ابلاغیه‌ها بازار بدهی را کم رونق ساخت

بررسی بازار اوراق نشان می دهد در ماههای ابتدای سال تا مرداد ماه عموما نوسان رو به بالایی را نباید شاهد بود و در سنوات گذشته همیشه بازدهی رو به پایین بود.

بررسی بازار اوراق نشان می دهد در ماههای ابتدای سال تا مرداد ماه عموما نوسان رو به بالایی را نباید شاهد بود و در سنوات گذشته همیشه بازدهی رو به پایین بود.  بعنوان مثال در  سه ماهه بهار به این دلیل که انتشار اوراق جدید در دستور کار نیست و نقدینگی در بازار وجود دارد نرخ بازدهی اوراق تغییر محسوسی نداشت. ولی در این مدت جذابیت و ابلاغیه سازمان بورس در خصوص تغییر حد نصاب صندوق‌های با درآمد ثابت موجب شد شاهد تغییر بازدهی اوراق باشیم .
یک مقام آگاه در فرابورس  که خواست نامش فاش نشود در خصوص وضعیت اوراق در بازار سرمایه گفت: نرخ بازدهی اوراق در اسفندماه سال 97 با توجه به تامین مالی‌های دولت و  تاثیر فرارسیدن سال نو موجب شد حدود 3 درصد نسبت به ماهای دی و بهمن سال گذشته افزایش یابد.
این کارشناس حوزه اوراق و بازار بدهی افزود: شرایط ذکر شده در فروردین ماه سال جاری با تعدیل مواجه شد و نرخ بازدهی اوراق به حدود 21 درصد رسید. لذا با توجه به شرایط مثبت بازار سرمایه  و ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نسبت سهام به اوراق در صندوق‌های با درآمد ثابت که اجازه خروج این صندوق‌ها از اوراق و شیفت کردن روی سهام به آنها داده شد، عملا این صندوق‌ها دیگر مشتریان اوراق نبوده و دارایی‌های خود را نقد کرده و اقدام به خرید سهام می کردند زیرا سهام بازدهی بیشتری نسبت به اوراق داشت.
وی تصریح کرد: زمانی که بازدهی سهام در بازه کوتاه مدت تری سود بیشتری به سرمایه‌گذاران و صندوق‌ها می دهد قطعا همه ترجیحات به آن سمت خواهد رفت. بنابراین شاید بتوان گفت مثبت تر شدن بازار سهام نیز به دلیل همین ابلاغیه بود که موجب شد نقدینگی از این بازار به سمت بورس حرکت کند. وی با تاکید بر این که رونق بورس و خروج صندوق‌ها موجب شد در روزهای اخیر نیز حدود 2 تا 3 درصد رشد نرخ بازدهی را شاهد باشیم، اظهار داشت: زمانی که رشدی در قیمت‌ها ایجاد نمی شود  ytm اوراق افزایش می یابد و اوراق را تحت تاثیر قرار می دهد.این منبع آگاه با اشاره به اینکه  تبدیل سود سپرده روزشمار بانکی به ماه شمار نیز موجب حفظ دائمی جذابیت بازار بدهی شد، اظهار داشت: با نگاهی کلی می توان دریافت با چنین شرایطی برای سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری در بازار اوراق نسبت به سپرده بانکی جذابیت بیشتری دارد.این کارشناس بازار بدهی بیان کرد: اگر بازار سرمایه با رونق همراه باشد قطعا برای اقتصاد کشور مطلوبیت محسوب می شود اما در این بین شرایط باید به گونه ای مدیریت شود که بین همه این بازار‌ها تعادل برقرار حفظ شود. تصمیماتی که در خصوص صندوق‌های با درآمد ثابت در سرمایه‌گذاری در اوراق اخذ شده موجب شد پول‌های پارک شده در قالب اوراق و صندوق‌های قابل معامله از آنها نیز خارج شود.
وی در خصوص پیش بینی انتشار اوراق توسط سایر نهادهای شبه دولتی و غیر دولتی گفت: به نظر می رسد در سال جاری با توجه به گزارشات توجیهی مجموعه شستا و تامین مالی 600 میلیارد تومانی این مجموعه در اسفندماه 97، در سال جاری نیز برای تامین مالی کوتاه مدت خود مجددا اقدام به انتشار اوراق کند. بر اساس این گزارش ، اسناد خزانه اسلامی که غالب بر سایر اوراق در بازار است در روزهای آخر اسفند بازدهی آن حدود 23.5 درصد بوده، این درحالی است که این رقم در اواسط فروردین ماه سال جاری به 22 درصد رسیده است و پس از آن تا 9 اردیبهشت به عدد 24 نزدیک شد.

کد خبر 406112

اخبار مرتبط

  • بررسی بازدهی بازارها در سال ۹۹

    بررسی بازدهی بازارها در سال ۹۹

    سال ۹۹ سال عجیبی برای بازارها بود و بازارها دو نیمه متفاوت را به لحاظ روند پشت سر گذاشتند. نیمه اول سال که نیمه صعودی بازارها و نیمه دوم سال که نیمه سقوط بازارها بود. در سال ۹۹ علیرغم اُفت شدید بورس از مرداد ۹۹، باز هم این بازار در صدر بازدهی‌ها قرار داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =