سرانجام «آکنتور» همچنان نامعلوم

شرکت کنتورسازی ایران چند سالی است که مورد توجه رسانه‌ها و فعالان بازار سرمایه قرار گرفته تا بدانند سرنوشت این شرکت و سهامداران آن چه شده است. شرکتی که از پاییز سال ۹۴ با زمزمه انعقاد قراردادی مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفت و در مدت کوتاهی قیمت سهام آن با رشد ۱۱۰ درصدی مواجه و نماد آن متوقف شد.

شرکت کنتورسازی ایران چند سالی است که مورد توجه رسانه‌ها و فعالان بازار سرمایه قرار گرفته تا بدانند سرنوشت این شرکت و سهامداران آن چه شده است. شرکتی که از پاییز سال 94 با زمزمه انعقاد قراردادی مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفت و در مدت کوتاهی قیمت سهام آن با رشد 110 درصدی مواجه و نماد آن متوقف شد. همچنین خبر نهایی شدن قرارداد کنتورسازی با شرکت مذکور نیز از طرف مسئولان کنتورسازی در کدال منتشر شد. علی رغم شایعات زیاد مبنی بر لغو قرارداد و غیرقانونی بودن آن، با تایید اتاق اصناف و حسابرس بازگشایی نماد آکنتور صورت گرفت. البته انتظار برای تکرار و رشد این سود تا ۲۵۰۰ تومان به ازای هر سهم در سال‌های بعد، باردیگر باعث توجه فعالان بازار به سهام این شرکت شد و بسیاری از آنها به سرمایه‌گذاری بر روی سهام این شرکت اقدام کردند.


 توقف نماد و تداوم تعطیلی
بر این اساس،توجه فعالان بازار به نماد آکنتور در بازار، قیمت این سهم را به حدود 8 هزار تومان رساند. اما پس از این، شایعات لغو این قرارداد قوت گرفت و نقطه فشار فروش بر روی سهام این شرکت شروع شد و تا 4500تومان این کاهش ادامه داشت و درنهایت سازمان بورس در شهریور 95 نماد این سهم را متوقف کرد تا بررسی بیشتر بر روی آن صورت گیرد و تا امروز این نماد همچنان متوقف و شرکت کنتورسازی ایران نیز تعطیل شده است.

شکایت ناظر و بازداشت مدیرعامل
مسئولان سازمان بورس در اظهارات مختلف گفته بودند که سازمان بورس یا نهادهای ناظر کنترل قیمتی بر روی سهام‌های بازار سرمایه را ندارند، زمانی‌که که بازار دچار تشویش و اضطراب شده با متوقف کردن نمادها فرصت تحلیل به افراد می‌دهد. در خصوص مسئله‌ای مثل کنتورسازی (آکنتور) نهاد ناظر در اینجا برخورد قضایی می‌کند و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز پس محرز شدن اطلاعات خلاف واقع در شرکت کنتورسازی ایران رسما به دادگاه شکایت کرده و پرونده‌ای در این زمینه در دستگاه قضایی تشکیل شد و مدیرعامل این شرکت با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیارد تومانی بازداشت شد.

آخرین اطلاعیه به سهامداران
آخرین اطلاعیه مربوط به شرکت کنتورسازی ایران در تاریخ 11 اسفند سال 97 منتشر و از سهامداران حقيقي خواسته شده براي فروش سهام خود به يکي از شعب شرکت‌هاي کارگزاري عضو شرکت بورس اوراق بهادار تهران مراجعه و نسبت به ارائه دستور فروش و تکميل تعهدنامه واگذاري سهام اقدام کنند. همچنین  برای سهامداران این شرکت حداكثر 000ر5 سهم به قيمت خريد هر سهم مبلغ 075ر21 ريال مد نظر قرار گرفت، در صورتيكه منابع تامين شده از سوي خريداران كافي نباشد خريد از كمترين سفارش فروش شروع و بر اساس ميزان عرضه، حداكثر سهم قابل خريد از افراد متناسب با ميزان منابع تامين شده از سوي خريداران مشخص خواهد شد.


بلاتکلیفی 8هزار مال باخته
با توجه به همه این موارد، در خصوص کاهش چالش «آکنتور» با نظر مقام ناظر برخی بانک‌ها حمایت‌هایی را در راستای مسئولیت اجتماعی خود انجام دادند. اما با این حال مشکلات این شرکت و سهامداران به طور کامل برطرف نشده است. شرکت کنتورسازی ایران، حدود ۱۱ هزار سهامدار حقیقی دارد که از میان آنها سه هزار نفر سهامی را که با هزارو ۵۰۰ تومان خریده بودند، به قیمت دو هزارو ۱۷۰ تومان به سازمان بورس فروخته‌اند و حدود هشت هزار سهامدار اکنون مال‌باخته‌اند و تکلیف سهام‌شان بلاتکلیف است.
 همچنین بر اساس گزارش‌های قبلی هفته نامه بورس و پیگیری‌ خبرنگار ما از مسئولان مربوطه در سازمان بورس برای شفاف سازی وضعیت سهامداران آکنتور، هنور پاسخ دقیقی درخصوص آخرین اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف سهامداران شرکت کنتورسازی حاصل نشده است. باشد که با توجه به تاکید همواره مسئولان سازمان بورس در حمایت از حقوق سهامداران، برای تعیین تکلیف و احقاق حقوق سهامداران کنتور سازی ایران، تدبیری عملیاتی اندیشیده شود.

 

  • علی اصغر حیدری-خبرنگار
  • شماره ۳۰۳ هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه۳
کد خبر 405819

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =