حسین زمانی درمزاری، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در ارتباط با تاثیر قیمت خودرو بر بازار سهام، گفت: این افزایش تاثیر خاصی بر روی بازار سهام نگذاشته است، قیمت سهام خودرو در بورس با قیمتهای کنونی دلار تقریبا چهار تا پنج هزار تومان تفاوت دارد و هنوز خودش را با دلار روز قیمت منطبق نکرده است.
زمانی با اشاره به پتانسیلهای موجود در شرکتهای خودروسازی افزود: پتانسیل اول بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکتی مانند ایران خودرو است که پیش بینی می شود در نیمه اول سال 98 این کار انجام شود. البته این پتانسیل برای شرکت سایپا وجود ندارد چون این کار را در سال 94 انجام داده است. وی افزود: دیگر اینکه ،شرکتهای قطعهساز حدود 20 هزار میلیارد تومان از خودروسازان خصوصا ایران خودرو و سایپا مطالبه دارند. البته چندی پیش بر اساس ابلاغیه و دستورالعمل بانک مرکزی ،شرکتهای خودرو ساز بدهی شان را اعلام داشتند و قرار شد از طریق چند بانک عامل ،بدهیهای معوق را مرحله به مرحله به حساب قطعهسازان واریز کنند. به عنوان نمونه در مرحله اول دو هزار میلیارد تومان سهم سایپا و دو هزار میلیارد تومان هم سهم ایران خودرو بود.
این کارشناس بازار با اشاره به تداوم بدهی دو غول خودرو ساز ایران به شرکتهای قطعه ساز،بیان داشت : این موضوع می تواند جذابیتی برای بازارسهام قطعه سازان بورسی ایجادکند . به عنوان نمونه شرکت الکتریکی خودرو شهر(خشهر)و مهرکام پارس (خمهر) به مبلغ 150 میلیارد تومان فقط از ایران خودرو طلب دارند. بعد از آن شرکتهای بورسی نیرو محرکه (خمحرکه ) و محورسازان ایران خودرو (خمهور) که حدود 100 میلیارد تومان مطالبه دارند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکتهایی مثل الکترونیک شرق (خشرق) با تمام مطالباتی که داشته 6 ریال EPS ساخته و این پولی که دریافت می کند، سوددهی خوبی را برای شرکت به ارمغان خواهد آورد.
زمانی تصریح کرد: تابستان سال جاری نرخ دلار بر پایه حدود 4000 تومان بود و پس از آن شاهد افزایش سریع قیمت دلاربودیم و تا اوایل مهر ماه نرخ دلار به محدود 20 هزار تومان رسید، بعد از آن شاهد یک شیب نزولی بودیم و تنها بازاری هم که با افزایش نرخ دلارمنطبق نشده است، بازار سهام است همان طور که مشاهده می کنید خیلی از ارزش سهمها همچنان بر مبنای دلار چهار تا پنج هزار تومان محاسبه می شود.
- شماره ۲۹۴ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۴
نظر شما