رشد صندوق‌های قابل معامله با تبلیغات رسانه‌ای

محمد امین قهرمانی، عضو موظف هیأت مدیره کارگزاری صباتأمین با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ نحوه سرمایه‌گذاری به دو دسته قابل معامله یا مبتنی بر صدور و ابطال تقسیم می‌شوند، گفت: صندوق‌های قابل معامله مانند صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال و بر اساس ترکیب دارایی‌ها به سه دسته کلی با درآمد ثابت، مختلط و سهامی تقسیم می‌شود.

محمد امین قهرمانی، عضو موظف هیأت مدیره کارگزاری صباتأمین با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ نحوه سرمایه‌گذاری به دو دسته قابل معامله یا مبتنی بر صدور و ابطال تقسیم می‌شوند، گفت: صندوق‌های قابل معامله مانند صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال و بر اساس ترکیب دارایی‌ها به سه دسته کلی با درآمد ثابت، مختلط و سهامی تقسیم می‌شود. البته بر خلاف صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها از طریق خرید واحدهای آن از بورس یا فرابورس صورت می‌گیرد. بنابراین سرمایه‌گذاران در لحظه می‌توانند نسبت به خرید یا فروش واحدهای خود اقدام و از مزیت نقدشوندگی سریعتر آن بهره‌مند شوند. وی افزود: رکن ضامن نقدشوندگی در این نوع صندوق‌ها حذف و رکن بازارگردان، زمینه نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند. بازارگردان در مواقعی که عرضه‌کننده‌ یا خریداری وجود نداشته باشد، به فروش یا خرید واحدها می‌پردازد.
قهرمانی به فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در ایران اشاره کرد و افزود: فعالیت این صندوق‌ها از سال 1392 آغاز شد و تعداد صندوق‌های قابل معامله در آن زمان 5 مورد با اندازه 1.987 میلیارد ریال بود، این در حالی است که تعداد صندوق‌های قابل معامله در پایان سال 97 به 27 مورد با اندازه 28.530 میلیارد ریال بالغ شده است. بنابراین روند این صندوق‌ها در طی شش سال گذشته با رشد 440 درصدی از نظر تعداد و رشد 1336 درصدی از نظر اندازه همراه بوده است. وی به محدودیت این نوع صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: محدودیت این نوع صندوق‌ها را می‌توان به قیمت معامله واحدهای آن دانست چرا که ممکن است قیمت معامله واحدها در بازار مطابق با NAV صندوق نباشد. قهرمانی افزود: دلیل اصلی این امر عدم رواج فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در بین آحاد جامعه است بنابراین با به کارگیری ابزارهای تبلیغاتی و معرفی بیشتر این صندوق‌ها به مردم، روند رو به رشدی در انتظار آنها خواهد بود.

 

  • شماره ۳۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس  - صفحه ۵
کد خبر 407249

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =