۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
ترافیک باقی خواهد ماند

وجود محدوده نوسان قیمت، پدیده صف‌های خرید و فروش به خاطر سقف نوسان قیمت، پدیده حداکثر تعداد سهام در یک سفارش و نبود ابزارهای جانبی معاملاتی از جمله مواردی است که فشار سامانه معاملات را به شدت در برخی ساعات و روزها بالا می‌برد.

وجود محدوده نوسان قیمت، پدیده صف‌های خرید و فروش به خاطر سقف نوسان قیمت، پدیده حداکثر تعداد سهام در یک سفارش و نبود ابزارهای جانبی معاملاتی از جمله مواردی است که فشار سامانه معاملات را به شدت در برخی ساعات و روزها بالا می‌برد.

همان گونه که می دانید، نرم افزار اصلی معاملات از شرکت فرانسوی اتوس خریداری شد. با اعمال تحریم‌ها از سال  86  تا 95 این نرم افزار به روز نشد. البته پس از سال 95 با پذیرفتن برجام این مهم با همت مدیران ارشد بازار سرمایه و متخصصین فناوری سازمان و بورس‌ها صورت گرفت، اما همچنان در بخش پشتیبانی و سایر به روزرسانی‌ها مشکل وجود دارد.البته نکته مهم‌تر در فشار بالا بر هسته معاملات، رویه‌ها و دستورالعمل‌های خودساخته  است.

همچنین هزینه کردن برای افزایش منابع نرم افزاری و سخت افزاری برای چند ثانیه در هفته، ماه یا در سال کار غیر معقولی است. باید بسیاری از رویه ‌های خاص بورس ها که باعث فشار شدید بر سامانه معاملات می‌شود را بازنگری و حذف کنیم.به عنوان نمونه بنده جایی در بورس ها ندیده یا نشنیده‌ام که برای یک سفارش یک میلیون سهمی معامله‌گر مجبور شود 10 سفارش 100 هزارتایی یا 20 سفارش 50 هزار تایی به سامانه ارسال کند! این مسئله از مواردی است که بار و فشار غیر اصولی به سامانه معاملات وارد می‌کند. در مجموع هرچقدر پل ،تونل ،جاده و بزرگراه بزنیم، اگر ماشین‌ها و مردم را مجبور کنیم در یک ساعت خاص از خانه خارج شده یا به خانه‌ها وارد شوند، ترافیک سنگین هم چنان باقی خواهد ماند!

 

  • حسین خزلی خزاری- کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۲۹۴ هفته نامه بورس - صفحه ۳
کد خبر 404901

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =