کم‌توجهی‌های قانونی ناظر بازار پول، توجیه می‌شود

زمینه‌هایی که سخت‌گیری نکردن در برگزاری به موقع مجامع بانک‌ها را فراهم می سازد

پس از آنکه 7 ماه و 7 روز از تاریخ برگزاری مجمع بانک مرکزی گذشت، مجمع نهاد ناظر بازار پول، پنجاه و هشتمین مجمع عمومی خود را هفتم اسفندماه جاری با حضور رئیس جمهور برگزار کرد. همچنین پس از ارائه گزارش سیاست‌های اعتباری و پولی بانک مرکزی، ترازنامه سال 1396را به تصویب رساند. البته همچنان بیشترین تاخیر در برگزاری این جلسه به مجمع عمومی سال قبل تعلق می‌گیرد. پنجاه و هفتمین مجمع عمومی بانک مرکزی در ۱۳ اسفندماه گذشته و با حدود ۷ ماه و ۱۳ روز تاخیر برگزار شد. البته این روال تاخیر در سال گذشته هم سابقه داشته است. همچنین در قانون پیش بینی شده جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی حداقل یک مرتبه در سال و تا پایان تیرماه برگزار شود. اگرچه بانک مرکزی به‌عنوان نهاد مرجع نظارتی در بازار پول همواره بر برگزاری مجمع بانک‌ها و نهادهای مالی در زمان مقرر تاکید می‌کند، اما تاخیرهای مداوم برای برگزاری مجمع سالانه این نهاد، این پیام را به سایر نهادهای مالی و بازیگران بازار پول القا می‌کند که نیازی به سخت‌گیری در برگزاری به موقع این مجامع وجود ندارد و در نتیجه این بی‌نظمی، به کل این مجموعه تسری می‌یابد.

دلیل قانع کننده ای برای تاخیر وجود دارد

حجت اله صیدی، مدیر عامل بانک صادرات ایران با اشاره به تاخیر در برگزاری مجمع بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی اصرار دارد که بانک‌ها مجامع خود را به موقع برگزار کنند بنابراین اگر امسال تاخیری در برگزاری مجمع خودشان بوجود آمده قطعا دلیل قانع کننده‌ای دارند. وی ادامه داد: رفع برخی نااطمینانی‌ها و نهایی کردن برخی حساب‌ها واقعا زمان بر است . همچنین در درجه‌ای از بی ثباتی اقتصاد جهانی و داخلی همراه هستیم که تاثیر زیادی در محاسبات دقیق دارد. صیدی افزود: تاخیر برگزاری مجمع در قبال محاسبات دقیق و اعداد قابل اتکا چندان مهم نیست و همیشه برای داشتن اطلاعات دقیق، زمان را از دست می دهیم، البته دلایل چند ماه تاخیر را نمی دانم اما به نظر موجه است.

مدیر عامل بانک صادرات با اشاره به اینکه اقتصاد جهانی مانند هوای ابری شده، بیان کرد: علت‌های مختلفی مانند رکود کشورهای مختلف، نوسانات قیمت در ارز‌های پایه و خروج بریتانیا از برگزیت که اروپا را با چالش روبرو کرده باعث شده تا به کل اقتصاد جهانی روی خوش نشان ندهد و اقتصاد داخلی کشور هم تحت تاثیر قرار داده است.

حجت اله صیدی بیان داشت :برخی عوامل مانند بی ثباتی نرخ ارز و عدم تعادل ساختاری که در اقتصاد وجود دارد فضا را مه آلود کرده و ریسک‌های حاصل را به بالا ترین حد ممکن رسانده، از طرفی شفاف نبودن نرخ نفت وتاثیر آن در تدوین بودجه کل باعث شده تا صورت‌های مالی بانک‌ها تعهدی و با پیش بینی تعیین شود به همین منظور بانک مرکزی هم برای ارائه صورت مالی دقیق نیاز به زمان دارد.

شفاف سازی صورت‌های مالی، توجیه تاخیر

مسعود خاتونی، عضو هیات مدیره بانک ملی ایران در این باره معتقد است: قضاوت کردن در باره برگزاری مجمع عمومی سالیانه کمی دشوار است، بانک مرکزی هم به عنوان نهاد ناظر و منشا اصلی اتفاقات نظام مالی کشور نباید با تاخیر برگزاری روبرو باشد اما شاید دلایل متعددی برای این تاخیر دارد. وی افزود: در شرایط فعلی شاهد هستیم که به دلیل نوع فعالیت ، ماموریت‌ها یا کسب و کار‌های متعددی که طی یک دهه گذشته شاهد بودیم مانند تار عنکبوت در هم تنیده نتوانسته ایم همراه با انها در حوزه مالی و شفاف سازی خود حرکت کنیم.

خاتونی گفت: زمانی که به دنبال صورت‌های مالی می رویم که IFRS یکی از آنهاست. بانک مرکزی ابلاغیه خود را به بانک‌های مختلف ارائه کرد و خواستار ارائه صورت‌های مالی بانک‌ها بر اساس این استاندارد جهانی شد اما خیلی از بانک‌ها نتوانستند منطبق با این امر صورت مالی ارائه کنند که همین موضوع می شود یک علت برای تاخیر در مواردی نظیر برگزاری مجمع و غیره.

عضو هیات مدیره بانک ملی افزود: اگر بانک‌ها مجامع خود را بر اساس استاندارد‌های عنوان شده برگزار کنند، تاخیر برگزاری مجمع آنها چندان مد نظر نیست .همچنین بانک مرکزی هم می تواند محاسبات دقیق تری در بررسی صورت‌های مالی بانک‌ها و در نهایت صورت مالی خود که مهم ترین صورت مالی اقتصاد است، داشته باشد.

خاتونی اظهار کرد: دیگر علتی که کم تاثیر در تاخیر برگزاری مجمع بانک مرکزی نبود تغییر مدیریت و شیوه نگرشی است که همه آنها باعث ایجاد ثبات نسبی نرخ ارز شده است.

 

  • سید مجتبی میرحسینی-خبرنگار
  • شماره ۲۹۵ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۰
کد خبر 405013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =