ترکیه خواستار افزایش خرید گاز از ایران شد

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه صادرات گاز ایران به ترکیه، عراق، ارمنستان و جمهوری آذربایجان طبق مفاد قرارداد در حال انجام است، گفت: به تازگی تقاضاهایی برای افزایش صادرات گاز از سوی ترکیه مطرح شده که مذاکرات آن در جریان است.

به گزارش صدای بورس به نقل از ایرنا، صنعت گاز از بخش های پیشروی اقتصاد کشور در سال 97 بود؛ در حالی که بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی به دلیل کمبود منابع مالی دچار رکورد و تاخیر در اجرای پروژه ها بودند، صنعت گاز روزهایی پر رونق را پشت سر گذاشت.
در سال 97 به بیش از 2 هزار و 700 روستا گازرسانی شد و ساکنان 27 شهر جدید نیز از نعمت گاز برخوردار شدند.
صادرات گاز به کشورهای همسایه نیز روندی افزایشی یافت و مذاکرات برای افزایش صادرات گاز جریان داشت.
«حسن منتظر تربتی» معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به تشریح عملکرد صنعت گاز و آخرین وضعیت صادرات گاز پرداخت.

گازرسانی به مناطق روستایی و شهری کشور در چه وضعیتی است؟

از مجموع یک هزار و 271 شهر کشور تاکنون به یک هزار و 142 شهر گازرسانی شده است. همچنین از 45 هزار و 106 روستای قابل گازرسانی در کل کشور به 28 هزار و 547 روستا گازرسانی شده است؛ همچنین گازرسانی به چهار هزار و 43 روستای دیگر نیز در دست اجراست.شمار مشترکان مصرف کننده گاز در مناطق شهری اکنون به حدود 23 میلیون و میزان مشترکان روستایی به حدود چهار میلیون مصرف کننده رسیده است.

در دولت های یازدهم و دوازدهم به چه تعداد شهر و روستا گازرسانی شد؟

از ابتدای دولت یازدهم تا پایان بهمن امسال به 14 هزار و 128 روستا و 167 شهر جدید گازرسانی شد و آنها تحت پوشش گازرسانی قرار گرفتند. از ابتدای سال 97 تا پایان بهمن ماه 27 شهر و 2 هزار و 754 روستا گازدار شدند که شامل 311 هزار و 618 واحد روستایی و 531 هزار و 758 واحدی شهری می شود.
برای سال 98 نیز گازرسانی به شهرها و روستاهای بیشتری در دستور کار قرار دارد بر این اساس به 39 شهر و سه هزار و 476 روستا که شامل یک میلیون و 6 هزار خانوار می شوند گازرسانی خواهد شد.

از مهم ترین مناطقی که گازرسانی به آن با حاشیه هایی مواجه بوده، استان سیستان و بلوچستان است، برای تسریع به گازرسانی به این استان چه اقداماتی انجام شده است؟

تا کنون شهرهای ایرانشهر و بخشی از شهرهای زاهدان و زابل و چهار روستای این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند و عملیات گازرسانی به 3 شهر بمپور، محمدان و خاش و 19 روستا در دست اقدام است.
تاکنون 30 هزار و 378 واحد شهری و 586 واحد روستایی این استان تحت پوشش گاز قرار گرفته و پیش بینی می شود تا سال 1401 همه شهرها و روستاهای این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند.

صادرات گاز به ترکیه به عنوان قدیمی ترین مشتری گاز ایران در چه وضعیتی است؟

قرارداد صادرات گاز به کشور ترکیه به میزان سالیانه 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از سال 2001 به مدت 25 سال منعقد شده است.
مجموع صادرات گاز ایران به ترکیه در سال گذشته در چارچوب مفاد قرارداد محقق شده است. به تازگی تقاضاهایی در راستای افزایش صادرات گاز ترکیه از سوی آن کشور مطرح شده که مذاکرات آن در جریان است.

چه میزان گاز به عراق صادر می شود؟

شرکت ملی گاز ایران در حال حاضر دو قرارداد 6 ساله صادرات گاز به مقصد شهرهای بغداد و بصره با کشور عراق به منظور استفاده در نیروگاه های آن کشور امضا کرده است. نقطه تحویلی گاز به نیروگاه های شهر بغداد در نفت شهر واقع است و نقطه تحویلی گاز به بصره در مرز شلمچه واقع شده است.
با توجه به اینکه در نفت شهر از شروع قرارداد حدود دو سال می گذرد، قرارداد وارد مرحله سقف قراردادی خود شده که بین 25 تا 35 میلیون متر مکعب در روز متناسب با فصل است.قرارداد بصره در سال گذشته آغاز شده و مطابق قرارداد در حال انجام است.

صادرات گاز به ارمنستان از چه وضعیتی برخوردار است؟

صادرات به ارمنستان با میانگین روزانه حدود یک میلیون متر مکعب در حال حاضر برقرار است که با برق تهاتر می شود.

چه میزان از گاز با جمهوری آذربایجان به منطقه خودمختار نخجوان سواپ می شود؟

اکنون تجارت گاز با جمهوری آذربایجان در قالب سواپ گاز از آستارا به منطقه خودمختار نخجوان با ظرفیت حدود یک میلیون متر مکعب در روز برقرار است. امیدواریم است که تجارت با آذربایجان در قالب اشکال دیگر تجاری بین دو کشور توسعه یابد که به این منظور علاوه بر شرکت «سوکار» این کشور در حال مذاکره با شرکت های خصوصی فعال در بازار گاز آذربایجان هستیم.

طرح احداث خط لوله صادرات گاز به عمان به کجا رسید؟

پیگیری و اجرای این طرح در اختیار شرکت ملی نفت ایران است.

طرح صادرات گاز به پاکستان در چه مرحله است؟

در سال های قبل، این شرکت خط هفتم سراسری را تا ایرانشهر با هدف گازرسانی به استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و صادرات گاز به پاکستان احداث و بهره‌برداری کرده است. زیرساخت های خط لوله اختصاصی در بخش مرزی نیز قبلا احداث شده است که با توجه به عدم آغاز عملیات اجرایی خط لوله واردات گاز در بخش پاکستان، برقراری جریان صادراتی منوط به تکمیل بخش پاکستانی خط لوله خواهد بود.

شرکت ملی گاز چه مبلغی را برای هدفمندی یارانه ها پرداخت می کند؟

بر اساس تبصره 14 قانون بودجه سال 1397 شرکت ملی گاز ایران مکلف است از محل مبالغ دریافتی از فروش گاز مبلغ هشت هزار و 700 میلیارد تومان بابت هدفمندی یارانه ها پرداخت کند.
در سال های گذشته و همچنین در سال 97 مبنای تعیین مبالغ هدفمندی براساس برآورد فروش گاز در ابتدای سال بود که به طور معمول بیش از مقادیر واقعی قابل تحقق برآورد می شد و در طول سال سازمان هدفمندی بدون توجه به فروش واقعی، متقاضی دریافت مبلغ تعیین شده ابتدای سال می شود و همه مقادیر تحقق نیافته نیز به بودجه شرکت ملی گاز تحمیل می شود. البته بخشی از این اختلاف رقم در بودجه پیشنهادی سال 98 رفع شده، اما بخشی از آن همچنان باقی است.

کد خبر 405168

اخبار مرتبط

  • پرداختی دیگری برای یارانه بگیران

    پرداختی دیگری برای یارانه بگیران

    دولت امسال در کنار واریز یارانه نقدی باید به خانوارهای ساکن مناطق فاقد لوله کشی گاز طبیعی به طور میانگین یارانه‌ای معادل ۳۳ کیلو گاز مایع در هر ماه پرداخت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =