شکست لابی ۱۰۰۰میلیاردی احیای «پدیده»

پروژه پدیده شاندیز با ۱۳۰ هزار سهامدار در سال‌های گذشته به دلیل تخلفات گسترده در فروش سهام، تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی، پرداخت نکردن حقوق دستگاه مربوطه، دریافت نکردن گواهی پایان کار و دیگر تخلفات با دستور مراجع قضایی متوقف شد.

پروژه پدیده شاندیز با 130 هزار سهامدار در سال‌های گذشته به دلیل تخلفات گسترده در فروش سهام، تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی، پرداخت نکردن حقوق دستگاه مربوطه، دریافت نکردن گواهی پایان کار و دیگر تخلفات با دستور مراجع قضایی متوقف شد. براین اساس حل مشکل سهامداران و احیای مجدد "پدیده" در چند سال گذشته از جمله دغدغه‌های مسئولان استان خراسان وبرخی مسئولان بوده است. همچنین حمایت‌های قابل تامل دولتی از یک شرکت سهامی خاص، پرسش‌های بسیاری را به وجود می آورد. البته چندی پیش هم نامه نگاری یک نماینده مجلس برای اختصاص هزار میلیارد تومان به پدیده شاندیز ، حاشیه‌های این پروژه را افزایش داد.

درخواست از سران قوا

نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد در مجلس با اعلام اینکه:برای حل مشکل سهامداران شرکت پدیده شاندیز نامه‌ای به سران قوا نوشته گفت: در این نامه از سران سه قوه خواسته‌ام تا در جلسات‌شان راهکاری برای حل مشکلات سهامداران پدیده شاندیز پیدا کنند. وی افزود: در همین راستا، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به معاون اقتصادی‌اش دستور اختصاص هزار میلیارد تومان برای حل مشکلات سهامداران پدیده شاندیز را صادر کرده است.نماینده مردم مشهد خاطرنشان کرد: معاون اقتصادی رئیس جمهور هم متعاقبا ساز‌وکار اجرایی شدن دستور رئیس‌جمهور از جمله نحوه شناسایی سهامداران معسر و زمان عملیاتی شدن این دستور را مشخص می‌کند.

پاسخ پایگاه اطلاع رسانی دولت

اما با انتشار این خبر، روابط عمومی دفتر رئیس جمهوری در پایگاه اطلاع رسانی دولت با صدور اطلاعیه‌ای اظهارات نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد را تکذیب کرده و هرگونه دستور رئیس جمهوری مبنی بر تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان جهت پرداخت به سهامداران و مالباختگان شاندیز را تکذیب کرد و نوشت: مشخص نیست که او «چه قصد و نیتی را در تکرار این‌گونه ادعاها دنبال می‌کند.» بر اساس این گزارش در ادامه پاسخ نهاد ریاست جمهوری اعلام شده ، واعظی نامه نگاری‌های انجام شده را برای بررسی فقط به آقای نهاوندیان ارجاع داده و مشخص نیست که آقای پژمانفر چگونه صرف ارجاع نامه‌ها به ایشان جهت بررسی و اعلام نظر را به معنی دستور تخصیص تلقی کرده و خبر آن را اعلام کرده اند.

تداوم پافشاری ، پیگیری تهمت و دروغ

البته در ادامه انتشار و تکذیب این نامه‌ها، نصرالله پژمانفر در نشست علنی پنجشنبه، 2 اسفندماه گفت: آقای واعظی موضعی در رسانه‌ها در خصوص این نامه اتخاذ کردند که باعث بهت بنده شد چرا که این نامه را تکذیب کرده بودند در حالی که این نامه از طریق دفتر رئیس جمهور به بنده ارسال شده بود و حتی بنده را مورد تهمت و دروغ قرار داده بودند که باید این موضوع پیگیری شود.

چنین نامه‌ای وجود دارد

علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکذیبیه رئیس دفتر رئیس جمهور درباره دستور حسن روحانی برای اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت سهامداران موسسه پدیده شاندیز، اظهار داشت: رئیس دفتر رئیس جمهور این موضوع را تکذیب کرده است در حالی که بنده این نامه را دیده‌ام و چنین نامه‌ای وجود دارد.

درد دل سهامداران را بشنوید

همچنین ابوالفضل انتظاری مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده افرادی که کمک دولت به پدیده را نقد کرده اند، گفت: کسانی که نقدی به کمک دولت به پدیده دارند، باید کمی پای درد دل سهامداران بنشینند.

ضرورت شفاف سازی دارایی‌ و اموال شاندیز

 محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه درمجلس شورای اسلامی در واکنش به این دستور برای پرداخت به پدیده شاندیز گفت: در برخی موسسات مالی واعتباری هم این اتفاقات افتاد و هنوز کسی پاسخگو نیست که این 30 هزار میلیارد تومانی که پرداخت شد از چه منبعی بود؟ آنهایی که این پول‌ها را خوردند و بردند الان کجا هستند؟

نماینده مردم ساوه ادامه داد: سوال اینجاست که آیا از پول بیت المال می شود پولی را به بخش خصوصی اختصاص داد؟

وی با بیان این که باید شفاف به مردم بگویید که دارایی‌ها و اموال شاندیز چقدر است، گفت: باید پروژه‌هایی که دارند فروخته شود و توسط آن بدهی سهامداران آن پرداخت شود ولی نمی دانم چرا همکاری نمی شود که این کار صورت بگیرد.منصوری با تاکید بر این که سهامداران باید به حق خودشان برسند ولی از راه قانونی خود این اتفاق بیفتد، گفت: از پول بیت المال که مال همه مردم است پول دادن به سهامداران پدیده ، پاک کردن صورت مساله است، ما باید مساله را ریشه ای حل کنیم اینها باید به حقشان برسند ولی از راه درست خود این موضوع باید حل شود.

راهکارهای قابل تامل برای سامان دادن «پدیده»

امیر‌هامونی مدیرعامل فرابورس ایران در اظهارات اخیر خود در سال جاری، عملیاتی کردن معاملات سهام پدیده شاندیز را در بازار سرمایه کشور در راستای کمک به حل مساله این شرکت و امکان نقدشوندگی سهام سهامداران دانست و گفت: در حال حاضر شرایط کلی و عمومی ورود این سهم به بازار فرابورس فراهم شده ولی در عین حال مباحث فنی و حقوقی آن نیز باید در هماهنگی با شرکت پدیده و دستگاه‌های حاکمیتی مرتبط با این مجموعه حل و تعیین تکلیف شود.

ترویج ظلم و احجاف در حق مابقی مردم

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد پرداخت کردن بدهی برخی از شرکت‌ها مانند پدیده شاندیز از بیت المال احجاف در حق مابقی مردم است. چرا که نمونه این شرکت‌ها در بازار سرمایه وجود دارد که با مشکلات زیادی روبرو بوده که سهامداران آن شرکت‌ها با ضررهای بسیار مجبور به خروج از سهام آن شرکت شده‌اند و یا برخی از آنها نیز هنوز به اصل پول خود نیز نرسیده‌اند.  شاید پرداخت حق مردم کاری نیکو باشد اما تنها به شرکت‌های خاص یا موسسات مالی این پرداخت‌ها صورت گیرد موجب ترویج ظلم خواهد شد که شخصی بیاید شرکتی تاسیس و با تبلیغات غیر واقعی پول‌های بسیاری برداشته و برود و دولت بخواهد زیان آن را پرداخت کند.

جریان زیر پوستی برای حباب سازی در «پدیده»

اگر بخواهیم از بعد دیگر نیز نگاه کنیم باید گفت :اگر سهام پدیده در فرابورس پذیرش و معامله می‌شد ، انتشار این اخبار و جریان سازی‌ها می‌توانست بر روند ارزش سهام پدیده تاثیر به سزایی بگذارد . البته با فرض عملیاتی نشدن طرح مذکور(وعده هزار میلیاردی ) علاوه بر سهامداران متضرر کنونی پدیده ، سهامداران جدید دیگری که خریدار سهام این شرکت بودند با زیان مواجه می شدند .

تولدی برای آکنتور‌های دیگر ...

 به راستی پاسخگوی زیان این سهامداران چه کسی می توانست باشد ؟آیا این روند در صورت تحقق تجدید حیات برای سناریو‌هایی نظیر آکنتور و 000 نبود ؟ به نظر می‌رسد مقام ناظر بازار سرمایه در پذیرش شرکت‌هایی که با اما و اگرهای زیادی روبرو هستند باید نظارت بیشتر داشته باشد تا دیگر شاهد بروز نمادهایی نظیر آکنتور و غیره در بازار سرمایه نباشیم.

تصاویر مستندات نامه‌نگاری‌ها و بازتاب آن در فضای مجازی در دفتر نشریه موجود است.

 

  • النا حیدری-خبرنگار
  • شماره ۲۹۴ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۲
کد خبر 404885

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =