قطار عرضه‌های اولیه در نیمه راه ماند

«تِنوین» پرونده عرضه‌های نیمه تمام بورس تهران را بست

عرضه‌های اولیه برای سهامدارانی که سرمایه زیادی در بورس ندارند، بسیار شیرین است. این عرضه‌ها از نظر درصدی، سودی قابل توجه به سهامداران می‌دهند اما از آنجا که سهمیه تخصیص یافته به هر سهامدار رقمی ناچیز است، سود سهامدار از نظر رقمی، بسیار ناچیز است .کاهش و یا قطع عرضه‌های اولیه، انتقادی است که همیشه وجود دارد. عده‌ای از اهالی بازار سرمایه معتقدند با هر عرضه اولیه، فشار فروش در سایر نمادها برای تأمین نقدینگی عرضه اولیه جدید، بیشتر می‌شود و این به منفی شدن بازار کمک می‌کند. اما در سال97 که روند بازار هم مثبت بود و شاخص کل، سقف تاریخی خود را شکست، شاهد فرصت سوزی از سوی شرکت بورس برای عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه بودیم.با شروع سال 97 مسئولان شرکت بورس اوراق بهادار تهران وعده عرضه 12 شرکت را در این سال دادند. این در حالی است که  براساس گزارشات منتشر شده پرونده 30 شرکت در ابتدای سال جاری در مراحل مختلف پذیرش و درج قرار داشت.  اما تا لحظه تنظیم این گزارش ،تنها 5 شرکت در بورس عرضه شدند. البته در همین زمان سهام «تنوین» که در بهمن ماه جلسه معارفه خود را برگزار نمود، چهارشنبه هفته گذشته آماده عرضه در بورس شد.  به نظر می‌رسد سهام این شرکت آخرین عرضه اولیه شرکت بورس تهران در سال 97 باشد.


از عرضه پتروشیمی نوری چه خبر؟
تا پیش از این اهالی بازار منتظر عرضه مهم پتروشیمی نوری در سال ۹۷بودند که با انتشار خبری بر همگان مسجل شد عرضه اولیه پتروشیمی بندر امام و بوعلی نیز به سال آینده موکول شده است. سرانجام  بعد از ۶ ماه مطالب ضد و نقیض در خصوص عرضه اولیه سهم نوری، مدیر عامل شرکت فارس، آب پاکی را بر روی دستان همه ریخت و گفت:  نوری در سال ۹۷ عرضه نخواهد شد و به سال ۹۸ انتقال یافت.  اگر چه شهریور ۹۷ بود که  روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران بورس، خبر از عرضه سهم نوری در نیمه شهریور ماه داد اما دیگر مسئولان نیز در مصاحبه‌ها، به عرضه آن در مهر، آبان و آذر اشاره داشتند.
به گفته جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، مجتمع‌های پتروشیمی نوری، بوعلی و بندر امام در سال ۹۸ وارد بورس می‌شوند.این درحالی بود که مسئولان هلدینگ خلیج فارس در مصاحبه‌های مختلف از عرضه نوری در ماه‌های مختلف سال خبر داده بودند. همچنین چندی پیش محسن پیرزاد، مدیر سهام پتروشیمی نوری در گفت و گویی تصریح کرد: در حال حاضر بازار در شرایط مناسبی نیست اما شرکت اقدامات لازم برای ورود به بازارسرمایه را انجام می‌دهد و فعلا اقدامات اولیه برای ورود پتروشیمی نوری به بورس در حال انجام است.


سبقت فرابورس در عرضه‌های اولیه
براساس این گزارش ،  بررسی عرضه‌های اولیه در فرابورس ایران  هم نشان می‌دهد این مجموعه از ابتدای سال 97 تا کنون 12 شرکت را عرضه کرده و سیزدهمین و چهاردهمین عرضه نیز که مربوط به شرکت بیمه معلم بانماد «ومعلم» و تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر با نماد «بزاگرس»  حسن ختام قطار عرضه اولیه‌های شرکت فرابورس ایران هستند.

محدودیتی وجود ندارد
سازمان بورس و اوراق بهادار از ورود شرکت‌ها به بورس استقبال می‌کند. اما این مهم در صورتی محقق می‌شود که شرکت‌های متقاضی طبق قوانین و مقررات خواسته شده عمل کنند. محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب  گفت: هیچ‌گونه محدودیتی از سوی این سازمان برای عرضه و پذیرش شرکت‌ها در بورس وجود ندارد.
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اوراق بهادار در خصوص عدم تحقق عرضه سهام 12 شرکت در بورس تهران گفت: علت این موضوع به شرکت بورس تهران مربوط است و بابد از شرکت بورس پیگیری شود .
همچنین در روند عرضه‌های اولیه،  کارهای مقدماتی را شرکت بورس انجام می‌دهد و سپس سازمان بورس شرایط شرکت را بررسی می‌کند.
خدابخش تاکید کرد :البته  شرکت‌ها در صورت داشتن شفافیت خواسته شده و الزامات مرتبط با پذیرش در بورس، با استقبال سازمان برای حضور در بازار سرمایه مواجه خواهند شد.

 

  • سیمین سعیدی-خبرنگار
  • شماره ۲۹۶ هفته نامه اطلاعات بورس -صفحه ۳
کد خبر 405112

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =