افزایش هزینه‌ها، چالش بزرگ کارگزاران

اگر یک شرکت کارگزاری قصد داشته باشد در عرصه رقابت باقی بماند حتما باید نرم افزارهای اختصاصی خود را داشته باشد

وظیفه سازمان بورس دیکته‌کردن دستورالعمل و قوانین در جهت شفافیت و رونق بیشتر، کاهش ریسک فعالان بازاربوده که البته نقدهایی به آنها وارد است و به مرور زمان اصلاح می‌شود. اما یک سری از آنها با توجه به محدودیت‌هایی که برای کارگزاران و بازار ایجاد می‌کند کاملا ضروری است. مثلا در خصوص محدودیت خرید که از چند سال گذشته تا کنون که اجرا شده است ریسک ناشی از معاملات را به حداقل رسانده است. اگر این اتفاق نمی افتاد ممکن بود اعتماد سهامداران نسبت به کارگزاری‌ها به حداقل برسد و تبعات سنگین را رقم بزند. موارد مذکور بخشی از نظرات یکی از مدیران بخش خصوصی فعال با زار سرمایه است. فرصتی فراهم شد تا گفت‌وگویی با مجید سوری، مدیرعامل کارگزاری پارسیان پیرامون برخی مسایل صنعت کارگزاری وتشریح عملکرد مجموعه پارسیان، انجام دهیم.

راه‌اندازی نرم افزار معاملات آنلاین کارگزاری پارسیان در چه شرایطی قرار دارد؟

بر مبنای مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته توسط هیأت مدیره از آینده تجارت کارگزاری‌ها، این انتظار می‌رود که با افزایش حجم معاملات و نیازهای روز افزون مشتریان، کارگزاری‌ها به منظور پاسخ دادن به نیازهای متنوع مشتریان اقدام به طراحی نرم افزارهای اختصاصی کنند. از سوی دیگر با توجه به اقدام اخیر سازمان بورس مبنی بر سلب مجوز برخی فعالیت‌های کارگزاری‌ها، عملا آنها فقط به انجام معامله می‌توانند بپردازند، بنابراین باید در ازای یک بُعدی شدن آن‌ها رقابتی شکل گیرد، که قاعدتا هر کارگزاری که خدمات بیشتر و بهتری ارائه دهد موفق تر خواهد بود، این خدمات عموما مبتنی بر اطلاعاتی است که بر اساس IT با دقت و سرعت ارائه می‌شود. بر این اساس استراتژی اولیه کارگزاری‌ها در این حوزه ابتدا طراحی و توسعه UI‌های اختصاصی برای سرویس آنلاین خود است که عموما این سرویس را از دو شرکت (Provider) رایان هم افزا و تدبیر‌پرداز دریافت می‌کنند. البته چندین کارگزاری در این باره پشرو بودند و نرم افزارهای مختص به خود دارند.

به عقیده بنده طی چند سال آینده هر کارگزاری نرم افزار اختصاصی خود را دارد. شرکت کارگزاری پارسیان، UI به نام پارس تریدر دارد و نزدیک به 3 ماه در حال آزمایش برای رفع خطاهاست، مشخصه این نرم افزار اختصاصی بودن و داشتن امکاناتی که بعضی از نرم افزارها ندارند اما مهم‌ترین بخش آن توسعه بخشی به عملکرد نرم افزار است.

اگر یک شرکت کارگزاری قصد داشته باشد در عرصه رقابت باقی بماند حتما باید نرم افزارهای اختصاصی خود را داشته باشد. فرض کنید یک کارگزاری ایده جدیدی برای عرضه به مشتریان خود دارد اما بستر اجراء و ارائه آن ایده نیست، بنابراین وجود نرم افزاری‌های متنوع برای ارائه و آگاه سازی مشتریان با ایده‌های نو ضروری است. مشتریان عموما علاقه‌مند به دسترسی به سایت اینترنتی جامع و کامل هستند، که اگر شرکت کارگزاری نرم افزار یا سایت مربوط را نداشته باشد، برای اجرای ایده جدید خود باید به شرکت خدمات سرویس اینترنت، سفارش خود را بدهد که هم زمانبر است و هم مختص به کارگزاری نیست. UI پارس تریدر مختص به کارگزاری پارسیان است اما از طریق موتور معاملاتی رایان به هسته معاملات متصل می‌شود در این خصوص برنامه‌های گسترده ای تدوین گشته است که باید به تایید سهامداران عمده برسد.

 وضعیت صندوق کارگزاری پارسیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت کارگزاری پارسیان، تنها یک صندوق سهام دارد که در چند سال اخیر وضعیت مطلوبی داشت. یک‌سال رتبه نخست میان صندوق‌ها داشتیم و عموما جز 20 صندوق نخست بوده، زیرا به دنبال کسب بازدهی مطمئن هستیم به نحوی که کمترین ریسک‌ ممکن را متحمل شویم، از این رو «بتا» صندوق که معیار ریسک آن است عموما نزدیک به یک است. بدین ترتیب طی چند سال اخیر همواره بازدهی مثبت قابل قبولی کسب نموده ایم. با توجه به تلاطم بازار، هیچ شرکتی نمی‌تواند درگیر آن نشود اما مدیریت ریسک برای کارگزاری ما یک امتیاز است.

 برای تاسیس یا گسترش صندوق‌ها چه برنامه‌ای در دستور کار قرار دارد؟

تنها برنامه شرکت مهم نیست چرا که ما با توجه به بازدهی مثبتی که طی چند سال اخیر داشتیم می‌توانیم صندوق و نرم افزارهای تحلیلی را گسترش دهیم .اما با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد امکان پذیر نیست. به طور مثال در حال حاضر کارگزاری‌ها دیگر نمی‌توانند مدیر صندوق‌ باشند و فقط تا پایان مجوز خود می‌توانند عهده‌دار مدیریت دارایی باشند و پس از اتمام آن باید مدیریت صندوق را به یک شخص حقوقی که مجوز سبدگردانی دارد، واگذر کنند. البته گروه مالی پارسیان به دنبال تاسیس یک شرکت و اخذ مجوز از بانک مرکزی است که اگر این اتفاق بیفتد مدیریت به آنها واگذار می‌شود در غیر این صورت باید به دنبال شخص حقوقی جدیدی باشیم.

 آیا واگذاری صندوق در این شرایط ریزش سهامدار(مشتری) ندارد؟

این امکان وجود دارد چون صندوق یک خط درآمدی برای ما بود، از سال 94 ارزش صندوق ما دو میلیارد تومان بود که پس از توسعه و بازدهی مثبت به ارزش 20 میلیارد تومانی رسید. علاوه بر موضوع درآمدی، باید به بحث مدیریت آن که یک امتیاز است اشاره کرد. تا مادامی که کارگزاری پارسیان مدیر این صندوق باشد به طور رسمی فعالیت و عملکرد برای مشتریان قابل ارائه است و این می‌تواند به ارتقای برند و جذب مشتری کمک کند.

 کارگزاری‌ها با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

با توجه به محدود شدن خط درآمدی کارگزاری‌ها، افزایش هزینه‌ها یک چالش بزرگ برای آنهاست، از طرفی با توجه به مصوبه‌ها و استانداردهایی که سازمان بورس برای کارگزاری‌ها اعمال می‌کند، آنها باید تمهیدات لازم را در نظر بگیرند و نیروهایی انسانی ماهری داشته باشند که بتوانند اصول مدنظر سازمان را رعایت کنند، پس این امر یک مقوله هزینه‌زاست. زمانی که منبع درآمد کارگزاری‌ها فقط از معامله باشد این اقدام کمی دشوار است، همچنین وقتی مشکل سود آوری وجود داشته باشد قاعدتا نمی‌توانند به دنبال سرمایه‌گذاری کردن برای خدمت رسانی‌های جدید باشند که مانعی برای گسترش فعالیت کارگزاری‌هاست.

 برای حفظ درآمد سینوسی شرکت‌ها ، چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

علیرغم افزایش ارزش بازار سرمایه، هزینه‌های عملیاتی هم نیز افزایش یافته است . بسیاری از کارگزاری‌ها با توجه به این موضوع و به عبارتی درآمد سینوسی نمی‌توانند برنامه‌ریزی مدونی داشته باشند. از این‌رو شاید لازم باشد سهامداران کارگزاری‌ها اولویت بیشتری برای توسعه خدمات نسبت به کسب سود در کوتاه مدت قائل باشند. این استراتژی می‌تواند در بلندمدت به ایجاد درآمد با ثبات کمک کند.

 از آنجایی که اقتصاد حول محور بازار پول می‌چرخد، موضوعاتی مطرح شده که بازار پول از سهامداری این صنعت خارج شود، در این خصوص چه نظری دارید؟

اینکه بحث بازار پول و سرمایه یا حاکمیت این دو بازار در اقتصاد مطرح است به این معنی نیست که هر کدام با اشراف به بازار دیگری قصد جهت دار کردن آن را داشته باشند به طور مثال کارگزاری پارسیان که یک کارگزاری بانکی است هیچ فعالیت یا سوگیری در راستای بازار پول در بورس انجام نمی‌دهد . اینکه یک کارگزاری بانکی باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند شاید موضوعات مهم‌ترین در این باره باید مورد تحلیل قرار بگیرد.

 در خصوص برخی دستورالعمل‌های ناگهانی سازمان بورس و تاثیرآن در روند فعالیت کارگزاری‌ها، چه نظری دارید؟

وظیفه سازمان دیکته کردن دستورالعمل و قوانین در جهت شفافیت و رونق بیشتر، کاهش ریسک فعالان بازاربوده که البته نقدهایی به آنها وارد است و به مرور زمان اصلاح می‌شود. اما یک سری از آنها با توجه به محدودیت‌هایی که برای کارگزاران و بازار ایجاد می‌کند کاملا ضروری است. مثلا در خصوص محدودیت خرید که از چند سال گذشته تا کنون که اجرا شده است ریسک ناشی از معاملات را به حداقل رسانده است. اگر این اتفاق نمی افتاد ممکن بود اعتماد سهامداران نسبت به کارگزاری‌ها به حداقل برسد و تبعات سنگین را رقم بزند.

 حدود یک‌سال از حذف EPS می‌گذرد، برآورد شما از چنین اقدامی چیست؟

این طرح نیز موافق و مخالفان زیادی داشت که هنوز هم دارد، با پیش زمینه ارائه تحلیل‌های منطقی از سوی بازار، حذف EPS رقم خورد به طوری که دیگر نیازی به ارائه بودجه یا سود برآوردی از سوی شرکت‌ها نیست، از جهت ارتقای سطح تحلیل بازار این تفکر درست بود و نتیجه آن به نظر بنده مثبت است. شاید تنها بتوان گفت این اقدام برای بازار سرمایه ما مقداری زود بود. این مدل در بازار سرمایه کشورهای مختلف وجود دارد، اما اینکه آیا در زمان مناسبی در بازار سرمایه ایران اعمال شده است یا خیر؟ باید گفت خیر، کمی در انجام این امر تعجیل شده است.

 چشم انداز بازار سهام را چگونه توصیف می‌کنید؟

عوامل متعددی در آینده بازار دخیل هستند که مهم ترین آن تصمیمات سیاسی کشور است، که نمی‌توان به سادگی درباره آن تحلیل کرد، اما اگر شرایط فعلی بازار را در نظر بگیریم، با توجه به افت قیمت سهام ، افت نرخ‌های جهانی، بازگشت تحریم‌ها و رویکرد بین‌المللی کشورها برای مراودات اقتصادی با ما، هم اکنون سهام به نرخ ارزنده‌ای رسیده‌اند و از این پس در یک وضعیت باثبات معاملات ادامه پیدا خواهند کرد. بازار ما همیشه عکس العمل‌های شدیدتر از رخداد داشته، یعنی در اتفاقات منفی بازار به شدت منفی و در اتفاقات مثبت بازار به طوری هیجانی مثبت می‌شود اما به نظر می‌رسد فعلا این شرایط با ثبات ادامه پیدا کند.

 برای جذب نقدینگی در بازار سرمایه چه اقداماتی باید انجام شود؟

بازار سرمایه برای عموم مردم هنوز خیلی آشنا نیست، علی رغم اینکه از سوی برخی نهادها اطلاع رسانی و تبلیغ می‌شود، هنوز بسیاری از مردم به بازار سرمایه اعتماد ندارند، یک موضوع دیگر که به آفت معاملات تشبیه می‌شود نوسانات زیاد بازار است، طی چند وقت اخیر که همه بازارها از رشد اشباع شده بودند، کدهای معاملاتی قابل توجهی صادر شد اما در هنگام رشد هیجانی و اوج قیمت‌ها رخ داد که پس از آن حدود 40 درصد نرخ سهام و به تبع آن 20درصد شاخص افت پیدا کرد و باعث خروج سهامداران نوپا و کم حوصله شد. بنابراین نمی‌توان انتظار بازگشت چنین سهامدارانی با توجه به افت اخیر داشت.

 

  • شماره ۲۹۴ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۴
کد خبر 404920

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =