۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
روند بلند مدت  قیمت طلا صعودی است

در هفته‌ای که گذشت، اگرچه روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتي هيجاني همراه بود، ولی به طور کلي روندی صعودی داشت. لازم به ذكر است قيمت طلا در هفته گذشته از میانگين ۱۲۷۱.۴۸۰ دلار به ازای هر اونس در تاريخ ۲۳ ماه آوریل سال ۲۰۱۹ ميلادي، به ميانگين قيمت ۱۲۸۲.۸۵۰ دلار به ازای هر اونس در تاريخ ۲۶ ماه آوریل سال ميلادي جاری، رسيد.

در هفته‌ای که گذشت، اگرچه روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتي هيجاني همراه بود، ولی به طور کلي روندی صعودی داشت. لازم به ذكر است قيمت طلا در هفته گذشته از میانگين 1271.480 دلار به ازای هر اونس در تاريخ 23 ماه آوریل سال 2019 ميلادي، به ميانگين قيمت 1282.850 دلار به ازای هر اونس در تاريخ 26 ماه آوریل سال ميلادي جاری، رسيد.
در هفته اخير در بازارهاي جهاني، بهای فلز گران قیمت طلا تحت تاثير اتفاقات مهمی به شرح ذیل قرار گرفت. در هفته معاملاتی گذشته به گزارش سايت Kitco، براساس جدیدترین گزارش آمار اقتصادی آمریکا، میزان مصرف اشخاص در سه ماهه اول سال 2019 میلادی رشدی 1.2 درصدی داشت که کمترین میزان رشد در سالیان اخیر بود. این در حالی است که شاخص دلار آمریکا با 0.22 درصد افت همراه شد و به 97.92 واحد رسید. همین مسئله در هفته گذشته موجب شد تا به دنبال عدم اطمینان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی از وضعیت اقتصادی آمریکا، و افزایش تمایل این معامله‌گران جهانی به خرید فلزات گرانقیمت مانند طلا در بازارهای جهانی، قیمت این فلزات با کاهش قیمت همراه شود. البته در همین حال در هفته قبل به گزارش خبرگزاری Reuters، به گزارش انجمن جهانی طلا، در سال 2018 میلادی، بانک‌های مرکزی کشورهای جهان 651.5 تن طلا از بازارهای جهانی خریداری کردند که نسبت به سال 2017 میلادی به میزان 74 درصد افزایش داشته است. به گزارش صندوق بین المللی پول از ابتدای سال جاری نیز 8.2 تن طلا توسط بانک مرکزی هند از بازار جمع شده است. به گزارش بانک مرکزی چین، این کشور به عنوان ششمین کشور دارنده ذخایر طلا در جهان، در ماه مارس 360 هزار اونس طلا خریداری کرده و حجم ذخایر خود را به 1900 تن رسانده است. بسیاری از کشورهای جهان در تلاش برای تنوع بخشی به ذخایر خارجی خود، در حال خرید هر چه بیشتر طلا هستند. کشور روسیه نیز در ماه مارس 18.7 تن طلا خریداری کرده و ذخایر خود را به 2170 تن رسانده است. بسیاری از کشورهای جهان در تلاش برای تنوع بخشی به ذخایر خارجی خود، تقاضای خرید طلا را افزایش داده اند. همین مسئله موجب افزایش قیمت طلا در هفته قبل در بازارهای جهانی شد.
علاوه بر این در هفته گذشته به گزارش سايت Kitco،  طلاي فيوچر تحويل ماه ژوئن سال 2019 میلادی با 0.8 درصد رشد نسبت به هفته قبل، به رقم 127۶.۱0 دلار به ازای هر اونس در روز جمعه، در بازار بورس فلزات نيويورک رسید. در همین حال در هفته اخير، به گزارش گروه تحقیقات سايت Kitco، از بین نظر سنجی انجام شده در بین تحلیلگران حرفه‌ای 1۸ نفر، در نظرسنجی‌ها شرکت کردند، که از بین این افراد ۸ نفر پیش‌بینی رشد قیمت برای طلا، 6 نفر پیش‌بینی کاهش قیمت و ۴ نفر نظری بی تفاوت، نسبت به روند قیمت طلا در هفته آتی داشته‌اند.
این اتفاقات در حالی است که با احتمال زيادي مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار بر قيمت طلا در هفته‌هاي آتي، داده‌هاي آماري منتشره از اقتصاد كشورها، تغییرات نرخ بهره بانکي آمریکا توسط بانک فدرال رزرو این کشور، سياست بانک مرکزي اروپا در افزايش يا ثبات نرخ بهره بانکي این منطقه، مسئله برگزیت در انگلیس، همچنين برنامه‌هاي تسهيل مالي بانك‌هاي مركزي سایر کشورها، داده‌هاي اقتصادي کشور چين، همزمانی فستيوال‌هاي دو كشور چين و هند، بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان، وضعیت جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین، تنش‌های سیاسی آمریکا و ایران، بروز بلاياي طبيعي و همچنین تغیبر بهاي نفت در بازارهاي جهاني خواهد بود.


تحليل تکنيکال طلا
با توجه به شواهد و اندیکاتورهای موجود در تحليل تکنيکال، به نظر مي‌رسد که روند بلند مدت طلا صعودی است، هرچند كه ممكن است طلا در اين بين اصلاح قيمت نيز داشته باشد. در هفته گذشته طلا روندی صعودی داشت و برای هفته معاملاتی آتی، اين پيش‌بيني براي قیمت طلا وجود دارد که با احتمال زیادی، روندی صعودی داشته باشد. در اين صورت اگر طلا روندی افزایشی داشته باشد، قيمت آن با عبور از نزديکترين مقاومت مهم و تاریخی خود که 1300 دلار به ازای هر اونس مي باشد، با احتمال زيادي تا سطح مقاومتی 1330 دلار به ازای هر اونس، نيز افزایش خواهد داشت و در غير اين‌صورت چنانچه طلا بخواهد تمایل به نزول داشته باشد، در صورت عبور کردن از نزديكترين ساپورت مهم خود كه 1275 دلار به ازای هر اونس است، احتمال اينکه تا خط حمایتی تاریخی و مهم 1250دلار به ازای هر اونس نیز کاهش يابد، وجود دارد. در همین حال با توجه به اتفاقات اخير و چنانچه اتفاق غير منتظره‌اي رخ ندهد، به نظر می‌رسد که طلا در این هفته روندي صعودی داشته باشد، هرچند که ممکن است در این بين با نوساناتی نیز همراه شود. اين در حالي است که گواه‌هاي موجود در تحليل تکنيکال نيز از اين مسئله حمايت مي‌کند.

 

 

  • منبع:کارگزاری سی ولکس
  • شماره ۳۰۴ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه۶
کد خبر 405989

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =