افزایش نرخ  بهره اوراق‌ دولتی

جریان معاملاتی بازارسرمایه در حال حاضر حاکی از توجه معامله‌گران به موضوعاتی پیرامون قیمت نفت، روند حرکت کامودیتی‌ها و در نهایت قیمت ارز است. با توجه به این موضوع که کلیات بودجه سال آینده از طرف سازمان برنامه و بودجه به صورت رسمی اعلام شده، نگاه کلی به برخی از بند‌های موجود، نشانگر این است که تغییر چشم‌گیری در بودجه سال ۹۸ نسبت به بودجه سال جاری نداریم .

این امر می‌تواند در گام نخست نکته‌ای قابل‌توجه برای سهامداران بازارسرمایه در نظر گرفته شود. همچنین از اصلی‌ترین شاخصه‌های بودجه طی سال گذشته وجود اوراق‌های بدهی متعدد بود که پیش‌بینی می‌شود سال 98 هم اوراق‌های بدهی به شکل‌های مختلف را در بازار داشته باشیم. بنابراین اگر رونقی در بازار بدهی ایجاد نشود، دولت به اهداف و به بودجه پیش‌بینی شده نخواهد رسید.

نکاتی از صحبت‌های رئیس‌جمهور: لایحه بودجه ۹۸ که ممکن است بر بازارسرمایه کشور و صنایع بورسی تاثیر بگذارد.

  •  برای کالاهای اساسی و تسهیلات پزشکی با دلار نرخ ۴۲۰۰ تومان، حدود ۱۳ میلیارد دلار در نظر گرفتیم .
  •  دومین مسئله برای افرادی است که حقوق ثابت دارند. دولت تصمیم گرفته که حقوق سال بعد را ۲۰ درصد افزایش دهد تا باری که بر دوش مردم افتاده، کاهش پیدا کند.
  •  طبق آمار، طی ۸ ماه سال جاری ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صادرات نفتی داشتیم که نسبت به سال قبل‌تر ۱۴ درصد رشد داشته و در بخش واردات حدود ۱۲ درصد کاهش داشته‌ایم.
  •  بودجه امسال را در مجموع با ۴۰۷ هزار میلیارد تومان دو سقفی کردیم که در سقف دوم آن دو ۲۰ هزار میلیارد ثانویه خواهد آورد. طبق دستورات مقام معظم رهبری اصلاحاتی در بودجه لحاظ کردیم.
  •  بودجه عمرانی ۶۲ هزار میلیارد خواهد بود که به نظر می‌آید تا بهمن‌ماه بودجه را از مجلس دریافت و در اسفند بودجه را برای سال آینده اجرایی کنیم.

حال اینکه آیا لایحه بودجه سال ۹۸ ممکن است بر بازار سرمایه ایران و صنایع بورسی تاثیر بگذارد، پاسخ آری است. دولت با نرخ دلار ۵۷۰۰ تومانی به عنوان مبنای تبدیل درآمد حاصل از صادرات نفت به ریال در لایحه بودجه سال ۹۸ با کسری بودجه مواجه خواهد شد . بر این اساس باید برای تأمین کسری بودجه یا از صندوق ذخیره برداشت ویا اقدام به انتشار اوراق کند. انتشار اوراق هم باعث افزایش نرخ بهره اوراق‌ دولتی و عدم اصلاح سیستم بانکی می‌شود. بدون‌شک کسری بودجه دولت باعث افزایش نرخ تورم در سال آینده خواهد شد.

 

  • الناز جمالی-تحلیلگر همفکران

 

  • شماره ۲۸۸ هفته نامه بورس - صفحه۱۵
کد خبر 403514

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =