بلاتکلیفی سهامداران بانک‌های نظامی

ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه که اسفندماه سال ۹۷ قطعی شد، وارد مرحله اجرایی شده و حالا نوبت به بازخرید سهام این بانک‌ها در بورس است. هر کدام از پنج بانک قوامین، مهر اقتصاد، انصار، حکمت ایرانیان و مؤسسه اعتباری کوثر، نماد خودشان را در بازار بورس داشتند و از طریق آن سهامدار جذب کرده بودند.

حالا تقریبا یکی دو سال از توقف فعالیت این نماد‌ها در بورس می‌گذرد و بر اساس اطلاعیه‌ای که این بانک‌ها صادر کرده‌اند از ۱۸ فروردین ۹۸ تا ۳۰ روز کاری بعد یعنی ۲۹ اردیبهشت‌ماه، سهام این پنج بانک و مؤسسه اعتباری توسط شرکت‎های تعیین شده خریداری می‌شود.


خرید و فروش با حداکثر قیمت اسمی
شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شرایط انتقال سهام بانک‌های ادغام شده گفت: انتقال سهام افرادی که سهامدار بانک‌های ادغام شده در بانک سپه هستند با مجوز شورای عالی بورس برای نقل و انتقال خارج از ساعت دریافت شده است. این سهام با حداکثر قیمت اسمی یا قیمت قبل از بسته شدن منتقل می‌شود و تصمیم‌گیری به نفع سهامداران است. به گفته وی هر کدام از سهامداران می‌توانند سهام خود را مطابق شرایط اعلام شده بفروشند. رئیس سازمان بورس می‌گوید: فرم‌هایی برای این نقل و انتقال‌ها طراحی کرده‌ایم. این فرم‌ها در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد و آنان با اختیارات خودشان می‌توانند سهام خود را واگذار کنند و اگر تمایل نداشته باشند باید منتظر کار کارشناسی دادگستری باشند که در خصوص سود و زیان این بانک‌ها بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و تصمیم‌گیری می‌کند و هر حقوقی که به این افراد تعلق بگیرد به آن‌ها ارائه می‌شود. وی می‌‎گوید: اگر افرادی شکایت داشته باشند قوه قضائیه شعبه‌ای را انتخاب می‌کند که این افراد می‌توانند برای شکایات خود به آن مراجعه کنند.
این موارد درحالی مطرح است که سهامداران بانک‌های مذکور با توجه به شرایط کنونی بازار که همراه با رشد شاخص همراه است، درخصوص فروش یا نگهداری سهام خود در شک و تردید هستند و به گونه‌ای دربلاتکلیفی به سر می‌برند. برای شفاف‌سازی ابعاد این موضوع نظرات کارشناسان را جویا شدیم.

سهامدارانی که اختیار تصمیم‌گیری ندارند

در حال حاضر در برخی نمادهای بانک‌های نظامی طرح ادغام متوقف است و به‌نظر می‌رسد سهامداران در این حالت اختیار تصمیم‌گیری به نگهداری یا فروش سهام در قیمت‌های خاص خود را ندارند.
ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه در خصوص ارزندگی واگذاری سهام بانک‌های نظامی توسط سهامداران گفت: با توجه به شرایطی که پیش‌تر اعلام شد مبنی بر این که سهامداران موافقت‌شان را به کارگزاران خود ارائه دهند و این سهم‌ها بازخرید شده و در نهایت آن ادغام بانک‌ها در بانک سپه انجام خواهد شد. این فعال بازار سرمایه با اشاره به این که به‌نظر نمی‌‌رسد سهامداران بتوانند سهام خود را با چنین شرایطی حفظ کنند، بیان داشت: در شرایطی که تعریف شده سهامداران تنها یک راه دارند و آن هم واگذاری سهامشان است. به‌هرحال پول سهامداران این بانک‌ها بلوکه شده و در دورانی این اتفاق رخ داد که بازار سرمایه با رشد خیلی خوبی مواجه شده است. البته تنها نقطه امیدوار کننده در این خصوص این است که نهادی که از سهامداران حقیقی بازخرید سهام را انجام می‌دهد قیمت منصفانه‌ای در نظر بگیرد چرا که سهامداران تعیین کننده و قیمت تعداد فروش نیستند و مجبورند تابع باشند. هلالات تاکید کرد: باید نهاد تصمیم گیرنده در ادغام این 5 بانک، امنیت سرمایه‌گذاری را در نظر بگیرد چرا که وقتی یک نماد بانکی چند ماه متوقف است با توجه به رشد شاخص کل با قیمت پایین سهام آن را بازخرید کنند چندان اتفاق خوبی نیست.

سهامداران طرح ادغام ضرر خواهند کرد

از فروردین ماه سال جاری در اطلاعیه‌های منتشره دستورالعمل نحوه معاملات برای سهام بانک‌های نظامی از سوی شورای عالی بورس و سازمان بورس به سهامداران و فعالان بازار سرمایه ابلاغ شد، مطابق به مفاد ابلاغی در این دستور العمل قیمت خرید هر سهم متفاوت است که در جدول زیر به تفکیک ارائه شده است.
رحمت الله عباسپور، کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر در این خصوص گفت: حال سوالی که در اینجا ذهن سهامداران را به خود مشغول کرده این است که آیا آنها مجبور به فروش سهام خود هستند یا خیر؟ باید گفت با توجه به اطلاعیه‌های منتشره هیچ سهامداری اعم از حقیقی یا حقوقی غیروابسته مجبور به فروش سهام تحت تملک خود نیست و می‌تواند تا زمان تعیین تکلیف نهایی و تصمیم دادگستری و تعیین ارزش ذاتی کشف شده هر سهم از سوی کارشناس دادگستری صبر کرده و سپس اقدام به فروش کند. سهامدارانی که نسبت به شرایط اعلامی معترض هستند می‌توانند نزد قوه قضاییه شکایت خود را تنظیم کنند.
این کارشناس سرمایه‌گذاری در پاسخ به این سوال مبنی بر این که، حال با توجه به شرایط اعلامی تصمیم درست چیست، بیان داشت: جای تردید نیست که خیلی از سهامداران در صورت فروش سهام خود در قیمت‌های تعیین شده اعلامی ضرر خواهند کرد اما سهامداران باید این نکته را در نظر بگیرند که فرآیند ادغام بانک‌های نیروهای مسلح نیاز به زمان زیادی دارد و اگر سهامداری قصد نگهداری سهام خود را داشته باشد باید این مورد را در نظر بگیرد که مدت زمان نامعلومی سرمایه اش بلوکه خواهد شد و در دسترس قرار ندارد لذا ممکن است سهامدارانی که تصمیم به نگهداری سهام خود دارند فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهتری را از دست دهند. عباسپور با بیان این که بانک‌های نیروهای مسلح نیز عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند و زیان‌های قبال توجهی شناسایی کرده‌اند، افزود: نمی‌توان انتظار داشت که قیمت کشف شده تفاوت چندانی با قیمت‌های تعیین شده داشته باشد و هزینه فرصت را نیز جبران کند. وی گفت: بنابراین باتوجه به اینکه شاخص کل روند صعودی در پیش گرفته، توصیه می‌شود سهامداران این بانک‌ها سهام خود را در قیمت‌های تعیین شده به فروش برسانند و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطلوب‌تر در بازار سرمایه استفاده کنند.

 

  • ستایش سعیدی-خبرنگار
  • شماره ۳۰۴ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۰
کد خبر 405993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =