمان را کاهش و ورود به صنایع مختلف را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین سیاست‌های تبیین شده توسط هلدینگ شاهد در سه حوزه اصلی ازجمله تبدیل دارایی‌های غیر نقد شونده به دارایی‌های با نقد شوندگی بالا، عدم فروش دارایی‌ها به صورت خام فروشی همراه با تبدیل شرکت از خام فروشی به مجموعه ای پروژه محور و ورود به صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی متمرکز شده است . موارد مذکور بخشی از دیدگاه‌های یکی از مدیران جوان و فعال حوزه سرمایه است. فرصتی پیش آمد تا جهت آشنایی بیشتر با ابعاد این مجموعه، گفت‌وگویی را با سید نیما فاضلی، عضو هیأت مدیره هلدینگ سرمایه‌گذاری شاهد انجام دهیم.
   

 سال گذشته مسکن با جهش قیمتی قابل توجه روبه رو شد، شرایط پیش رو در این زمینه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به شرایط حاکم بر جامعه به نظر می‌رسد فضای سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز و مسکن در تهران تابع عوامل عرضه و تقاضا، دیگر نیست. این مسئله شاید در شهرستان‌ها تابعی از عوامل یاد شده باشد، اما در تهران اینطور به نظر نمی رسد. طبق آمارها قیمت میانگین هر متر مربع ساختمان در فروردین ماه معادل 120 میلیون ریال است که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 103 درصد افزایش داشته است. اما در شهرستان‌ها این درصد به نصف کاهش می یابد. همچنین تعداد معاملات نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 34 درصد کاهش یافته است. همگی این عوامل نشان می دهد که مسکن در شهر تهران تابع عرضه و تقاضا نیست. البته در این شرایط افراد حقیقی و حقوقی زمانی بیشترین سود را برای خود و مجموعه در اختیار خود خلق خواهند کرد که بتوانند تولید کنند، و از دایره خام فروشی و دلالی خارج شوند.

 عملکردسرمایه‌گذاری وسوددهی مجموعه شاهد طی سال گذشته چگونه بوده است؟
اگرچه بر اساس اطلاعات قابل دسترس در سامانه کدال، مجموع سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت شرکت در 6 ماهه سال 97 حدود 490 میلیارد ریال بود، اما در سال 96 این عدد تنها 80 میلیارد ریال بدون سهام بانک ایران زمین (غیر قابل فروش) بود. بر این اساس توانستیم با روش‌های مختلف دارایی‌های که قابلیت نقدشوندگی بسیار پایینی داشتند را به دارایی‌های با نقدشوندگی بالا تبدیل کنیم. این باعث شد که پرتفوی سرمایه گذاری کوتاه مدت شرکت تقویت و بهینه شود. البته در این بین ورود به صنایع پتروشیمی، فولاد و سهام شرکت‌های پر پتانسیل از لحاظ پرداخت سود نقدی کاملاً مشهود است. همچنین از سوی دیگر سود خالص شرکت به جهت سرمایه گذاری‌های متنوعی که در سال گذشته داشت،رشد قابل ملاحظه ای از خود نشان داد. این موضوع در گزارش 6 ماهه منتهی به سال 97 مشهود است و پیش بینی می شود تا پایان سال مالی این جهش نسبت به سال قبل ادامه دار باشد.

 اتخاذ چه تدابیری توانست،به روند تقویت زیر مجموعه‌های شاهد رونق دهد؟
از نکات مهم که باید به آن توجه ویژه کرد این است که فروش دارایی‌های غیر نقدشونده در هلدینگ شاهد و شناسایی سود قابل توجه در سال جاری خود عامل مهمی در جهت تقویت شرکت‌های زیر مجموعه بود. البته این تصمیمات باعث شد به شرکت‌های زیرمجموعه فشار کمتری جهت خلق و تقسیم سود حداکثری وارد شود که در نهایت منجر به ورود شرکت‌ها به طرح‌ها و پروژه‌های جدید شد.

 عملیاتی شدن دیدگاه مذکور در روند سود آوری چه آثاری به همراه داشت ؟
یکی از سیاست‌های قبلی در شرکت فروش دارایی‌ها به صورت خام بوده است. با توجه به پایین بودن بهای تمام شده زمین‌های موجود بهترین نوع سرمایه گذاری برای مجموعه مشارکت و ساخت است که با این رویکرد به طور یقین سودهای قابل ملاحظه ای نصیب شرکت و سهامداران خواهد شد. همچنین با تصمیمات اتخاذ شده درهیأت مدیره جدید مقرر شد به جای فروش این دارایی‌ها که عمدتاً زمین‌های مرغوب با قابلیت تبدیل کاربری و ساخت بوده، سرمایه گذاری بهینه توسط خود مجموعه و یا انتخاب سرمایه گذار به صورت مشارکت پذیردکه این در واقع همان تبدیل فعالیت شرکت از موضوع خام فروشی به پروژه محوری است.

 پروژه‌های سرمایه‌گذاری هلدینگ شاهد، در چه شرایطی قرار دارند؟
در مجموعه هلدینگ شاهد،چند طرح بسیار مهم و اقتصادی را با جدیت در حال پیگیری هستیم. یکی از این طرح‌ها که در راستای همان سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت و ساز بوده که با عنوان پروژه ملی اقتصادی نمین از آن یاد می‌شود . این پروژه که قرار است در منطقه اقتصادی نمین واقع در استان اردبیل با مساحت 2.055 هکتار توسط شرکت شاهد به مرحله بهره برداری برسد با طی کردن مقدمات اجرایی و رفع موانع موجود به درصد قابل قبولی از پیشرفت کار رسیده است. البته با توجه به حمایت نماینده، استاندار شهرستان و تلاش همکاران ما در مجموعه شاهد این طرح با جدیت درحال اجراست. به نظر می‌آید طرح مذکور تا قبل از زمان بازدید و افتتاح در آینده نزدیک توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری برسد.

از دیگر طرح‌های مجموعه، اجرای طرح ساخت ساختمان مرکزی شرکت شاهد در مکان فعلی بوده که این مهم با پیگیری و اخذ مجوزهای لازم توسط همکاران در مجموعه به مرحله جمع بندی و نهایی رسیده است. به نظر می‌آید با برنامه ریزی‌های انجام شده حدود30 ماه ساختمان مذکور به بهره برداری برسد. البته پس از آن تصمیم گرفته خواهد شد که آیا برخی از واحدهای این برج فروخته و یا تمامی شرکت‌ها در یک جا متمرکز شود که در آن صورت نیز دفاتر اصلی شرکت‌ها نیز باید به فروش برسد.یکی دیگر از طرح‌های مهم شرکت شاهد طرح مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه 40 هکتاری تجاری در منطقه آزاد ارس واقع در شهرستان مرزی جلفا توسط شرکت عمران توسعه شاهد با نماد بورسی ثعمراست. این طرح نیز با جدیت در حال پیگیری و اجراست . پیش بینی می شود با برنامه ریزی‌های انجام شده بخشی از واحدهای تکمیل شده به زودی تحویل خریداران شود .

 پتانسیل برجسته مجموعه شاهد در چه زمینه ای متمرکز بوده و دارای چه ظرفیت‌هایی است؟
از جمله شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ شاهد که به عنوان بازوی اجرایی این هلدینگ فعالیت در بازارهای مالی و سرمایه دارد، شرکت سرمایه گذاری سعدی است. این شرکت که به عنوان یکی از شرکت‌های عضو نهاد مالی پذیرش شده نزد سازمان بورس بوده ، فعالیت گسترده ای در بازار سرمایه و پرتفوی گردانی آغاز کرده است. تا کنون هم توانسته فرآیند مثبتی از خود به جا بگذارد.
البته با فروش سهام بانک ایران-زمین عملاً نقدینگی قابل ملاحظه ای در این شرکت ایجاد و باعث شد این شرکت به ماهیت اصلی خود که همان فعالیت در بازار سهام است دست یابد. همچنین در راستای فرآیند متنوع سازی سرمایه گذاری‌ها از بعد تک محوری و ورود به صنایع مختلف مقرر شد مبالغ قابل ملاحظه ای نیز به این شرکت جهت فعالیت گسترده در بازار سهام تزریق شود تا بتواند سود قابل قبولی از طریق خرید و فروش در بازار سهام برای مجموعه هلدینگ شاهد خلق کند.

  با توجه به پذیرش برخی شرکت‌های زیرمجموعه در بورس، عملکرد آن‌ها در چه سطحی قرار دارد؟
هدف ما در مجموعه هلدینگ شاهد شفاف‌سازی بیشتر مجموعه است و این انگیزه نیز وجود دارد که بتوانیم بقیه شرکت‌های زیرمجموعه را در جهت اجرای این فرآیند در بورس یا فرابورس پذیرش کنیم. در حال‌ حاضر یکی از بهترین شرکت‌های بورسی مجموعه، شرکت عمران توسعه شاهد با نماد ثعمرا است. این شرکت با ارزش بازار 2.600 میلیارد ریال معادل 50 درصد از ارزش 5.200 میلیارد ریالی هلدینگ شاهد را داراست. آنچه که در بین اهالی بازارسرمایه مطرح است این است که ارزش خالص دارایی‌های این شرکت به روز نیست و انتظاراتی در این خصوص نسبت به هلدینگ شاهد و شرکت عمران توسعه شاهد وجود دارد که ان‌شالله در آینده نزدیک این انتظارات محقق خواهد شد.
می‌دانیم که در این چند سال اخیر در کشور قیمت ملک و زمین افزایش چشم‌گیری یافته است، لیکن دارایی‌های هلدینگ کماکان به همان قیمت ارزش دفتری 10 سال قبل در حساب‌ها ثبت شده که قطعا باید به روز شود و این اتفاق می‌تواند سهام هلدینگ شاهد را به ارزش واقعی خود نزدیک کند. همچنان امیدواریم با تصویب قانون معافیت مالیاتی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها این مسیر برای شرکت‌ها هموار شود.

 

  • شماره ۳۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۹
کد خبر 407258

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =