سفره رنگین بورس کالا از معاملات فولاد

بحث ورود زنجيره فولاد به طور كامل در بورس كالا،‌ از موضوعاتي است كه اخيرا باعث شده حرف و حديث‌هاي بسيار زيادي در ميان فعالان اين صنعت به وجود بيايد.

بحث ورود زنجيره فولاد به طور كامل در بورس كالا،‌ از موضوعاتي است كه اخيرا باعث شده حرف و حديث‌هاي بسيار زيادي در ميان فعالان اين صنعت به وجود بيايد. اين حرف و حديثها از هفته قبل و از زماني آغاز شد كه حامد سلطاني نژاد، مديرعامل بورس كالاي ايران گفت: باید کل زنجیره محصولات صنعت فولاد در بورس کالا عرضه شود تا شاهد شفافیت معاملات کل زنجیره باشیم و بتوانیم در مورد بازار این محصولات به نتایج خوبی برسیم. سلطاني نژاد افزود : اگر صنایع پایین دستی بدانند که عرضه محصولات به صورت مستمر صورت می‌گیرد التهابات بازار کاهش می یابد.

توليد فولاد همچنان در روند صعودی
بايد توجه داشت كه توليد فولاد كشور با توجه به هدفگذاري رسيدن به 55 ميليون تن در افق 1404، هر سال رو به افزايش است. به طوري كه طبق آمار ارائه شده توسط انجمن جهاني فولاد از ژانويه تا مارس 2019 ميلادي، تولید فولاد ایران با ۷.۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ میلادی، عدد۶ میلیون و ۲۲۳هزار تن را به ثبت رساند.
همچنین تولید ۶۴ کشور فولاد ساز طی مارس ۲۰۱۹ میلادی به ۱۵۵میلیون و ۹هزار تن رسید که حاکی از رشد ۴.۹ درصدی نسبت به مارس ۲۰۱۸ میلادی دارد. البته در سوی دیگر تولید فولاد خام ایران در مارس ۲۰۱۹ با رشد ۱۹.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲ میلیون و ۲۳۵هزار تن افزایش یافت. این رقم در مارس سال گذشته یک میلیون و۸۶۶ هزار تن بود.


توسعه صادرات فولاد از رینگ بین المللی درحاشیه
بنابراين در ظاهر با افزايش توليد فولاد و فروش آن در بورس كالا، درآمد بورس كالا از محل كارمزد اين معاملات افزايش پيدا مي‌كند. همچنين طبعا توليدات زنجيره بالادستي فولاد نيز بيشتر مي‌شود. البته جای این پرسش مطرح است که رینگ بین‌المللی بورس کالا چه میزان می‌تواند در رونق صادرات فولاد نقش ایفا کند؟باتوجه به شرایط موجود به نظر می آید که بیشتر تمرکز تالار نقره ای برای پذیرش زنجیره تولید فولاد ، مبنی بر افزایش در آمدهای مقطعی است که برای مدتی سفره بورس کالا را رنگین تر از گذشته می سازد . همچنین ذکر این نکته قابل تامل است که نیازهای داخلی مصرف فولاد در شرایط کنونی محدود شده است و در صورتی که تمرکز بر صادرات نشود، نمی‌توان چشم انداز روشنی را برای آینده این صنعت متصور شد.

 

  • سمیرا ابراهیمی- خبرنگار
  • شماره ۳۰۵ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۶
کد خبر 406123

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =