جلوگیری از تحمیل ریسک‌های سیستماتیک

اصلی‌ترین نقش بازارسرمایه در اقتصاد کشور، تأمین مالی شرکت‌های ثبت شده است. این شرکت‌ها برای تأمین مالی، به انتشار اوراق بدهی و یا عرضه بخشی از سهام خود در بازار اولیه می‌پردازند تا از این طریق بتوانند پروژه‌های‌ نیمه تمام و یا طرح‌های جدید با توجیه اقتصادی خود را اجرا کنند.

اصلی‌ترین نقش بازارسرمایه در اقتصاد کشور، تأمین مالی شرکت‌های ثبت شده است. این شرکت‌ها برای تأمین مالی، به انتشار اوراق بدهی و یا عرضه بخشی از سهام خود در بازار اولیه می‌پردازند تا از این طریق بتوانند پروژه‌های‌ نیمه تمام و یا طرح‌های جدید با توجیه اقتصادی خود را اجرا کنند. طبعا چنین اهرمی از مرحله ایجاد گردش مالی تا به کار گیری نیروی کار و در نهایت بهره برداری از پروژه، منجر به افزایش سطح اشتغال پایدار و افزایش سرانه درآمد اشخاص و شرکت‌ها می‌شود.
البته از همین طریق همگام با افزایش تولید و عرضه کالا، تقاضای منطبق و منطقی نیز شکل خواهد گرفت یا حداقل می‌توان گفت که در شرایط سخت تحریم که کلاف اقتصاد از همیشه پیچیده تر است، از احتمال وقوع و یا میزان فشار رکود تورمی خواهد کاست. علاوه بر موارد مذکور، در شرایطی که تورم انتظاری بالاتری پیش‌بینی می‌شود، بهترین و سازنده‌ترین محمل مدیریت وجوه سرگردان می‌تواند بازار سرمایه باشد.
این در حالیست که با مغفول ماندن این مسئله، جریان سرمایه به سمت بازارهای غیر مولدی مانند ارز و سکه، میرود که سود اقتصادی آن میان مدت صفر و یا حتی منفی است. همچنین روند مذکور با دامن زدن به رکود تورمی، دومینوی تخریب اقتصاد،اشتغال و بهره وری را به وجود می‌آورد.
البته برای برون رفت از شرایط مذکور، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در کنار به خدمت گیری ساز و کارهای تسهیل کننده، با فراهم آوردن شفافیت اطلاعاتی، و کسب سود سرمایه‌گذاری از کانال هدفمند میسر خواهد کرد. ناگفته نماند که تحقق این موارد، در صورتی اثربخش و کارا خواهد بود که دولت با تسهیل فرآیند کسب و کار، اعمال سیاست‌های حمایتی و تشویقی از قبیل کاهش مالیات، و جلوگیری از تحمیل ریسک‌های سیستماتیک داخلی جهت پیش‌بینی‌پذیری و قابلیت ارزش‌گذاری، از این بازارسرمایه حمایت به عمل آورد.

 

  • سیمین  شایقیان- کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۳۰۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۴
کد خبر 405682

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =