پروژه‌های بزرگ درگیر سررسید بازپرداخت بدهی‌ها

اگر انتشار اوراق مبتنی بر کالا، سهام و یا ارز باشد و بتواند در پایان دور تبدیل به اقلام و از محل آن تسویه شود، قطعا روند تامین مالی پروژه‌ها تسهیل خواهد شد.

به گزارش صدای بورس به نقل از ستاد خبری دومین همایش تامین‌مالی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف درباره نقش بازار سرمایه در تامین مالی پروژه‌های بزرگ گفت: در حوزه تامین مالی از طریق بازار سرمایه تا کنون اقدامات خوبی انجام شده و بازار سرمایه در این بخش تا حدودی جایگاه خود را پیدا کرده است. مصطفی امیدقائمی ضمن بیان این مطلب افزود: قطعا راه درازی در پیش است و باید کارهای اساسی تری در تامین مالی پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه انجام شود تا این بازار بتواند نقش خود را به معنای واقعی ایفا کند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف در ادامه با بیان اینکه خیلی از ابزارهای مالی فعلی با وضعیت نقدینگی پروژه ها همخوانی ندارد، تصریح کرد: درآمدهای یک پروژه اغلب بصورت یکجا محقق نمی‌شود و به همین دلیل امکان بازپرداخت نیز به صورت یکجا برای آنها وجود ندارد.

این مقام مسئول بیان داشت: بهتر است در این حوزه از ابزارهای قابل تبدیل و یا قابل تعریف با سهام استفاده شود. باید روش‌هایی ایجاد شود که جریان نقدی طرح ها امکان پاسخگویی سررسید این اوراق را داشته باشند. وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که ‌فکر می‌کنید چرا تاکنون به رغم پتانسل‌های زیاد ‌تامین مالی از بازار سرمایه چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است، گفت:  با توجه به اینکه بازار پول رقیب بازار سرمایه است  قطعاً اوراق مالی برای پیدا کردن متقاضیان تامین مالی پروژه ها با مشکل مواجه است.امیدقائمی گفت: به نظر می‌‌رسد اگر اوراق به صورت پلکانی بازخرید و یا به صورت پلکانی منتشر شوند به طوری که همه اوراق برای یک روز منتشر و سررسید نشوند در این صورت امکان وام گیری برای وام گیرنده آسان‌تر خواهد بود. این مقام مسئول اظهار داشت: به نظر می‌رسد اگر انتشار اوراق مبتنی بر کالا، سهام و یا ارز باشد و بتواند در پایان دور تبدیل به اقلام شود و از محل آن تسویه شود، قطعا روند تامین مالی پروژه‌ها تسهیل خواهد شد. امید قائمی در پایان گفت: تنوع در اوراق زیاد است اما اغلب اوراق به این شکل است که ابتدا وجه را دریافت کرده، سپس طی دوره سود علی الحساب دریافت کرده و در انتها کل مبلغ را پس خواهند گرفت.  آنچه مسلم است اینکه در این بخش باید تغییراتی ایجاد شود چرا که درآمد پروژه‌ها به سرعت محقق نمی‌شود که بتواند برای بازپرداخت از این منابع استفاده کنند.

 

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت http://finco.capital   مراجعه کرده و یا با شماره021- 88013871 تماس حاصل فرمایند.

کد خبر 403610

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =