نگاه خوش‌بینانه به آینده سهام

شاخص کل با رشد بیش از ۹۱۹ واحدی نسبت به ابتدای هفته همراه شد و در پایان روز چهارشنبه شاخص کل در عدد ۲۰۳۷۷۷ ایستاد. ارزش معاملات ۱۲۳۵ میلیارد تومان رسید. اما در بازار فرابورس، آیفکس ۱۳ واحد رشد داشت و به ۲۴۹۳ رسید. ارزش معاملات نیز به ۴۳۰ میلیارد تومان رسید‌.

شاخص کل  با رشد بیش از 919 واحدی نسبت به ابتدای هفته همراه شد و در پایان روز چهارشنبه شاخص کل در عدد  203777 ایستاد.  ارزش معاملات 1235 میلیارد  تومان رسید. اما در بازار فرابورس، آیفکس 13 واحد رشد داشت  و  به  2493 رسید. ارزش معاملات نیز به  430 میلیارد تومان رسید‌.


موج عرضه
بورس تهران، اولین روز اردیبهشت ماه سال جاری خود را با غافلگیری جدیدی آغاز به کار کرد. در پی انتشار خبری مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های خریداران نفت، بازار سرمایه معاملات را با حجم تقاضای بالا همراه کرد. حجم معاملات بالا در ابتدای بازار باعث رشد شاخص بازار تا 2400 واحد نیز شد اما دیری نگذشت که عرضه‌ها در نمادهای شاخص ساز نمایان شد و موجب عقب گرد رشد شاخص کل شد. از طرفی در برخی از نمادها در مقابل عرضه‌های صورت گرفته تقاضا برای خرید نیز قابل توجه بود. به نوعی می‌توان گفت، رقابت تنگاتنگ میان عرضه کنندگان و تقاضا تا پایان بازار را شاهد بودیم، همانند خودرو و... همچنین بازار ارز در حالی این روزها در رکود معاملاتی به سر می‌برد که به نظر می‌رسد انتظار فعالان بازار برای تغییر تحریم‌ها و تغییر میزان فروش نفت ایران از یک سو و تاثیر آغاز به کار بازار متشکل ارزی بر قیمت‌ها از سوی دیگر، عوامل تشکیل دهنده این وضعیت به شمار می‌روند.


خریخت، ستاره خوش اقبال
اما در آخرین روز معاملاتی، شاهد آغازی پر قدرت و افزایشی از نمادهای گروه خودرو و بانکی بودیم. گروه خودرو ساز با افزایش قیمت دردقایق ابتدایی توانست مورد توجه فعالان در تمام گپ‌ها قرار بگیرد اما دیری نگذشت که عقب نشینی خریداران موجب افت نسبی تقاضا در اغلب نمادها در این گروه شد. از خریخت، نماد قطعه ساز این گروه باید در این روزها، به‌عنوان ستاره خوش اقبال نام برد. این نماد روزهای طلایی خوبی را برای سهامدارانش به ارمغان آورده است. خزامیا با هجوم خریداران در نیمه دوم بازار مواجه شد و توانست تمام توجهات سهامداران را با خود همراه کند.


بی‌سروصدا اما پر برکت
وبصادر، بازگشت بی سر و صدا اما پر برکتی را از خود بجا گذاشت. وبصادر تا دقایق آخر توانست در سقف قیمت روزانه خود را حفظ کند. آخرین روز معاملاتی گروه بانکی با تقاضای خوبی دنبال شد. نوع معاملات نوید بخش رونق معاملات در روزهای آتی بود. وتجارت بارها تا آستانه سقف قیمت مجاز پیش رفت اما در نهایت با رشد بیش از چهار درصدی به معاملات خود پایان داد. وبملت همچنان بالاتر از سطح 300 تومان داد وستد میشد. آخرین روز معاملات به کام به گروه بانکی شد. پس از چند روز رشد بهای نفت برنت و اقبال به گروه‌های پالایشی و پتروشیمی، چهارشنبه گذشته قدری از این جو فاصله گرفتیم و دادو ستد کم حجمی روی نمادهای این گروه‌ها را مشاهده کردیم. از جمله نمادهایی که از گروه فلزی و معدنی کماکان مورد توجه بودند ، می‌توان به فباهنر، فروس و کدما، فلوله اشاره کرد. سایرنمادها غالباً با نوسانات منفی دنبال می‌شدند. در گروه معدنی‌ها، کگهر پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه و تقسيم سود نقدي، با رشد بیش از 5 درصدی بازگشایی شد. ساختمانی و سیمانی‌ها اکثرا معاملات مثبت را تجربه می‌کردند . ستران در همان ابتدای معاملات با توجه به تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت متوقف شد. کرمان با رشد بیش از 16 درصدی به گردونه معاملات بازگشت(این نماد برای جبران انتظارات سهامدارانش در این روزها بسیار خوب عمل کرده است). در میان شرکت‌های لبنیاتی و غذایی، امروز غپاک و تبرک خوش درخشیدند و با رشد قیمتی به صف خرید رسیدند. غالب شرکت‌های این گروه با افزایش نرخ خوبی در این روزها همراه هستند. در گروه کاشی و سرامیک اکثر نمادها با معاملات مثبت و با صفوف خرید همراه بودند، نماد کترام، کلوند، کساوه وکپارس در این روزها از اقبال خوبی بهره مند شدند. در گروه کوچک زغال سنگی شاهد اقبال دسته جمعی سهامداران از نمادهای این گروه بودیم.


چشم اندازی از امید
آنچه مورد اتفاق تمامی تحلیلگران و فعالان بازار است افت درآمدهای ارزی کشور طی بازه تحریمی پیش‌رو است. آنچه سبب می‌شود تا چشم‌انداز پیش روی بورس در نگاه افراد متفاوت جلوه کند دامنه اثرگذاری کاهش درآمدهای ارزی کشور، سیاست‌گذاری‌های آتی دولت و نحوه مدیریت فضای اقتصادی  سیاسی پیش‌رو است. نگاه خوش‌بینانه به آینده سهام با توجه به پتانسیل‌های موجود (محرک رشد سهام در ماه‌های اخیر) همچنان باید در انتظار رشد قیمتی سهام بود.

 

  • الناز جمالی-کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۳۰۳ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۲
کد خبر 405814

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =