تقسیم سود برای شرکتهای زنده معنایی ندارد

آلفا آلومینا یک سرمایه گذاری ملی است

یکی از صنایع که شاید به گوش اغلب ما آشنا باشد، صنعت کاشی و سرامیک است . سراميک از کلمه keramos يوناني  گرفته شده ، که به معني سفالينه يا شي پخته شده است.

این درحالی است که آلومينوسيليکاتها که خاکهاي رسي به حساب مي‌آيند، از عناصر آلومينيوم، سيليسیم و اکسيژن ساخته مي‌‌شوند از ماده اولیه سرامیک ها محسوب می شود . سرامیک ها شامل طیف وسیعی از مواد است و کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف همچون  صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کاشی و سرامیک،  فولاد و سیمان دارد.

از بزرگترین تولید کنندگان جهانی  آلفا آلومینا ( ماده اولیه تولید سرامیک صنعتی است) می توان به امریکا، هند آلمان ، فرانسه اشاره کرد.

اما در این میان  بزرگترین تولید کننده محصولات سرامیکی  صنعتی در ایران و خاورمیانه  شرکت سرامیکهای صنعتی اردکان است که توانسته  با دانش بومی جزو شرکتهای برتردر تولید کنده آلفا آلومینا باشد. همچنین این شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس است که از سهامداران عمده  آن می توان به بانك اقتصاد نوين ، صندوق سرمايه گذاري امين آشنا ايرانيان ، شركت گروه مالي سپهرصادرات اشاره کرد.

در همین راستا فرصتی پیش آمد تا درباره چشم انداز این شرکت و بازار صنعت  سرامیکهای صنعتی با اصغر برهانی ؟ ، مدیرعامل شرکت سرامیکهای صنعتی اردکان گفتگویی انجام دهیم.

- شرکت از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرد و تولید محصولات در چه زمینه هایی است؟

شرکت از سال 74 آغاز به فعالیت کرد  و هدف اش تولید محصولاتی بوده که در ایران تولید نمی شد ،  از طرفی محصولات ما بیشتر در صنایع  مهم همچون نفت وگاز  پتروشیمی ، سیمان،  فولاد کاربرد دارد و محصولات ما عمدتا پایه آلومینایی دارد . همچنین تمام  تولید محصولات و تجهیزات برپایه دانش فنی بومی شرکت انجام شده است  و یکی از محصولات مهم گلوله های سرامیکی است که  در نفت و گاز پتروشیمی سرامیک کاربرد دارد .  همچنین از جمله مواد دیگر کاتالیستها هستند  که بیشتر نیاز نفت و گاز  است؛  به طوری که با انجام  مطالعه اولیه  تحقیقاتی که انجام شد،  توانستیم  نیاز کاتالیستهای  واحدهای شرکتهای گاز در زمینه پالایش بازیافت  را تامین کنیم.

در عین حال، کاتالیستها با آلفا آلومینا خلوص بالا پس از تست در پارس جنوبی  و دریافت کیفیت به صورت صنتعتی تولید شد  و در حال حاضر در پارس جنوبی،  پالایش گاز هاشمی نژاد مشهد، فولاد مبارکه ازا ین کاتالیستها استفاده می شود.

از طرفی با اعمال تحریمها چون  ما برای تولید کاتالیست ها و سرامیکهای صنعتی نیاز به آلفا آلومینا با کیفیت بالا داشتیم و تنها چند کشور از جمله امریکا، آلمان، فرانسه  و هند  آن را  تولید می کنند از این رو از بهمن سال گذشته مطالعات تحقیقاتی را آغاز کردیم و پس از 6 ماه به  آلفا آلومینا با کیفیت مطلوب در بخش نیمه صنعتی  و در حال حاضر به تولید صنعتی دست یافتیم  به طوری که توانستیم جزو کشورهای برتر در تولید این ماده شویم.  و نیاز خود را  حدود 6 تا 7 هزار تن در سال به این ماده (آلفا آلومینا) را  به صورت داخلی تامین کنیم. باید اشاره کنم کاتالیستها در بسیاری  صنایع مثل نفت و گاز فولاد ،نسوز دارای تقاصای بالایی هستند.

-  تولید(حجم) آلفا آلومینا در کشورهای مختلف چه میزان است؟ میزان  مصرف داخلی  چقدر است؟

مصرف آلفا آلومینا بالا است برای نمونه در فرانسه (کشوری که قبلا این ماده را از انجا می خریدیم) حدود 200 هزار تن در سال است  و در کشورهای هند، آلمان و امریکا هم همینطور است.  مصرف داخلی  علاوه بر مجموعه ما ، در  صنایع نسوزها، کاشی وسرامیک، بهداتشتی ارایشی مصرف دارد  ومیزان مصرف داخلی  حدود 50 هزار تن در سال است که نیاز ما حدود 10 هزار تن است.

-  آیا تحریم ها، در زمینه واردات  مواد اولیه شرکت  مشکل ایجاد کرده است؟

پیشتر که آلفا آلومینا که را از خارج می خریدیم به خاطر تاخیرات در حمل ونقل  و مساله  ارز باعث می شد تا خط تولید مجموعه با تمام ظرفیت کارنکند، اما از مهرماه امسال (97) با تولید داخلی  این ماده  صدرصد ظرفیت  خط تولید  کار می کند  و از طرفی چون این ماده را خودمان تولید می کنیم  باعث شده تا  هرینه تمام شده و در نتیجه  قیمت  تمام شده محصولات کاهش یابد. همچنین در نظر داریم  در این حوزه با منابعی مثل صندوق توسعه ملی یا سود شرکت سرمایه گذاری کنیم  تا بتوانیم  میزان تولید را افزایش دهیم و از طرفی نیازهای صنایع که به شدت  به این ماده نیازدارند را برآورده کنیم.

باید اشاره کنم شرکت سرامیکهای صنعتی اردکان  با اخرین فناوری ها به روز دنیا کار می کند و از ماشین الات  به روز دنیا بهره می برد. از این رو علاوه بر محصولات  مثل کاتالیستها و آلفا آلومینا  در بحث مهندسی معکوس و تولید قطعات و نسوزها  که از خارج وارد می شد  کار کرده ایم  و محصولات شرکتهای داخلی  که در زمینه قالبهای پرس و سیلندر و پمپها  فعالیت دارند را تامین کرده ایم. البته با اینکه بسیاری از قطعات ساخت داخل  است اما برخی  مواد اولیه همچنان از خارج وارد می شوند اما چون مقدارشان زیاد نیست با مدیریت که انجام داده ا یم تا کنون به مشکلی بر نخورده ایم.

- در زمینه افزایش سرمایه برنامه ای دارید؟

به عنوان کسی که 10 سال مدیر عامل  این شرکت  هستم براین باورم که تقسیم سود برای  شرکتهایی  که زنده اند و تولید می کنند، معنایی ندارد و هدف ما  تولید محصولات  صنایع  مطمئن مثل نفت ، گاز و پتروشیمی است به طوری که سرمایه مان از 4 میلیارد 250 میلیون تومان به 850 میلیارد تومان رسیده است و افزایش سرمایه را  جزو برنامه کاری مان قرار داده ا یم، به طوری که  هرسال  افزایش سرمایه را داشته ایم.

همچنین  در نظر داریم  از طریق صندوق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  و یا  توسعه ملی   و یا  تسهیلات بانکی سرمایه گذاری را انجام دهیم . از طرفی  چون  تولید آلفا آلومینا یک سرمایه گذاری ملی محسوب می شود، بایستی دولت حمایت کند  چراکه نیاز  بسیاری صنایع مهم را تامین می کند.

- چشم انداز آینده شرکت را چگونه می بینید؟

هرچند برنامه ریزی های داریم اما از سویی  با توجه به سیاستهای دولت شاید برای بلند مدت آن گونه که بخواهیم برنامه ها جواب ندهد از این رو باید تئوری بازی را در نظر بگیریم به این معنا که  با توجه به شرایط بتوانیم  چگونه ان را مدیریت کنیم  و استراتزی مان را تغییر دهیم. و برنامه  شرکت به سمت صنایع مطمئن  همچون نفت و گاز و پتروشیمی است چراکه  هر شرکتی که بتواند به این صنایع وارد شود  موفق است.

- به نظر شما گزارش تفضیلی که از طرف ناشران ( بورس) منتشر می شود  چه مشکلی دارد؟

به نطر بنده قبلا در این گزارشان اهداف و بوجه شرکتها مشخص بود اما درحال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی این موارد کمرنگ شده است  و با اینکه بورس یک بازار قوی می تواند باشد ک ه سرمایه ها را جذب کند  و از افزایش تورم  ، کاهش ارزش پول ملی و کاهش درآمد ناخالص  جلوگیری کند اما متاسفانه  بازار سرمایه ایران  این  گونه نبوده است . چراکه از قدرت کافی  دربرابر مراکز دولتی همچون بانکها برخوردار نیست  و این ضعف بورس است. از طرفی  با سیاستگذاری درست  به جای بالا بردن سود سپرده ها می توان  با وارد کرد ن شرکتها به بورس هزینه دولت را کاهش داد. بازار سرمایه در کنار بانکها و  بازار معاملات یکی از مکانهای سرمایه گذاری افراد به شمار می رود و چنانچه  بتواند  به گونه ای  این افراد را جذب کند افراد رغبتی به سپرده گذاری  در  بانکها نخواهندد اشت و این  مساله می تواند به بهبود شرایط اقتصادی و تولید کشور هم کمک کند.

- هلدینگ سرامیک های صنعتی اردکان شامل چه شرکتهایی می شوند؟

هلدینگ سرامیک های صنعتی اردکان شامل  شرکتی در اردکان ، معدن در خرانق ، شرکت در میبد و به تازگی یک شرکت آلفا آلومینا در مشهد می شود.

کد خبر 403627

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =