کاهش وابستگی به دلار راهکار مقابله با تحریم

تحریم‌های آمریکا علیه دیگر کشورها باعث کاهش سلطه و جذابیت دلار در بازارهای جهانی شده است و راهکار مقابله با تحریم هم کاهش وابستگی به دلار است.

به گزارش صدای بورس به نقل از راشاتودی، براساس آمارهای شرکت فین‌اکسپرتیزا، روسیه کاهش استفاده از دلار را با استفاده از شرکای تجاری خارجی و نیز توسعه معاملات تجاری با روبل و یورو رقم زده است.

 

براساس تحقیقات شرکت مشاوره‌ای مستقر در مسکو سهم استفاده از دلار در مبادلات تجاری خارجی روسیه در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ به میزان ۱۲.۶ درصد کاهش یافته است.

در همین دوره زمانی مبادلات تجاری خارجی که مسکو با یورو انجام داده ۲۶.۶ درصد و مبادلات تجاری انجام شده با روبل ۱۴ درصد افزایش داشته است.

جریمه‌های اقتصادی علیه روسیه توسط مقامات آمریکا در سال ۲۰۱۴ اعلام شده و توسط اتحادیه اروپا هم حمایت شد. تحریم‌هایی علیه روسیه در ارتباط با بحران شرق اوکراین و منطقه کریمه اعمال شد و پس از آن نیز اقداماتی مشابه به بهانه‌های مختلف ادامه یافت.

در واکنش به این مسائل مقامات روسیه اقدامات تلافی‌جویانه گسترده‌ای انجام دادند که از جمله آنها کاهش وابستگی این کشور به دلار و تنوع‌بخشی به شرکای تجاری خود بود.

طی ۵ سال گذشته سهم دلار در مبادلات تجاری روسیه ۵۶.۱درصد معادل ۳۸۸ میلیارد دلار کاهش داشت. همچنین سهم مبادلاتی که با یورو انجام شد نیز طی این مدت ۲۱.۹ درصد معادل ۱۵۱ میلیارد دلار افزایش یافت و مبادلات انجام یافته با روبل ۲۰درصد معادل ۱۳۶ میلیارد دلار رشد کرد.

رئیس شرکت فین اکسپرتیزا گفت: تمایل به حذف دلار از تجارت خارجی برای روسیه یک امر بدیهی است. این مسیر مشخصی برای پایداری اقتصاد و مقابله در برابر تحریم‌ها است.

النا ترابنیکووا گفت: این یک واقعیتی برای صادرکنندگان است که کالای خودشان را به ارز ملی بفروشند.

این مسئول همچنین اعلام کرد: اقدامات اخیر برای دلار زدایی سهم استفاده از روبل و یوآن را در مبادلات دوجانبه چین و روسیه افزایش داده است به طوری که سهم روبل در مبادلات دو کشور ۵ برابر و سهم یوآن ۹ برابر شده است.

کد خبر 405891

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =