ریسک معامله گران همچنان در حال افزایش

معامله‌گران در کارگزاری‌ها نیز در چنین شرایطی باید پاسخگوی مشتریان خود باشند زیرا توقع دارند در آن لحظه معامله طبق دستور مشتری انجام شود. این انتظار هم بجاست که کارگزار و معامله گر دستور مشتری را به نحو مطلوب با نرخی که خواسته شده در سیستم معاملات اعمال کند.

طبق نظر فعالان بازار سرمایه، وجود ریسک‌های متعدد بر شرایط کلی بازار سهام که هر کدام به نوعی بازدهی این بازار را کاهش می دهد، وجود مشکل در سامانه هسته معاملات و برطرف نشدن آن به تنهایی می تواند به دیگر ریسک‌های موجود اضافه و سرمایه‌های سهامداران را دچار خدشه و زیان کند.اکبر حامدی، قائم مقام شرکت کارگزاری ملل در خصوص مشکلات سامانه هسته معاملات گفت: فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه همه ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بازار سرمایه را پذیرفته‌اند و با پذیرش این شرایط اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند. وی با اشاره به این که با وجود همه شرایط خاص حاکم بر اقتصاد و به خصوص بارار سهام، اضافه شدن مشکل سامانه معاملات به سایر ریسک‌های سرمایه‌گذاران منصفانه نیست، افزود: سرمایه‌گذار در یک لحظه تصمیم به خرید یا فروش سهم می گیرد اما به دلیل وجود اختلال در هسته، معاملات انجام نمی‌شود که این اتفاق به معنای واقعی کلمه ریسک معامله گران و فعالان را بشدت افزایش می‌دهد.

ناتوانی در ارائه خدمات مطلوب

قائم مقام کارگزاری ملل بیان کرد: معامله‌گران در کارگزاری‌ها نیز در چنین شرایطی باید پاسخگوی مشتریان خود باشند زیرا توقع دارند در آن لحظه معامله طبق دستور مشتری انجام شود. این انتظار هم بجاست که کارگزار و معامله گر دستور مشتری را به نحو مطلوب  با نرخی که خواسته شده در سیستم معاملات اعمال کند. وی با بیان این که سهامداران نرخ‌هایی که در سایت tsetmc مشاهده می‌کنند با نرخ سامانه معاملات متفاوت است، افزود: به عبارتی سیستم معاملاتی ما از سایت tsetmc عقب تر است و به همین دلیل اختلاف نمی توانیم خدمات مطلوبی را به اشخاص ارائه دهیم.

حل مشکل به تعویق افتاد

حامدی با یادآوری این که در سال ۹۲ شرکت فناوری بورس تهران سیستم قدیمی معاملات را جمع آوری و سیستم جدید را براساس tsetmc طراحی و جایگزین کرد، بیان داشت : در آن مقطع زمانی یکسری مشکلات وجود داشت که با بهانه تحریم‌ها و عواملی از این قبیل، حل مشکل به تعویق افتاد. حال این سوال مطرح است که چرا سیستمی که توسط سازمان‌های ذیربط طراحی و راه اندازی شده، مشکلاتش قابل حل نیست؟

انکار هرگونه مشکل در سیستم هسته معاملات

قائم مقام کارگزاری ملل گفت: وقتی مشکل را به شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اطلاع می‌دهیم به طور کل منکر هرگونه مشکل در سیستم هسته معاملات می‌شوند، این در حالی است که در آن لحظه در فضای مجازی اکثریت فعالان بازار به وجود مشکل در سامانه اذعان دارند.وی با اشاره به این که بازار سرمایه در حال توسعه و گسترش است و انتظار داریم ضمن این گستردگی و ورود ابزارهای جدید، سیستم‌های معاملاتی بورس هم بتوانند پاسخگوی این حجم از معاملات باشند، اظهار داشت: با وجود این مشکل در سامانه هسته معاملات، قطعا نمی‌توانیم انتظار ورود سرمایه گذار خارجی را داشته باشیم. البته در حال حاضر نیز با وجود حجم نه چندان زیاد معاملات هسته با مشکلات عدیده ای مواجه است.همچنین  به نظر می رسد سامانه کشش لازم برای سوار شدن سایر ابزارها و معاملات جدید و حجم‌های بالا از جمله معاملات الگوریتمی را ندارد.

 

  • شماره ۲۹۴ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۳
کد خبر 404902

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =