بازدهی معقول  در انتظار سرمایه‌گذاران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با رشد ۵۸۰۵(۳.۶%) به رقم ۱۶۵۲۹۴ واحدی رسید. در بورس تهران در هفته گذشته حدود ۱۲ میلیارد برگه سهم به ارزش ۳۵۸۶ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. میانگین ارزش معاملات در طی هفته اخیر حدود ۷۱۷ میلیارد تومان بود.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با رشد 5805(3.6%) به رقم 165294 واحدی رسید. در بورس تهران در هفته گذشته حدود 12 میلیارد برگه سهم به ارزش 3586 میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. میانگین ارزش معاملات در طی هفته اخیر حدود 717 میلیارد تومان بود.

بازار در معرض رویدادهای اقتصادی و ریسک‌های سیستماتیک قرار داشت.بر این اساس در اوایل هفته با رشد نسبی نرخ ارز و بهبود تقاضا برای محصولات در بورس کالا در کنار ارائه گزارش‌های ماهانه مناسب، رشد قابل توجهی را به ثبت رساند ، اما خبر استعفای وزیر امور خارجه و انتظار بازار به اتفاقاتی همچون خروج ایران از برجام موجب تغییر روند بازار شد و شاخص بورس در روز سه شنبه با افت بیش از 2000 واحدی همراه شد.

تصاحب سهم قابل توجه از ارزش بازار

از جمله گروه‌های مورد توجه بازار طی هفته گروه پتروشیمی و پالایشی بود که سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند. گزارشات ماهانه مناسب این گروه‌ها و عدم افت قابل توجه صادرات در کنار رشد نرخ ارز دوباره اقبال را به این دوگروه برگرداند. اما افت بیش از 3 درصدی نفت با توییت رئیس جمهوری آمریکا و هشدار به اوپک برای کاهش نفت مانع از رشد بیشتر این گروه شد. با این حال سهم‌هایی همچون «زاگرس»،« شاراک» و «پارس» روند مثبتی را طی کردند. در گروه پالایشی نیز «شپنا»، «شبریز» و« شبندر» نیز بیشترین حجم معاملات و بیشترین رشد را در گروه نفتی داشتند.

«فولاد »و «فملی» با بیشترین تاثیر مثبت

گروه فلزات علاوه بر بحث نرخ‌های جهانی امروزه مستقیما تحت تاثیر نرخ ارز و معاملات بورس کالاست. فروش مناسب شرکت‌هایی همچون هرمز، فولاد ، فخوز و کاوه در کنار افزایش سرمایه‌های اغلب فلزاتی‌ها از محل سهام‌های جایزه اقبال بازار را به این گروه بیشتر کرد. در این گروه بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را «فولاد »و «فملی» داشتند. رشد بازارهای جهانی و بالا رفتن قیمت جهانی مس به رقم بالای 6400 در هرتن در کنار رشد نرخ ارز از جمله عوامل محرک در این صنعت بود.

بانکی‌ها مورد توجه

گروه بانک بعد از حجم معاملات قابل توجه طی ماه‌های گذشته بدلیل شایعات افزایش سرمایه، طی این هفته با خبر کنار گذاشتن نرخ 4200 تومانی دلار و احتمال تسعیر ارز آنها با دلار نیمایی باز هم مورد توجه قرار گرفتند. بیشترین حجم معاملات طی این هفته مربوط به «وبملت» بود که با خبر حذف دلار4200 تومانی مورد توجه قرار گرفت و باز هم به بالای 260 تومان رسید. از طرفی تجارت در حال رایزنی با حسابرسان برای تایید گزارش افزایش سرمایه بوده و با گذشت زمان و نزدیک شدن به پایان سال با ابهام بیشتری در خصوص افزایش سرمایه مواجه می شود.

معاملات مثبت و صف خرید

گروه سیمان و ساختمان طی هفته گذشته روند متعادلی را داشتند و بر خلاف هفته گذشته روند آنچنان مثبتی را به ثبت نرساندند. اما در انتهای هفته گروه ساختمان در محدوده‌های مثبت داد و ستد شدند و برخی از سهم‌ها همچون «وساخت»،« ثاخت» و « ثغرب »به صف خرید نیز رسیدند.

 هفته منفی با وجود رشد قیمت محصولات

گروه غذایی هم با وجود رشد قابل توجه محصولات غذایی طی ماه‌های گذشته در بازار هفته منفی را سپری کردند. شناسایی سود از سوی خریداران و انتظار برای روشن شدن نرخ‌های فروش از جمله عوامل اثر گذار بر روند منفی این گروه بود.

ابهام بازار رو به افزایش

با وجود ثبت بازدهی مثبت در طی هفته سپری شده، ابهام در بازار سرمایه بیشتر شده و سرمایه گذاران علاوه بر بررسی متغیرهای درونی شرکتها و بازارهای جهانی، مباحث سیاسی و سیستماتیک را نیزباید مورد توجه قرار دهند. علی رغم بالا رفتن ریسک‌های سیستماتیک در بازار و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال که از جمله عوامل اثر گذار بر بازار است، سرمایه گذاری با دید مجامع شرکت‌ها در فصل بهار و شناسایی سهم‌های دارای پتانسیل می تواند بازدهی معقولی را برای سرمایه‌گذاران به ثبت برساند.

 

  • ابوالفضل ابراهیمی- کارشناس کارگزاری صباجهاد
  • شماره ۲۹۴ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۲
کد خبر 404877

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =