بانک و بورس در خدمت تولید باشد/برنامه وزارت اقتصاد برای رونق تولید نهایی می‌شود

دژپسند گفت: امسال باید همه مجموعه‌ها از جمله بانکها، بورس و بیمه با کار جهادی در خدمت رونق تولید قرار گیرند.

به گزارش صدای بورس به نقل باشگاه خبرنگاران جوان،​ فرهاد دژپسند امروز در گردهمایی معاونان و مدیران وزارت اقتصاد برای تبیین برنامه‌ها و ماموریت‌های سال ۹۸ افزود:​ باید با دور اندیشی و تدبیر تلاش کنیم که سختی‌ها به حداقل کاهش یابد.

وی گفت:​ بانک‌ها باید برنامه عملیاتی قوی برای ایفای نقش به منظور رونق تولید داشته باشند و با حرکت جهشی ایفای نقش کنند.

دژ پسند افزود:​ بانک‌ها باید راه‌های تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی را شناسایی و با وصول مطالبات معوق در خصوص اعطای تسهیلات اقدام کنند.

وی گفت:​ بانک‌ها باید کمک کنند تا طرح‌هایی که پیشرفت بالای ۷۵ درصد دارند در سال ۹۸ به بهره‌برداری برسند.

درباره بازار سرمایه گفت: باید سهم بورس در تامین مالی اقتصاد از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد برسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد:​ بازار سرمایه باید با یک برنامه عملیاتی و جامع، ​ جای نظام بانکی را در تامین مالی بگیرد و افزایش حجم نقدینگی فرصت خوبی است تا با طرح‌های جدید به توان این سرمایه‌ها را در جهت رونق تولید هدایت کرد.

وی افزود:​ در حوزه بیمه نیز باید با تعریف بیمه‌های جدید کاری کنیم که فعالان اقتصادی نگران تحریم و خطر‌های برون زا نباشند.

وزیر اقتصاد استفاده از دارایی‌های راکد دولت را راه دیگر مقابله با تهدیدات برشمرد و گفت: در سال ۹۸ حداقل باید از ۱۵ درصد دارایی‌های راکد شناسایی شده در اقتصاد کشور استفاده کنیم.

وی به ضرورت جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و انتقال دانش فنی اشاره کرد و افزود: مناطق آزاد نیز باید با کارکرد اصلی خود و جهت رفع محدودیت‌ها قدم بردارند.

دژپسند بهبود فضای کسب و کار را ضروری دانست و گفت:​ گمرکات باید به طور جدی مانع رسوب کالا در گمرک شوند و اجازه داده نشود تا عده‌ای برای افزایش قیمت و کسب سود بیشتر کالا‌های خود به ویژه مواد اولیه مورد نیاز تولید را ترخیص نکنند.

وی همچنین تأکید کرد:​ ما نیازمند جهاد مدیریت هزینه در همه دستگاه‌های تولیدی هستیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ممکن است امسال درآمد‌های نفتی کاهش یابد گفت: این منابع باید با درآمد‌های مثل مالیات جایگزین شود با این حال در این مسیر نباید به تولید آسیبی برسد.

دژپسند افزود: میزان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده برای سال گذشته ۱۱۲ هزار میلیارد تومان بود که ۱۰۹ هزار میلیارد تومان آن محقق شد که میزان قابل قبولی است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی از نهایی شدن برنامه عملیاتی این وزارتخانه و دستگاه‌های وابسته برای تحقق شعار رونق تولید تا دو روز آینده خبر داد.

دژپسند گفت: پیش نویس این برنامه تهیه شده و طی دو روز آینده در جلساتی که با حضور مدیران و کارشناسان وزارتخانه برگزار می‌شود نهایی خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق سیستم بانکی بیمه‌ها و بازار سرمایه برای رونق تولید اقدام خواهند کرد.

دژپسند اضافه کرد: بیمه‌ها باید به گونه‌ای اقدام کنند که بنگاه‌های اقتصادی نگران بحران‌ها و عوامل خارجی نباشند.

وی گفت:​ در خصوص سرمایه گذاری خارجی باید به فکر جذب سرمایه‌های کوچک هم باشیم و با رونق فضای کسب و کار سرمایه گذاران را به تولید ترغیب کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه دولت دارایی‌های زیادی دارد اظهار داشت:​ دارایی‌های راکد باید شناسایی و مولد سازی شود.

دژپسند به دیدار ابتدایی سال با رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت:​ رئیس‌جمهور در این دیدار دغدغه رسوب کالا در گمرکات را مطرح کرد و معتقد است افزایش درآمد‌های مالیاتی نباید موجب آسیب به تولید شود.

وی افزود: همچنین بهبود فضای کسب و کار و تدوین برنامه عملیاتی به این منظور از دیگر تاکیدات رئیس جمهور در این دیدار بود.

کد خبر 405294

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =