سهامداران بانک ها مزد صبوری را می‌گیرند؟

موضوع افزایش سرمایه بانک ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و خروج از زیان انباشته و از طرفی مباحثی مانند تک نرخی شدن ارز و سود ناشی از تسعیر دارایی ارزی بانک‌ها و همچنین فروش اموال مازاد و دارایی های سهام تحت تملک بانک ها در هفته‌های اخیر نمادهای گروه بانکی خصوصا بانک تجارت، ملت و صادرات را در کانون توجه فعالان و سهامداران بازار سرمایه قرار داده است، در این بین افزایش سرمایه ۴۵۸ درصدی بانک تجارت جذاب ترین افزایش سرمایه بود و سبب رشد حجم معاملات و نقدشوندگی این نماد شد.

موضوع افزایش سرمایه بانک ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و خروج از زیان انباشته و از طرفی مباحثی مانند تک نرخی شدن ارز و سود ناشی از تسعیر دارایی ارزی بانک‌ها و همچنین فروش اموال مازاد و دارایی های سهام تحت تملک بانک ها در هفته‌های اخیر نمادهای گروه بانکی خصوصا بانک تجارت، ملت و صادرات را در کانون توجه فعالان و سهامداران بازار سرمایه قرار داده است، در این بین افزایش سرمایه 458 درصدی بانک تجارت جذاب ترین افزایش سرمایه بود و سبب رشد حجم معاملات و نقدشوندگی این نماد شد.
گمانه زنی ها درباره قیمت بازگشایی سهام بانک تجارت پس از افزایش سرمایه در حاشیه بازار سهام نیز داغ است و بسیاری از فعالان معتقدند نقدشوندگی هفته‌های اخیر فرصت فروش برای دولت و بسیاری از سهامداران حقوقی بزرگ بود تا سهام زیانده بانک ها را در پرتفوی خود سبک کنند و سهامداری و شرکت در مجمع افزایش سرمایه این بانک بازدهی مناسبی برای سهامداران صبور نخواهد داشت. در مقابل بسیاری از افراد بازدهی سهامداری و شرکت در افزایش سرمایه را دارای بازدهی مناسب ارزیابی می-کنند. از طرفی به دلیل کم بازده بودن سهامداری در زمان مجمع شرکت ها در سال های اخیر بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان بازار علاقه ای به حبس نقدینگی خود در اینگونه شرکت ها ندارند و بنظر می رسد از این جهت فرهنگ سهامداری در قلب بازار سرمایه و در بین فعالان این بازار با چالش مواجه است. در گزارش زیر نظر دو کارشناس و تحلیلگر بازار سهام را درباره قیمت بازگشایی نماد بانک تجارت و بازدهی آن را جویا شدیم.

کف تاریخی ۵۰۰ ریالی «وتجارت» در بحرانی ترین شرایط
ولید هلالات کارشناس و تحلیلگر بنیادی بازار، مسائل روانی و موضوع قیمت سهم نسبت به ارزش اسمی 100 تومنی هر سهم را مهم‌ترین فاکتوهای موثر در قیمت بازگشایی نماد بانک تجارت می‌داند و می‌گوید: بانک‌ها در چند سال اخیر سودآور نبوده اند و برخی از ریسک ها و مشکلات ساختاری در بانک ها همچنان ادامه خواهد داشت. وی ضمن اشاره به قیمت تئوریک 310 ریالی سهام این بانک پس از بازگشایی، آن را مستعد رشد و نوسانات پس از بازگشایی می داند و می‌گوید: حتی سهم شرکت های زیان ده بازار که با توقف فعالیت نیز مواجه هستند اکنون در بازار قیمت بیش از 500 ریال دارند و از طرفی قیمت تاریخی نماد بانک تجارت در بحرانی‌ترین زمان آن در محدوده 500 ریال بوده است، بنابراین فارغ از قیمت بازگشایی تصور می کنم قیمت سهم این بانک به لحاظ روانی در بازار به سمت همان رقم 500 ریال متمایل شود.
وی در پاسخ به اینکه با توجه به ارزش بالای این نماد و تاثیرگذاری آن در شاخص کل ممکن است سازمان بورس برای کنترل شاخص بازار اجازه رشد زیاد قیمتی در زمان بازگشایی را ندهد؟ ضمن رد این موضوع معتقد است وزن این نماد در شاخص کل از برخی از نمادهای پتروشیمی و فلزی کمتر است و حتی در صورت رشد دو برابری قیمت نماد «وتجارت»، اثری مشابه شرکت های بزرگ فلزی و پتروشیمی را در شاخص دارد.این تحلیلگر بازار فروش بلوک های سهام فلزی باارزش تحت تملک این بانک و همچنین احتمال حذف ارز 4200 تومانی و تسعیر دارایی ارزی بانک‌ها با نرخ نیمایی را دو عامل بنیادی می داند که می‌تواند بانک تجارت را به سودآوری مناسبی برساند و می گوید: در صورت ادامه اتخاذ سیاست های مناسب از طرف بانک مرکزی بانک ها می توانند در سال 98 سودآور باشند و همین موضوع می‌تواند سبب رشد قیمت این نمادها به سمت ارزش اسمی آنها شود.

ورود «تجارت» در دسته سهام پنی
مهدی میرزایی کارشناس و تحلیلگر تکنیکال بازار، معتقد است؛ قیمت تئوریک هر سهم بانک  تجارت براساس قیمت پایانی قبل از بسته شدن، حدود 310 ریال است، با توجه به اینکه پایین‌ترین کف تاریخی سهم پس از تغییر رویه گزارش دهی بانک‌ها به استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS)، 528 ریال بوده است؛ بنابراین قیمت تئوریک «وتجارت» حتی از کف تاریخی نیز پایین‌تر است. این در حالی است که تغییر رویکرد گزارش دهی بانک به استاندارهای IFRS باعث اعلام زیان سنگین بانک و آن سقوط قیمتی شد، حال که وضعیت بنیادی این بانک  دگرگون‌شده و از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سرمایه بانک نزدیک به 4.5 برابر خواهد شد و می‌تواند در دوره مالی آتی از زیان خارج شود، دست‌کم قیمت سهم می‌تواند تا کف تاریخی رشد کند.وی می افزاید: در نمودار تعدیل نشده این سهم، بالاترین اوج تاریخی در محدوده قیمتی 4100 ریال بوده و براساس قیمت تعدیل‌شده، پیش‌بینی می‌شود این شکاف پر شود و سهم پس از افزایش سرمایه به سمت 750 ریال در میان‌مدت افزایش یابد. از منظر تکنیکال و بالاخص تئوری موجی الیوت به نظر می‌رسد «وتجارت» درون موج سوم صعودی بزرگی قرار دارد که انتظار می‌رود پس از بازگشایی نیز به مسیر افزایشی خود ادامه دهد.
این کارشناس بازارسهام معتقد است؛ تسعیر دارایی‌های ارزی، فروش سهام، فروش املاک و وصول مطالبات از دولت نیز سایر عوامل بنیادی هستند که باعث خواهد شد وضعیت تراز بانک با شیب ملایمی به سمت مثبت شدن حرکت کند. همه این عوامل به همراه کف تاریخی 528 ریالی و تبدیل‌شدن به ارزان‌ترین سهم بازار، می‌تواند باعث رشد قیمتی «وتجارت» پس از بازگشایی شود.میرزایی در این باره می گوید: هم‌اینک ارزان‌ترین سهام بازار، قیمت سهم سرمایه‌گذاری سایپا است که قیمت آن 753 ریال است، در مدت 14 سالی که در بازار سهام فعال هستم «لکمای» 270 ریالی و «خصدرای» 40 ریالی ارزان‌ترین سهام تاریخ بورس ایران بوده‌اند؛ اما پس از لمس این قیمت‌ها رشد چشمگیری را تجربه کردند.
 از منظر روانی نیز سهام ارزان‌قیمت با اقبال بیشتری از جانب معامله گران مواجه می‌شود. به‌طور مثال زمانی که یک سهم 500 ریالی به 1000 ریال می‌رسد، معادل 100درصد رشد کرده است؛ اما سهام 10 هزار ریالی اگر معادل همین میزان رشد کند و به 20 هزار ریال برسد، خیلی به چشم می‌آید. به همین دلیل رشد سهام ارزان‌قیمت همیشه آسان‌تر است. زمانی که قیمت یک سهم پایین‌تر از ارزش اسمی باشد به آن «سهام پنی» می‌گویند. «سهام پنی» اصطلاحی در بازارهای مالی برای نشان دادن قیمت یک سهم، به‌اندازه پول خُرد است. با توجه به قیمت تئوریک «وتجارت» این سهم باید در دسته «سهام پنی» طبقه‌بندی شود و با توجه به اینکه سومین بانک بزرگ کشور است، ازنظر استراتژیک تحت حمایت دولت است، دارایی‌های زیادی دارد و همین مسئله ریسک سرمایه‌گذاری در چنین سهامی را تا حد بسیار چشمگیری پایین آورده و می‌تواند باعث جذب سرمایه‌گذاران میان‌مدتی و کوتاه‌مدتی به این سهم شود.
این تحلیلگر بازار در پاسخ به احتمال کنترل قیمتی سهم در زمان بازگشایی گفت: بازگشایی با گپ چشمگیر می‌تواند باعث فشار فروش سنگین در این نماد شود، به همین دلیل احساس می‌کنم بازارگردان بانک سعی خواهد کرد حتی‌الامکان نماد در روز بازگشایی با کمترین هیجان رو به بالا همراه باشد و هرگونه رشد قیمتی به‌صورت مستمر و با شیب ملایم به همراه دست‌به‌دست شدن سهام در قیمت‌های مختلف باشد. ارزش بازار بانک تجارت اکنون 44.6 هزار میلیارد تومان است که در دسته شرکت‌های بزرگ/میانه قرار می‌گیرد و بازگشایی با گپ رو به بالا قطعاً روی شاخص کل تأثیر دارد؛ اما اثر آن کمتر از نمادهایی نظیر فولاد، فارس و تاپیکو است. اگر بازگشایی نماد در فضای مثبت بازار همراه باشد، هیجان روز بازگشایی می‌تواند باعث جهش رو به بالای خارج از انتظار شود. میرزایی در پایان می افزاید: به‌ نظر من سهم در محدوده 350 تا 380 ریال بازگشایی‌شده و سپس همراه با نوسان به سمت 500 تا 600 ریال تا مجمع و سپس تا 700 ریال تا پایان سال پیش برود، زیرا سهم پس از مجمع دارای معاملات روان تری است و حجم معاملات آن به طرز محسوسی بالا می‌رود و به دلیل قیمت بسیار نازل، بسیاری از معامله گران کوتاه‌مدتی و میان‌مدتی را به خود جذب خواهد کرد.

 

 

  • علی اصغر حیدری- خبرنگار
  • شماره ۲۹۶ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۱
کد خبر 405125

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =